10 ویژگی مهم که موقع خرید سیستمهای کنترل تردد باید مدنظر باشد

10 ویژگی مهم که موقع خرید سیستمهای کنترل تردد باید مدنظر باشد

دوشنبه 1395.12.16

قابلیتهای اصلی و بنیادینی که در مورد پنلهای هشدار ورود یا دستگاههای کنترل دسترسی با آنها سر و کار داریم باعث شد تا سی سی تی وی آنلاین به نگارش مقاله آموزشی در این باره بپردازد. قابلیتهای مهمی که شامل موارد زیر هستند :

  • تعداد نقاط متصل کابلی (Zones)
  • تعداد نقاط متصل بی سیم یا وایرلس
  • تعداد و نوع پنلهای کنترل دارای صفحه کلید
  • قابلیت تعریف چندین کاربر با کدهای مجزا
  • قابلیت ارتباط، برنامه ریزی و کنترل تحت شبکه (IP)
  • قیمت دستگاههای کنترل تردد و دسترسی
  • قابلیت های پیشرفته
  • قابلیت توسعه سیستم کنترل تردد
  • قابلیت توسعه و تعامل با سیستم تشخیص حریق/کنترل دسترسی/سیستم نظارت تصویری
  • ملاحظات بازار

در ادامه مقاله آموزشی سی سی تی وی آنلاین به همه این سرفصلها می پردازیم.

جدول مقایسه قابلیتها

برای اینکه بتوانیم 10 قابلیت و پارامتر مهم پنلهای ورودی را بصورت فشرده بررسی کنیم جدول زیر را طراحی کردیم تا براحتی عوامل مهم و حیاتی سیستمهای کنترل ورودی/ورود و خروج را بررسی کنیم. در زیر جدول مفاهیمی که گفتیم را مشاهده می کنید :

بررسی سیستم کنترل دسترسی

جدول بالا بعنوان یک مقایسه بسیار سریع  می تواند برای خرید سیستم کنترل ورودی به شما بسیار کمک کند. در ادامه به شرح هرکدام از این 10 فاکتور خواهیم پرداخت.

تعداد نقاط متصل از طریق شبکه سیمی(Zones)

یک پنل مدیریتی به عنوان هسته مرکزی سیستم مدیریت تردد، چند نقطه و محل را می تواند زیر نظر داشته باشد؟! استفاده از تعداد زیادی سنسور بسیار ساده است اما اصلا نمی تواند مفید باشد. بسیاری سنسورهای کنترلی باید بصورت سری به هم وصل شوند تا مثلا در یک بانک بتوانند شیشه های پنجره ها را به سیستم مدیریت هشدار وصل کنند تا یک مدار هشدار ساده حفاظت از شیشه ها را تشکیل دهند. اگر تنها یکی از سنسورها تغییری را اعلام کنند تمام مدار در آن بخش سیستم هشدار اعلام خطر می کنند و اصلا نمی فهمید که دقیقا کدام سنسور دچار مشکل شده است.

بنابراین استفاده از تعداد زیادی سنسور بدون مدیریت صحیح هیچ مزیی برای کاربران نخواهد داشت. در این موارد باید ببینید چه تعداد منطقه مجزا می تواند توسط یک پنل مدیریت شود و تعداد سنسورهای مورد پشتیبانی خیلی مهم نیست.

تعداد نقاط متصل بی سیم یا وایرلس

همه سیستمها یا پنلها از سنسورهای وایرلس یا بیسیم پشتیبانی نمی کنند. تنها بعضی از پنلها از سیستم وایرلس اختصاصی یا تنها در یک بخش خاص حمایت می کنند و سیستمهای بسیار کمی هستند که سیستم کابلی و بیسیم را یکجا پشتیبانی کنند. همانند سیستمهای سیمی باید سیستمهای بی سیم را هم مقایسه کنیم و قابلیتهای عملی را بسنجیم.

تعداد و نوع پنلهای کنترلی دارای صفحه کلید

بسیاری از سیستمهای کنترل ورودی قادرند از چندین صفحه کلید کنترلی یا پنل مجهز به صفحه کلید پشتیبانی کنند. سیستمهای هشدار معمولا از یک صفحه کلید در هر بخش پشتیبانی می کنند که دسترسی به محیطهای حفاظت شده را برای کاربران راحت تر می کند. البته استفاده از یک صفحه کلید ساده قابل مقایسه با صفحات کنترل لمسی بزرگ که ورودی صدا و تصویر را هم پشتیبانی می کنند، نخواهد بود. فراتر از آن بعضی پنلها حتی می توانند از سیستم نظارت تصویری متصل هم بهره ببرند.

قابلیت تعریف چندین کاربر با کدهای مجزا

برای کنترل نقاط کلیدی یا کنترل دسترسی، باید بتوان برای کاربران متعدد "User codes" یا کدهای کاربری دسترسی مجزا تعریف کرد. سیستمهای هشدار معمولا می توانند تعریف 20 کاربر مجزا را با 20 کد کاربری تعریف کنند و معمولا برای ساختمانهای معمولی این میزان فراتر از نیاز خواهد بود اما در محیطهای تجاری و حساس امنیتی نظامی این مقدار محدود و بسیار کم است.

به همین ترتیب هر کد می تواند نوع دسترسی ویژه ای داشته باشد و مثلا از دسترسی "master" یا مدیریتی تا دسترسی هایی بسیار محدودتر برای هر کدام تعریف کنیم. مثلا می توانید بعضی از کدهای کاربری را بصورت "temporary" یا موقت تعریف کنید تا پس از مدتی اعتبارش تعریف شود یا تنها در ساعات محدودی قابلیت دسترسی به محل اعمال شود.

قابلیت ارتباط، برنامه ریزی و کنترل تحت شبکه (IP)

در تعداد کمی از پنلهای کنترل دسترسی امکان استفاده از رابط تحت وب یا تحت شبکه برای اطلاع رسانی، کنترل یا برنامه ریزی وجود خواهد داشت. این قابلیت امکان تعیین بسیاری از سیاست گذاریهای امنیتی کلی را بسیار ساده و سریع خواهد کرد. البته این موضوع برای کاربران عادی خیلی حیاتی نیست و تنها انتظار استفاده و برنامه ریزی ساده خواهند داشت.

باید بدانید که امروزه دیگر داشتن قابلیت ارتباط تحت شبکه (IP) از گزینه های مهم سیستمهای جدید محسوب می شود اما بسیاری از سیستمها فاقد این قابلیت بوده یا نیاز به بخشها و ماژولهای بیشتری برای اجرای آن هستند. این بخش تعیین خواهد کرد که شما محصولی کاربردی خرید خواهید کرد یا تنها قیمت محصول یا کنترل دسترسی بصورت ریموت مهم خواهد بود.

قیمت دستگاههای کنترل تردد و دسترسی

قیمت محصولات عامل تعیین کننده ای است و مقایسه قیمت محصولات با یکدیگر می تواند رقابت در جذب مشتری را افزایش دهد. بطور معمول اگر پنلی را بدون بخشهای دیگر مثل سنسورها یا سرویس های همراه خریدید باید بدانید که قیمت اجزاء هم قابل مقایسه و مهم هستند. برای یک پنل کنترل ورودی و کنترل تردد با قیمت پایین حدودا 400 هزارتومان خواهد بود که می تواند 8 منطقه را کنترل نماید و در مدلهای گران قیمت تر معمولا از ترکیبی از سیستمهای قابل تجمیع برای یکپارچه سازی سیستمهای بزرگ استفاده می شود که قیمتی حداقل 2 برابر و بیشتر نسبت به سیستمهای دیگر با همین تعداد منطقه مورد پوشش خواهند داشت.

قابلیت های پیشرفته

مقایسات غیر الزامی اما مهم می تواند به قابلیتهای ویژه و اختصاصی هر برندی مربوط باشد. برای مثال "Line supervision" یا قابلیت تشخیصی سنسورهای آب و هوا در مدار خیلی موضوع مهمی برای مناطق مسکونی یا محیطهای تجاری کوچک محسوب نمی شود اما این موضوع در کاربردهای حساس امنیتی بسیار حیاطی است.

به همین ترتیب باید بدانیم که در بعضی سیستمها بسیار مهم است که ببینیم حافظه پنل چند واقعه یا ورود و خروج را به حافظه می سپارد و در برخی موارد می تواند مهم نباشد.

قابلیت توسعه سیستم کنترل تردد

کسب حداکثر تعداد نقاط قابل پشتیبانی در یک سیستم نسبت به قابلیت پوشش رایج آن، معمولا نیاز به افزودن سخت افزار یا ماژولهایی خواهد داشت. بعلاوه تعداد نقاط پشتیبانی شونده با افزودن سخت افزارهای توسعه دهنده سیستم، معمولا متفاوت از تعداد نقاطی است که یک سیستم بصورت عادی از بخشهای کابل کشی شده و بی سیم می تواند پشتیبانی نماید.

در موارد دیگر، سخت افزارهای توسعه دهنده سیستمهای کنترل تردد، بصورت فیزیکی می توانند از اتصال صدها محل کنترل پشتیبانی کنند. این در حالی است که پنلهای معمولی تعداد محدودی از نقاط را پشتیبانی می کنند. توجه داشته باشید که گزینه "توسعه پذیری" می تواند همه ابهامات ممکن در این زمینه را برطرف نماید.

قابلیت توسعه و تعامل با سیستم تشخیص حریق/کنترل دسترسی/سیستم نظارت تصویری

هنگام استفاده ترکیبی از سیستمهای کنترل تردد با سیستمهای تشخیصی دیگر، بسیاری از قابلیتها و شرایط قابل پشتیبانی سیستمها کاهش می یابند. بعضی سیستمها قابلیت کنترل دسترسی محدودی داشته یا بصورت پیش فرض مجهز به دوربینهای مدار بسته هستند اما در بقیه موارد، نیاز به افزودن سخت افزار یا نرم افزار مرتبط خواهید داشت. سیستمهای دیگر هم که اصلا ممکن است قابلیت تعامل یا تجمیع با سیستمهای تشخیص حریق، نظارت تصویری و ... نداشته باشند. درک این قابلیت و وجود این ویژگی می تواند یکی از فاکتورهای مقایسه ای مهم دیگر باشد.

ملاحظات بازار

باید وجود تجهیزات در بازار، پشتیبانی، ساختار قیمت گذاری و رابطه همین موارد را بر اساس برندها در نظر داشته باشید. فرض اینکه برندی، محصولی در بازار دارد اما سیستمهای مرتبط و دستگاههای توسعه دهنده دیگری در بازار نداشته باشد، خرید خیلی خوبی به نظر نمی آید. بسیاری از تجهیزات هشدار دهنده یا در بازار منطقه ای شما در دسترس نیست یا پخش کننده ها رقبتی به آن ندارند و درک این مورد بعنوان فاکتور نهایی می تواند باعث سبک سنگین کردن قابلیت پشتیبانی یا خرید سیستم مورد نظر باشد.

بازخورد کاربران و مشتریان

با نگاهی به بازار جهانی و مشاهده تجربیات دیگران بر اساس این 10 فاکتور می توانید بفهمید که قبل از خرید، انتخابتان چه مشکلاتی می تواند داشته باشد و یا چه بخشهای قوتی در دستگاه کنترل تردد می تواند انتخاب شما را تغییر داده یا بهبود بخشد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.