بررسی تخصصی دوربین های مدار بسته چشم ماهی 3 مگاپیکسلی Vivotek

بررسی تخصصی دوربین های مدار بسته چشم ماهی 3 مگاپیکسلی Vivotek

سه شنبه 1395.12.24

دوربین مدار بسته پانورامیک دیواری ویووتک اختصاصا بفرمی ساخته شده است که می تواند اتاقهای انتظار و ورودیهای راهرو را پوشش دهد. در سال 2013 این دوربین مدار بسته در نسخه 1 مگاپیکسلی وارد بازار شد و حالا در سال جدید نسخه 3 مگاپیکسلی آنرا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دوربین مدار بسته CC8370-HV با استاندارد IP66 و IK10 با طراحی "Anti-ligature" یا بدون محدودیت برای استفاده در محیطهایی با امنیت بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

ما در سی سی تی وی آنلاین، دوربین مدار بسته Vivotek CC8370 را خریدیم و در کنار دیگر رقبا به تست و بررسی آن پرداختیم. این دوربین مدار بسته با دو مدل دوربین مدار بسته چشم ماهی با 12 مگاپیکسل و مدل دام استاندارد 4 مگاپیکسلی در شرایط نور کامل، نور کم ، میزان پهنای باند مصرفی، مشخصات و شکل ظاهری و موارد چالش برانگیز مورد بررسی قرار داده خواهند شد .

چکیده ای از بررسی تخصصی دوربین مداربسته ویووتک

دوربین مدار بسته CC8370-HV ویووتک بخاطر داشتن زاویه دید وسیعش در کنار سایز کوچک، می تواند گزینه خوبی برای پوشش کلی فضا بدون داشتن نقاط کور بحساب آید. بدلیل برخورداری از مقاومت در برابر ضربه و نوع طراحی Anti-ligature بیشتر برای محیطهای امنیتی ویژه مثل اتاقهای بازداشت و بازجویی و.. کاربرد خواهد داشت که نیاز است تا تمام محیط کوچک بشدت زیر نظر باشد و هیچ نقطه کوری در دید دوربین مدار بسته وجود نداشته باشد.

البته بخاطر رزولوشن 3 مگاپیکسلی این دوربین مدار بسته که در سال 2017 عدد بسیار کمی برای یک دوربین مدار بسته چشم ماهی (Fish eye) بحساب می اید و دید 180 درجه، جزئیات تصاویر در فواصل فراتر از 4.5 متر تنها به اندازه ایست که شی را ببینید و بفهمید که در حال حرکت است. یعنی در فاصله بیشتر از 4.5 متر تشخیص جزئیات شئی ممکن نخواهد بود.

بعلاوه در مقایسه با دوربین های مدار بسته ارزان قیمت مجهز به نور دید در شب IR، برای کار در شرایط نور کم، ضعیف عمل کرده وتنها در فواصل نزدیک در 1 لوکس می تواند جزئیات بسیار خشن و غیر واضخی ارائه دهد.

قیمت دوربین مدار بسته ویووتک

دوربین مدار بسته Vivotek CC8370-HV با قیمتی در حدود یک میلیون و هفتصد هزار تومان (420 دلار) بفروش می رسد. این مبلغ برای یک دوربین مدار بسته کامپکت دام معمولی بسیار بالاست. نمونه این قابلیتها را در دوربین مدار بسته هایک ویژن DS-2CD2542 یا دوربین مدار بسته داهوا N44BN52 مشاهده خواهید کرد که قیمتی زیر 800 هزار تومان دارند. البته باید توجه داشته باشید که این دو مدل از زاویه دید باریکتری در حدود 80 تا 100 درجه برخوردارند و از سیستم نور IR دید در شب بهره می برند در حالی که دوربین مدار بسته Vivotek CC8370 چنین قابلیتی ندارد.

قیمت دوربین مدار بسته CC8370 بیشتر به محدوده دوربینهای مدار بسته پانورامیک 3 تا 5 مگاپیکسلی نزدیک است که قیمتی در حدود یک میلیون ششصد تا دو میلیون تومان دارند(400 تا 500 دلار).  در این محدوده قیمتی، دو دوربین مدار بسته Hanwha SNF-8010 یا Axis M3007 هم در دسترسند.

مشخصات ظاهری

دوربین مدار بسته CC8370 با ساختاری متفاوت از دوربین های مدار بسته دام ضد ضربه تولید شده است که در نصب آن تنها بصورت دیواری (امکان نصب سقفی وجود ندارد) می توان از این دوربین مدار بسته استفاده نمود. بدنه دوربین مدار بسته ویووتک در بالا بصورت شیب دار طراحی شده تا امکان آویزان شدن یا آویزان کردن لوازم ممکن نباشد و اصحلاحا ظاهری Anti-ligature دارد.

در ویدئوی زیر می توانید طراحی و شرایط فیزیکی دوربین مدار بسته Vivotek CC8370-HV را ببینید:

دوربین مداربسته CC8370 باریکتر و بلند قد تر از یک دوربین مدار بسته کامپکت دام مثلا از برند هایک ویژن در مقایسه است :

دوربین مداربسته Vivotek-CC8370-HV

در مقایسه با دوربین مدار بسته Wall mount دیواری 180 درجه ویووتک، دوربین مدار بسته CC8370 بدلیل سایز بدنه بزرگتر بیشتر جلب توجه می کند. برخلاف دوربین مدار بسته CC8370 که پایه لنزی با قابلیت چرخش عمودی دارد، دوربین مدار بسته CC8139 نیاز به پایه ای برای نصب با زاویه 15 درجه ای خواهد داشت که تازه آنهم سایز دوربین مدار بسته را افزایش می دهد.

دوربین مداربسته Vivotek-CC8370-HV

تفاوت کیفیت تصویر دوربین مداربسته ویووتک با رقبا

برای بررسی کیفیت تصویر دوربین مداربسته ویووتک، دوربینهای مدار بسته لنز ثابت و پانورامیکی را هم در شرایط مختلف نوری تست کردیم. میدان دید مورد آزمایش را در زیر مشاهده می کنید.

بخاطر زاویه دید عریض (واید) این دوربین مداربسته، علاوه بر داشتن فضای 180 درجه افقی، بخشی از فضای عمودی هم در زیر دوربین مداربسته قابل نمایش است. مثلا سه پایه ای که دوربین مدار بسته روی آن نصب شده هم در زیر دوربین مداربسته قابل مشاهده است.

دوربین مداربسته Vivotek-CC8370-HV

از آنجاییکه دو مدل از سه مدل دوربین مدار بسته مورد بررسی از لنز چشم ماهی بهره می برند میزان تصحیح و تمرکز نور دوربینهای مداربسته باعث می شود جدول تست بینایی و اجسام بظاهر کج یا با زاویه نسبت به دوربین مدار بسته مشاهده شوند. تمام تلاش خود را کردیم تا در تست و تصویربرداری این مشکل برطرف شود اما بطور کلی امکان حذف یا برطرف کردن این مشکل وجود ندارد.

در فضایی با نور کامل در فاصله ای نزدیک (تقریبا 1 متری) جزئیات تصاویر بخاطر میزان بالای PPF یا چگالی پیکسلی بسیار خوب بودند. (بخصوصی در مدل پانورامیک و دوربین مدار بسته 4 مگاپیکسلی)

دوربین مداربسته Vivotek-CC8370-HV

در فاصله 3 متری میزان چگالی پیکسلی در دوربین مدار بسته CC8370 تا میزان 65 PPF کاهش می یابد اما در دوربینهای مدار بسته دیگر این میزان تا 100 پایین می آید. جدا از این موضوع، جزئیات تصاویر در دوربین مدار بسته 12 مگاپیکسلی پانورامیک خوب بود و براحتی میتوان چهره افراد را تشخیص داد.

دوربین مداربسته Vivotek-CC8370-HV

در فاصله 6 متری هم تقریبا چهره افراد در هر دو مدل دوربین مدار بسته ویووتک و PanoVue (هر دو از نوع چشم ماهی) غیرقابل تشخیص است.

دوربین مداربسته Vivotek-CC8370-HV

کارکرد در نور کم (Low Light Performance)

در نور کم معادل 1 لوکس، جزئیات چهره و جدول تست بینایی در تصویر تمام دوربین های مدار بسته که در نزدیکی هدف قرار دارند بسیار مناسب است و نتیجه مناسبی مثل نور کامل دارند.

دوربین مداربسته Vivotek-CC8370-HV

البته در فاصله بیشتر جزئیات  بخاطر نویز دیجیتالی افت خواهد کرد و جزئیات اهداف در فاصله بیش از 3 متر تنها در دوربین مدار بسته 4 مگاپیکسلی با لنز استاندارد قابل استفاده هستند.

دوربین مداربسته Vivotek-CC8370-HV

در فاصله 6 متری بخاطر میزان چگالی پیکسلی (PPF) کمتر تنها در حد مشاهده جسم و تشخیص یک خط از نوشته های جدول تست بینایی قابل درک است.

دوربین مداربسته Vivotek-CC8370-HV

سناریوهای ویژه

در زیر دو کاربرد ساده برای دوربین مداربسته دیواری مثل CC8370 قابل مشاهده است.

در اولین مورد، فردی از ورودی یک سمت راهرو وارد و از درب مجزا به داخل ساختمان می رود که در راهروی میانی نیاز به استفاده از کارت ورود برای عبور به داخل ساختمان و مجموعه خواهد داشت. دوربین مداربسته در فاصله ای 1.5 متری از کف ساختمان قرار گرفته و نیازی به نصب با زاویه نسبت به کف نخواهد داشت.

در مثال دوم، نمایی از یک پارکینگ روباز داریم که در کنار ورودی ساختمان قرار داشته و دوربین مدار بسته در فاصله 2.5 متری از سطح زمین به روی دیوار نصب شده است. جزئیات اجسام و اهداف بدلیل نزدیک شدن افراد و نزدیکی دوربین مداربسته به درب ورودی از فاصله نزدیکتر از 3 متر بخوبی دیده می شود.

مصرف پهنای باند دوربین مدار بسته

پهنای باند مورد استفاده دوربین مدار بسته Vivotek CC8370 در نور کامل روز با دوربین مدار بسته 4 مگاپیکسلی هایک ویژن مقایسه شده که تقریبا در یک حد هستند. در نور 1 لوکس دوربین مدار بسته 4 مگاپیکسل هایک ویژن پهنای باند بسیار کمتری دارد. ضمن اینکه در صحنه تاریک 0.1 لوکس، به یکباره با افزایش پله ای شدید مصرف پهنای باند (در حدود 2 مگابیت در ثانیه) برای دوربین مداربسته ویووتک روبرو می شویم ولی دوربین مدار بسته هایک ویژن با بهره مندی از نور دید در شب IR، تنها 200 کیلوبیت در ثانیه از پهنای باند را نیاز دارد.

نکته : تمام نتایج با استفاده از کدکهای هوشمند بدست آمده اند(کدک هوشمند SmartStream از ویووتک و کدک هوشمند H.264+ هایک ویژن)

دوربین مداربسته Vivotek-CC8370-HV

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

20:11 1397.08.20