گارتنر : 10 تکنولوژی برتر اینترنت اشیاء سالهای 2017 و 2018

گارتنر : 10 تکنولوژی برتر اینترنت اشیاء سالهای 2017 و 2018

سه شنبه 1396.03.02

سال 2017 اینترنت اشیاء (IoT) با رشدی انفجاری و سریع با ایجاد راهکارهای جدید نیازهای کاربران را هدف قرار خواهد داد. در گزارش اخیر گارتنر از تحقیقات درباره تکنولوژیهای برتر اینترنت اشیاء با ارائه لیستی از 10 فناوری نوین اینترنت اشیاء به اهمیت دو سال اخیر (2017 و 2018) این صنعت اشاره شده است.

براساس تحقیقات انجام شده، اینترنت اشیاء به طیف وسیعی از تکنولوژیهای جدید و مهارتهای نوین گرایش خواهد داشت. روند بازیافتی در فضای اینترنت اشیاء بخاطر عدم بلوغ تکنولوژیها و سرویسها و خدماتی است که فروشندگان ارائه می کنند. معماری مورد استفاده برای این عدم بلوغ و مدیریت خطرات بوجود آمده توسط آن، چالش کلیدی برای شرکتهای بهره برداری کننده از فضای اینترنت اشیاء خواهد بود. فقدان مهارت و تخصص در فضای بسیاری از تکنولوژیها چالش قابل توجه پیش روی آنهاست.

اینترنت اشیاء IoT بروایت گارتنر در سال 2017-2018

سازمان تحقیقاتی گارتنر در آخرین وبینار اینترنت اشیاء، پیش بینی هایی از فضای آینده اینترنت اشیاء را برای کاربران تشریح کرد. در این وبینار به لیستی از 10 تکنولوژی برتر اینترنت اشیاء در سالهای 2017 و 2018 اشاره شد که برای دوستداران سی سی تی وی آنلاین بشکل مقاله ای آماده شده است که در ادامه می خوانید.

اینترنت اشیاء IoT بروایت گارتنر در سال 2017-2018

امنیت اینترنت اشیاء (IoT Security)

زمانی که دستگاههای متعددی به یکدیگر وصل می شوند، امنیت موضوع بحث برانگیزی خواهد شد. تدابیر امنیتی سخت گیرانه برای حفاظت دستگاههای متصل بهم و کارکرد بدون مشکل آنها اجتناب ناپذیر است.

تجربیات متخصصان امنیتی اینترنت اشیاء بسیار محدود است . راه حل های امنیتی در حال حاضر به بخشهای مختلفی تقسیم شده و توسط برندهای مختلفی تصاحب شده است. راههای جدید هکرها برای حمله به دستگاههای اینترنت اشیاء و پروتکلهای مرتبط، تهدیدات جدیدی خواهند بود که تا سال 2021 تجربه می شوند. بنابراین اشیاء قدیمیتر هم باید از نظر سخت افزاری و نرم افزاری بروز شوند تا بتوانند چرخه عمر درستی را طی کنند.

تحلیلگران اینترنت اشیاء (IoT Analytics)

قطعا پرقدرت ترین مزیت اینترنت اشیاء به داده هایی بر می گردد که جمع آوری می شوند و در هر یک از دستگاههای هوشمندی که بخشی از شبکه هستند مورد استفاده خواهد بود. داده های بدست آمده بخوبی از تعامل افراد و دستگاهها خبر خواهند داد. گارتنر به این نکته اشاره دارد که اینترنت اشیاء نیاز به رویکرد تحلیلگرانه جدید و خلاقانه ای خواهد داشت.

مدیریت دستگاهها در اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء باعث افزایش نیاز به نظارت بر دستگاهها، بروزرسانی نرم افزار و فرم ورها، تحلیل مشکلات و گزارشات، مدیریت فیزیکی و مدیریت امنیتی شده است. ضمن اینکه اینترنت اشیاء مشکلات جدیدی برای مدیریت کارها در ابعاد وسیع بهمراه خواهد داشت. ابزارها هم باید با سیستم مدیریت و نظارت هزاران بلکه میلیونها دستگاه سازگاری داشته باشند.

شبکه های برد-کوتاه اینترنت اشیاء (Low-Power)

عوامل متعددی در هنگام انتخاب و خرید شبکه های وایرلس و بیسیم باید در نظر گرفته شوند. این عوامل عبارتند از محدوده تحت پوشش، عمر باتری، پهنای باند، چگالی دستگاههای تحت پوشش، هزینه های عملیاتی و جاری. در این میان شبکه هایی با برد کوتاه و توان محدود عوامل حیاتی خواهند بود اما بسیاری از راهکارها در دسترسند که نمی توانیم هیچ کدام را به دیگری ارجحیت دهیم.

شبکه های وسیع (Low-Power Wide-area)

براساس مطالعات گارتنر شبکه های رایج موبایلی و ماهواره ای ترکیب خوبی از قابلیتهای تکنیکی و هزینه های عملیاتی ندارند که بتوانند در اینترنت اشیاء مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین برای پوشش بهتر توام با پهنای باند کمتر، عمر باتری بهتر و نیاز سخت افزاری و هزینه های عملیاتی کمتر با چگالی بالاتر اشیاء تحت پوشش، نیاز به شبکه های وسیع خواهند داشت.

هدف از استفاده شبکه های برد-بلند اینترنت اشیاء، دریافت داده ها از صدها دستگاه با سرعت صدها بیت بر ثانیه تا کیلو بایتها در ثانیه (Kbps) با پوشش سراسری است. در این سیستم، عمر باتری آنها بیش از 10 سال خواهد شد و هزینه نهایی خرید سخت افزاری به حدود 20 هزارتومان خواهد رسید. پشتیبانی از هزاران دستگاه متصل به نقطه مرکزی برای تبادل داده ها ممکن می شود. اولین شبکه های وسیع با توان کم یا LPWAN ها بر اساس تکنولوژی ویژه ای کار می کنند اما در طولانی مدت به استانداردهایی مثل شبکه اینترنت اشیاء باند باریک (NB-IoT) در این فضا مسلط می شوند.

پردازنده های اینترنت اشیاء

عوامل متعددی در اینترنت اشیاء مثل قدرت رمزگذاری، مصرف انرژی، پشتیبانی از سیستم عاملها و .. موثر خواهند بود. پردازنده ها عوامل تاثیرگذاری که می توانند با دستگاهها سازگار شوند را یکجا جمع کرده و تعادل بین هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری در زمان تولید تجهیزات تعیین کننده اند.

سیستم عامل های اینترنت اشیاء (IoT OS)

دستگاههای اینترنت اشیاء نمی توانند با سیستم عاملهای رایج امروزی که برای کامپیوترها طراحی شده اند، کار کنند. سیستم عامل های امروزی مصرف بالایی از منابع دارند و معمولا قابلیتهای مورد نیاز محیطهای حیاتی را در خود ندارند. با سیستم عامل رایج، حافظه ذخیره سازی بالایی برای دستگاههای کوچک نیاز خواهد بود و نمی توانند پردازنده ها و چیپ ستهای دستگاههای اینترنت اشیاء را پشتیبانی کنند. در گزارش گارتنر آمده که طیف وسیعی از سیستم عاملهای سازگار با اینترنت اشیاء تولید شده اند که می تواند با سخت افزارهای مختلفی با نیازهای ویژه سازگار باشند.

پردازش جریان رویدادها

گارتنر در ادامه به کاربردهای اینترنت اشیاء اشاره کرد که داده های مداومی با حجم بالا را خلق می کنند که باید در هر لحظه تحلیل و آنالیز شوند.

سیستم ها هزاران رویداد را در هر لحظه خلق می کنند و میلیونها رویداد در ثانیه می تواند در ارتباطات رادیویی و از راه دور جابجا شوند. در این باره نیاز به پلتفرمهایی برای پردازش جریان داده های تولیدی به نام DSCP احساس می شود. بطور معمول از معماری پردازش موازی برای جریان بسیار وسیع داده ها استفاده خواهد شد تا عملکردهایی مثل تحلیل در لحظه و تشخیص الگوهای تولیدی را ممکن سازد.

پلتفرم های اینترنت اشیاء (IoT)

اجزاء زیرساختی متعددی با پلتفرم اینترنت اشیاء بصورت یکپارچه باید کار کنند تا به اهداف مهمی دست یابند. سرویسهای پلتفرمهای اینترنت اشیاء می تواند به سه دسته تقسیم شوند: اول کنترل دستگاههایی با عملیات ابتدایی مثل ارتباط گیری، نظارت و مدیریت بر دستگاهها، بروزرسانی امنیتی و بروزرسانی فرم ور هاست. دومین دسته امور، کسب داده ها، تبدیل و انتقال و مدیریت آنها است. سومین دسته هم  توسعه کاربردهای اینترنت اشیاء مثل منطق رویداد محور، برنامه ریزی نرم افزاری، مجازی سازی، تحلیل و سازگاری برای ارتباط با سیستم های عظیم خواهند بود.

استانداردها و اکوسیستم اینترنت اشیاء (IoT Standards and Ecosystems)

گارتنر در این باره به اکوسیستم ها و استانداردهایی اشاره کرده که نتنها تکنولوژی جدیدی خواهند بود بلکه مثل پیشرفته ترین API ها عمل می کنند. استانداردها و API های مرتبط بعنوان بخشی  از اینترنت اشیاء عمل می کنند چون دستگاهها نیاز به برقراری ارتباط و تعامل خواهند داشت.

بسیاری از اکوسیستم های اینترنت اشیاء در هم آمیخته می شوند و جنگهای تجاری و صنعتی بین این اکوسیستم ها به بخشهایی زیرین مثل منازل هوشمند، شهر هوشمند، بهداشت و درمان منتقل می شوند. در تحقیقات آمده است :

شرکتهای سازنده تجهیزات باید به توسعه انواع استانداردهای سازگار با اکوسیستم های چندگانه بپردازند و برای بروزرسانی محصولات در چرخه عمرشان آماده شوند تا استانداردهای مرتبط جدید و API ها را با هم ترکیب کنند.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مبینا

واقعا عالی بود


10:24 1397.04.02