بررسی تخصصی دوربین مداربسته 100 مگاپیکسلی Mantis

بررسی تخصصی دوربین مداربسته 100 مگاپیکسلی Mantis

دوشنبه 1396.01.28

یکی از استارت آپهایی که پس از تاسیس در سال 2012 دچار افول شده بود مجددا با جان گرفتن اقدام به تولید دوربین مداربسته 100 مگاپیکسلی کرده است. استارت آپ Aqueti اینبار با مشارکت شرکت NVIDIA  اقدام به کاهش سایز دوربین مداربسته کرده و با افزایش رزولوشن توام با کاهش قیمت دوربین های مداربسته در حال پیشروی است.

در این مقاله می خواهیم به محصول ویژه این شرکت با نام تجاری Aqueti Mantis پرداخته، نگاهی به مشخصات، قیمت و رقبای این محصول می اندازیم.

نگاه اجمالی به دوربین مداربسته 100 مگاپیکسلی Mantis

مانتیس(Mantis) نامی است که برای دوربین مداربسته 100 مگاپیکسلی چند  سنسوره این استارت آپ گذاشته شده است. علت این نام گذاری به تعداد سنسورهای تصویربرداری در سطرها و ستونهایی منظمی بر میگردد که ظاهر یک مانتیس (حشره ای همانند ملخ) را تدائی می کند. مانتیسها دارای هزاران چشم در سرشان هستند که می توانند مجزا از یکدیگر حرکت کرده و قابلیت تشخیصی بسیار بالاتری نسبت به موجودات دیگر دارند بطوری که هر طیف نوری را می توانند کاملا بصورت کانالهای مجزایی مشاهده کنند:

شباهت دوربین مداربسته 100 مگاپیکسلی به چشم مانتیس
  • دو مدل از این دوربین مداربسته تولید شده است که یک مدل دارای میدان دید افقی 70 درجه (HFOV 70) و دیگری میدان دید افقی 146 درجه (HFOV 146) است.
  • رزولوشن تصویر خروجی 100 مگاپیکسل با سرعت ضبط 30 فریم در ثانیه (30FPS).
  • کدک تصویری H.264
  • برخلاف نسخه قبلی Aqueti که از یک لنز واحد برای تمام سنسورها استفاده می کرد(چندین سنور پشت یک لنز)، دوربین مدار بسته جدید از لنز 4K مجزا اختصاصا برای هر سنسور استفاده می کند.
  • دوربین های مداربسته جدید قادرند تصویر خروجی کاملی با حجم 800 مگابیت بر ثانیه (100 مگابایت)  بصورت انتخابی ارائه دهند یا جریان تصویر بسیار کوچکتری با قابلیت ePTZ بر اساس استاندراد ONVIF و توانایی کنترل دوربین مداربسته PTZ ارائه دهد.

دوربین مداربسته 100MP شرکت آکوئیتی به استاندارد مقاومت در برابر شرایط محیطی IP66 مجهز بوده و قابلیت کار در محیطی با دمایی در محدوده 30 درجه سانتیگراد زیر صفر تا 55 درجه سانتیگراد بالای صفر را خواهد داشت. ضمن اینکه برخورداری از قابلیت Day/Night در سنسورهای تصویربرداری این دوربین مداربسته، آن را برای کار در فضای آزاد مناسب کرده است.

نمونه ای از تصاویر دوربین مداربسته 100 مگاپیکسلی بر روی سایت رسمی شرکت Aqueti به نمایش گذاشته شده است که می توانید مشاهده نمایید:

 

 

پردازنده مجتمع انویدیا

در نسخه دید 70 درجه ای از 10 پردازنده NVIDIA Jetson TX1 بر روی بورد این دوربین مداربسته استفاده شده و در نسخه 146 درجه ای هم از 9 پردازنده انویدیا TX1 استفاده می شود. پرازنده های انویدیا برای ترکیب تصاویر سنسورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند اما بیشتر بدلیل استفاده از قابلیتهایی مثل تحلیلگر ویدئویی داخلی دوربین مداربسته مورد توجه شرکت سازنده بوده اند.

نرم افزار پیشرفته – پلتفرم هوشمند

هدف شرکت Aqueti از تولید این دوربین مداربسته 100 مگاپیکسلی استفاده از پلتفرمی هوشمند برای دوربین های مداربسته با رزولوشن بسیار بالاست. این دوربین مداربسته از سیستم عاملی بر پایه لینوکس استفاده می کند. بزودی نرم افزار API پیشرفته اختصاصی هم تا نیمه دوم سال 2017 وارد بازار سیستم های نظارت تصویری می شود. سازندگان دوربین مداربسته ماتریس پیش بینی می کنند که برنامه سازان اقدام به نوشتن برنامه ای برای این دست دوربین های مداربسته کنند که بتواند چهره اشخاص، پلاک خودرو و دیگر اجسام را شناسایی نماید. تحلیلگر ویدئویی استفاده شده تمام میدان دید دوربین مداربسته را پوشش می دهد اما خروجی داده ها تنها بخشی از جریان تصویری خواهد بود که اهداف را در نقطه تعیین شده دوربین مداربسته مشاهده نماید. این عملکرد باعث می شود کاربران در خروجی تنها یک تصویر با رزولوشن بالا مشاهده کنند بدون اینکه نیاز باشد تمام تصویر سنسورها را (تمام 100 مگاپیکسل) یکجا با حجم بالا ضبط کنند.

سازگاری دوربین مداربسته با VMS

هنوز بطور کامل سازگاری ادعا شده شرکت آکوئیتی با ONVIF تایید نشده است. در حالی که شرکت سازنده ادعا می کند ONVIF مشکل سازگاری را برطرف می نماید.

مشتریان هدف

این دوربین مداربسته بیشتر برای مقاصدی مثل محیطهای نامحدود، استادیومها، محیطهای وسیع شهری و فرودگاهها و ... به کار می آید.

قیمت دوربین مداربسته 100 مگاپیکسلی

بگفته شرکت Aqueti قرار است این دوربین مداربسته با قیمتی در حدود 80 میلیون تومان (20 هزار دلار) در نیمه دوم سال 2017 به بازار عرضه می شود. قیمت بسیار بالایی است اما نسبت به مدل پیشین قیمتی به مراتب مناسب تر بنظر می آید.

مقایسه با Dallmeier Panomera

نزدیک ترین رقیب آکوئیتی دوربین مدار بسته پانومرا از Dallmeier خواهد بود که تفاوت اصلیش به عدم پردازش داخلی آن بر می گردد و قدرت عملیاتی مانتیس را ندارد. دوربین مدار بسته مانتیس بمراتب ارزانتر از پانومراست . مانتیس با 80 میلیون تومان قیمت در مقابل پانومرای Dallmeier با 160 میلیون دلاری عملا فاصله را ملموس تر نشان می دهد. برخلاف Dallneier، آکوئیتی VMS اختصاصی عرضه نکرده است ولی می تواند با VMS های موجود سازگاری پیدا کند.

مقایسه با دوربین های مداربسته رزولوشن بالای چند سنسوره

وقتی دوربین مداربسته 20 مگاپیکسلی و حتی دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی با قیمتهایی کمتر از 20 میلیون تومان در بازار جهانی دوربین مداربسته وجود دارند عملا خرید دوربین مداربسته 100 مگاپیکسلی غیر معمول است. شاید قابلیت تحلیلگر ویدئویی هوشمند و قوی آینده دوربین مداربسته مانتیس تنها برگ برنده موجود بحساب آید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.