بررسی تخصصی ارزانترین دوربین مداربسته IR اکسیز (مقاله کامل)

بررسی تخصصی ارزانترین دوربین مداربسته IR اکسیز (مقاله کامل)

سه شنبه 1396.02.12

در این مقاله می خواهیم بررسی تخصصی دوربین مداربسته ارزان قیمت اکسیز با نور دید در شب IR با امکان نصب در فضای آزاد را تقدیم دوست داران سی سی تی وی آنلاین نماییم.

دوربین مداربسته Axis M2025-LE در بین محصولات اکسیز ارزانترین دوربین مداربسته IR با قابلیت نصب در فضای آزاد خواهد بود که اکسیز برای رقابت با رقبای آسیایی ساخته است. رقبای آسیایی اکسیز دوربین های مداربسته دید در شب بسیار ارزان قیمت تری را در لیست محصولات نظارت تصویری خود دارند که البته مثل این دوربین مدار بسته در ابتدای لیست قیمت محصولات قرار نگرفته است.

دوربین مداربسته اکسیز M2025-LVE دوربینی برای فضای آزاد با رزولوشن 1080P و مجهز به سیستم روشنایی دید در شب بوده و بصورت آنلاین هم با قیمتی حدود 1200 هزار تومان یا تقریبا 300 دلار بفروش می رسد. سی سی تی وی آنلاین اقدام به خرید ارزانترین دوربین مداربسته اکسیز نموده و در این مقاله آموزش دوربین مداربسته بخوبی آنرا برای شما آزموده است.

برای بررسی تخصصی دوربین مداربسته ارزان قیمت اکسیز، دو دوربین مداربسته هم رده از هایک ویژن با مدل Hikvision DS-2CD2022WD-I و هانوها/سامسونگ با مدل Hanwha Wisenet Q را در کنارش برای مقایسه قرار دادیم.

تست قابلیتهای دوربین مداربسته در موارد زیر:

خلاصه بررسی تخصصی دوربین های مداربسته

در اینجا باید اشاره کنیم که دوربین مداربسته اکسیز M2025 نسبت به دو رقیب دیگر 3 مزیت داشت:

  • WDR برتر: دوربین مداربسته M2025 از همان تکنولوی WDR برخوردار است که دوربین های مداربسته قدرتمندتر اکسیز مثل Q1615 برخوردارند و این یعنی جزئیات بهتری نسبت به رقبا در مقایسه داشته و چه در صحنه های تاریک با نور پس زمینه قوی و چه در محیطهای تاریکتر تصاویر بهتری ارائه کرد.
  • مصرف پهنای باند کمتر با bitrate کمتر : در مقایسه با بقیه دوربین های مداربسته، M2025 انتقال داده کم حجم تری داشت و بخصوص در صحنه هایی با نور کم میزان bitrate اکسیز M2025 تقریبا 60 تا 70 درصد کمتر از دیگر رقبا بود. نکته : هر سه دوربین مداربسته از فشرده سازی کدک هوشمند اختصاصیشان استفاده می کردند.
  • سیستم نور IR حداقلی مناسب : با اینکه دو دوربین مدار بسته هایک ویژن و هانوها مجهز به نور دید در شب IR با برد بیشتر هستند (20 و 30 متر در مقابل اکسیز با 15 متر) اما اکسیز با حداقلترین میزان پوشش IR فضای نزدیک را به بهترین شکل روشن می کند و جزئیات بسیار بهتری از دو رقیب دیگر در تصاویر ارائه می دهد. اما همه دوربین های مداربسته مورد آزمایش در برد فراتر از 15 متر تصاویری با نویز بالاتر و چگالی پیکسلی پایینتر ارائه می دادند.

دوربین مداربسته Axis M2025 نسبت به دوربین های مداربسته هم رده قیمت بالاتری داشته (تقریبا 500 هزارتومان بیشتر) و این برای دوربین های مداربسته ارزان قیمت رده پایین بازار نکته خوبی نیست. کاربران بدنبال دوربین های مداربسته ارزان قیمت یا بهتر بگوییم خریدار دوربین مداربسته غیر گران قیمت هستند اما در بین دوربین های مداربسته ارزان قیمت بازار شاید بالاتر بودن قیمت M2025 به مزیتهای کارکردی بالاتر مربوط شود.

تفاوت قیمت دوربین مداربسته

دوربین مداربسته M2025 اکسیز تقریبا ارزانترین دوربین مداربسته فضای آزاد IR اکسیز است که قیمتی در حدود 1200 هزارتومان دارد و گرانتر از دوربین های مداربسته بولت IR از نوع کامپکت مثل Hikvision 2022 با 720 هزارتومان و Hanwha QNO-6010 با 800 هزارتومان است.

مشخصات ظاهری دوربین مداربسته اکسیز / هایک ویژن / هانوها

M2025 ظاهری غیر معمول دارد و پایه بسیار بزرگتری نسبت به دوربین های مداربسته رایج دارد. در واقع محل نصب دوربین مداربسته به دیوار که در اکثر دوربین های مداربسته بولت بسیار ظریف طراحی شده در این دوربین مدار بسته بزرگ است. اکسیز ادعا کرده است که این شکل ساخت، نصب دوربین مداربسته را برای نصاب راحت تر کرده و کابر بخوبی در بدنه پایه پوشیده شده و عملا نیاز به نصب قاب توکار کابل دوربین های مدار بسته بولت را برطرف کرده است.

مشخصات ظاهری دوربین مدار بسته اکسیز M2025

مشخصات ظاهری دیگر دوربین مدار بسته اکسیز M2025 را در ویدئوی زیر مشاهده می نمایید:

کارایی نور دید در شب IR دوربین های مدار بسته

فضای آزاد پارکینگی با شدت نور حدودا 0.1 لوکس را برای بررسی برد سیستم نور IR اکسیز M2025 در نظر گرفتیم.

در بررسی تخصصی دوربین های مداربسته مورد نظر، دوربین مداربسته اکسیز با برد نور IR تعیین شده 15 متری در مشخصاتش توانست فاصله ای حدودا 17 تا 18 متری را هم پوشش دهد. البته میزان PPF تصویر در این مسافت کم بود و تنها امکان تشخیص هدف بدون هیچ جزئیاتی وجود داشت. توجه کنید که بقیه دوربین های مداربسته برد بیشتری در مشخصاتشان داشتند(20 متر برای هانوها و 30 متر برای هایک ویژن) که این میزان در عمل برای هانوها 20 متر و برای هایک ویژن تقریبا 40 متر(10 متر بالاتر از مشخصات ثبتی) تجربه شد. اما M2025 اکسیز کمترین برد و کمترین نویز را دارا بود که در ادامه مقاله دوربین مداربسته سی سی تی وی آنلاین مشاهده می کنید.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته دید در شب اکسیز

دوربین مداربسته M2025-LE کمترین پوشش ممکن را در بین دوربین های مداربسته IR داشت و تقریبا در مرکز تصویر روشنایی بالا و حاشیه های تاریک را در تصویر زیر مشاهده می نمایید:

برد نور IR دوربین مداربسته دید در شب اکسیز

در تصویر زیر تفاوت سه دوربین مدار بسته مورد بررسی را مشاهده می کنید. دوربین مداربسته اکسیز کمترین روشنایی و پوشش را دارا بود. هانوها 6010 نور مرکزی شدیدتری داشت و دوربین مداربسته بولت هایک ویژن بدلیل بازتاب نور دچار رنگ پریدگی تصویر شده و گوشه های تصویر تاریک تر بنظر می آید.

مقایسه قابلیت IR دوربین مداربسته دید در شب اکسیز، هایک ویژن و هانوها

کارکرد دوربین مداربسته در نور کم

در این صحنه در فاصله 5 متری دوربین های مداربسته را تست کردیم. دوربین مداربسته اکسیز M2025 جزئیات بهتری از اهداف ارائه کرد و تقریبا جزئیات چهره فرد بهتر دیده می شد. دوربین های مداربسته دیگر تصاویری رنگ پریده و غیر قابل تشخیص داشتند.

مقایسه کیفیت تصویر دوربین مداربسته دید در شب اکسیز، هایک ویژن و هانوها

برای آزمودن برد نور IR دوربین های مداربسته و نحوه کارکرد آنها در نور کم، دوربین های مداربسته را در فاصله 15 متری از هدف قرار دادیم و تقریبا اینبار تصویر همه همانند قبل بدون جزئیات بود. دوربین مداربسته اکسیز تصویر تیره تری از دوربین های مداربسته دیگر داشت اما میزان تشخیص جزئیات در همه تصاویر یکسان بود.

مقایسه کیفیت تصویر دوربین مداربسته دید در شب اکسیز، هایک ویژن و هانوها

دوربین مداربسته هانوها 6010 و هایک ویژن 2022 برد IR بیشتری داشتند که در مشخصاتشان اعداد 20 و 30 متر قید شده بود. بهمین خاطر در مقایسه با دوربین مداربسته اکسیز با برد نور IR 15 متر فاصله ای میانگین برابر 25 متر تا هدف را انتخاب کردیم. آنطور که در تصویر می بینید تصویر اهداف و صحنه نمایش داده شده توسط دوربین مدار بسته اکسیز (Axis) بسیار درخشانتر از دو دوربین مداربسته هانوها و هایک ویژن بود اما باز هم تصاویر قابل تشخیص نیستند. علت هم به میزان PPF بسیار پایین، نویز الکترونیکی و ... باز می گردد. این دوربین های مداربسته هنوز هم تا حدودی قابلیت تشخیص وجود اجسام در تصاویر را حفظ کردند اما باید حتما تصاویر بزرگ و بر روی مانیتور بصورت اختصاصی دیده شوند.

مقایسه کیفیت تصویر دوربین مداربسته دید در شب اکسیز، هایک ویژن و هانوها

در آخر هم تصاویر دوربین مداربسته IR را در فضای داخلی تست کردیم . نور زدگی (Overexposure) روی اهداف و جدول آزمون بینایی بخوبی قابل مشاهده است و خطوط پایین جدول آزمون بینایی به همین دلیل قابل درک نیست. چهره افراد با جزئیات مناسبی قابل مشاهده است :

مقایسه کیفیت تصویر دوربین مداربسته دید در شب اکسیز، هایک ویژن و هانوها

قابلیت WDR دوربین های مداربسته

در صحنه زیر سناریوی بررسی WDR برای درب ورودی/خروجی با نور شدید فضای آزاد را مشاهده می کنید . تفاوت شدت نور داخل و خارج ساختمان 330 برابر است.

مقایسه قابلیت WDR دوربین مداربسته اکسیز، هایک ویژن و هانوها

دوربین مداربسته Axis M2025 جزئیات بهتری از افراد و صحنه پشت سر به نمایش گذاشت و تنظیمات بسیار کمی برای بهبود نور شدید پشت صحنه نیاز داشت. البته در دوربین های مداربسته دیگر شاهد رنگ پریدگی زیادی بودیم و جزئیات کمتری از نمای بیرون دیده می شد.

کارکرد دوربین مداربسته در نور کامل

در زیر نمای صحنه ای را مشاهده می کنید که با نور کامل برای بررسی تخصصی دوربین های مداربسته آماده کردیم:

کیفیت تصویر دوربین مداربسته اکسیز، هایک ویژن و هانوها

در نور کامل دوربین مداربسته اکسیز M2025-LE جزئیات بسیار خوبی از اهداف به نمایش گذاشت و کمترین نور زدگی روی جدول آزمون بینایی دیده می شد ولی دوربین های مداربسته دیگر بشدت دچار نورزدگی تصویر بخصوص در خطوط پایینی جدول آزمون بینایی شدند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته اکسیز، هایک ویژن و هانوها

پهنای باند دوربین مداربسته

مصرف پهنای باند M2025 در نور کم بسیار کمتر از دو رقیبش، هانوها و هایک ویژن بود. در نور کامل روز هم نسبت به دوربین مداربسته هانوها کمی مصرف پهنای باند بالاتر و نسبت به هایک ویژن بسیار پایین تر بود.

توجه کنید که تمام دوربین های مداربسته در این بررسی تخصصی دوربین مداربسته از کدک هوشمند اختصاصیشان استفاده می کردند (اکسیز با Zipstream، هانوها با Wisestream و هایک ویژن با H.264+). دوربین مداربسته اکسیز از قابلیت فشرده سازی پویا و تنظیمات دینامیک FPS برخوردار نبود. تنها در کدک هوشمند جدید Zipstream 2 این قابلیتها وجود دارند که متاسفانه در این دوربین مداربسته قابل پشتیبانی نیست.

پهنای باند دوربین مداربسته اکسیز، هایک ویژن و هانوها

مشخصات دوربین های مداربسته مورد بررسی

تنظیمات دوربین های مداربسته روی حالت پیش فرض (Default) قرار داشتند و جزئیات کمی تغییر کردند. کدک هوشمند دوربین های مداربسته بصورت زیر تنظیم شدند :

  • دوربین مداربسته اکسیز M2025-LE : میزان فشرده سازی دینامیک Zipstream روی حداکثر (High)ش و GOP دینامیک روی عدد 1023 قرار گرفت.
  • دوربین مداربسته هانوها QND-6010R با تنظیم Wisestream روی Medium (میانگین) و GOP دینامیک 160.
  • دوربین مداربسته هایک ویژن DS-2CD2022WD-I با کدک فعال H.264+

فرم ور دوربین های مداربسته مورد بررسی بر اساس نسخه های زیر :

  • Axis M2025-LE : 6.15.2.1
  • Hanwha QND-6010R : 1.02_170221
  • Hikvision DS-2CD2022WD-I : 5.4.5 build 170124

برای ضبط تصاویر هم از ExacqVision 8.4.2.111542 استفاده شد.


پ ن : برای مطالعه عمیق تر مطالب در مورد چگالی تصویر یا PPF/PPM دوربین مداربسته می توانید مقالات دوربین مداربسته را مطابق زیر به توصیه سی سی تی وی آنلاین مطالعه نمایید:

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.