بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Arecont Vision MicroDome Duo

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته Arecont Vision MicroDome Duo

چهارشنبه 1395.12.11

دوربین مدار بسته دو سنسوره آرکانت ویژن که هر سنسور بصورت مستقل کار می کنند پیشتر در سی سی تی وی معرفی شده بود و امروز دست بکار شدیم به بررسی تخصصی این دوربین مدار بسته کوچک دوسنسوره بپردازیم. این دو سنسور روی دوربین مداربسته آرکانت ویژن میتوانند بصورت تعاملی کار کنند و مثلا در وسط راهرویی نصب شوند که با یک سنسور سمت انتها و با سنسور دیگر ابتدای راهرو را نشان دهند.

سابقا شرکت آرکانت ویژن دوربینهای مدار بسته چند سنسوره طراحی و تولید می کرد؛ همچنان هم در حال ادامه تولید طرحهای خاص خودش است. سوال اینجاست که این دوربین مدار بسته با دو سنسور چه مزیتی نسبت به دیگر دوربینهای مدار بسته خواهد داشت؟!

ما با خرید دوربین مدار بسته آرکانت ویژن MicroDome Duo با اسم تجاری AV4655 و رزولوشن 1080P شروع بکار کردیم. دوربین مداربسته کامپکت دام از شرکتهای Axis و Hikvision هم در کنار این دوربین مدار بسته قرار گرفتند تا در شرایط نور کامل، نور کم و مقایسات پهنای باند و مصرف حافظه هم بتوانیم بررسی خوبی انجام دهیم. باید ببینیم که در صحنه های بزرگ یا محیطهای خاص چطور عمل می کند.

خلاصه بررسی تخصصی دوربین مدار بسته آرکانت ویژن

دوربین مداربسته MicroDome Duo هم مثل مدل Arecont Omni فرم خاصی دارند که شاید برای استفاده در محیطهای رایج و عادی و وسیع محصول گران قیمتی بحساب آیند و از نظر زیبایی شناسی خیلی جالب نباشند. البته با توجه به چند سنسوره بودن شاید بتواند جای چندین دوربین مدار بسته را پر کند.

البته با توجه به فرم دوربین های مدار بسته دام، دوربین مدار بسته آرکانت ویژن AV4655DN نقایصی هم دارد که می تواند مزایای استفاده از آن را تحت شعاع قرار دهد :

  • مشکل Overexposure/White Blance : در طول روز در فضای داخلی دفتر کار (با شدت نور حدودی 100 تا 300 لوکس) تصاویر بشدت نور زده شده و اجسام به سختی قابل تشخیص می شوند در حالی که این مورد در دوربینهای مداربسته هم رده دیده نمی شود. بعلاوه قابلیت White Blance باعث رنگ پریدگی تصویر می شود.
  • کارکرد ضعیف در نور کم : در شب با نور حدودی 0.1 لوکس، تصاویر تمام مشکی خواهید داشت و مشاهده یا تشخیص اجسام ممکن نیست. دوربینهای مداربسته بدون نور IR مثل Axis M3045 که تصویری واضح و قابل تشخیص دارند اصلا قابل مقایسه با این دوربین مدار بسته نیستند.
  • مصرف پهنای باند : دوربین مدار بسته MicroDome Duo در طی روز نسبت به دوربین های مدار بسته هم خانواده پهنای باند بسیار بیشتری نیاز دارند. بطوری که دوربینهای مدار بسته اکسیز و هایک ویژن با تقریبا 50 تا 66 درصد مصرف پهنای باند کمتر، نتیجه بهتری دارند. ضمن اینکه در تاریکی شب هم پهنای باند کمتری نسبت به دوربین مدار بسته آرکانت ویژن مصرف می کنند. تازه این دوربین مدار بسته در هنگام تاریکی تصویری تقریبا تمام مشکی به شما می دهد.
  • قیمت بالاتر: دوربین مدار بسته MicroDome Duo قیمت بالایی دارد که در مقایسه با خرید دو دوربین مدار بسته دام از شرکتهای ارزان قیمتی مثل هایک ویژن، داهوا، یونی ویو، سامسونگ و... و حتی دوربینهای سری Axis M30 هم گرانتر است. تصویر دوربینهای مداربسته دیگر بهتر و پهنای باند کمتر هم به گزینه های جایگزین اضافه می شود.

قیمت دوربین مدار بسته آرکانت ویژن MicroDome Duo

قیمت دوربین مدار بسته AV4655DN-28 در سایت فروش آنلاین دوربین مدار بسته چیزی در حدود 650 دلار یا دو میلیون و ششصد هزار تومان می شود. در سمت دیگر دوربین های مداربسته 1080P از برندهایی مثل هانوها، داهوا، یونی ویو و هایک ویژن با قیمتی حدود 800 هزارتومان براحتی در دسترسند که تنها نیاز به کابلی مجزا برای دو دوریبن مداربسته و NVR/VMS خواهند داشت.

در کنار این فاکتورها، قیمت دوربین مدار بسته آرکانت ویژن بیش از قیمت خرید دو دوربین مدار بسته مجزا از برندهای دیگر است.

باید توجه داشته باشیم که مدلهای دو سنسوره دیگری هم در بازارهای بین المللی هستند. نمونه آنها Mobotix D15 DulaDome خواهد بود که تنها از کدک MxPEG/MJPEG برخوردارند و بسیار گرانتر (3.5 میلیون تومان) تمام می شوند و البته سنسور تصویر قویتری (6 مگاپیکسلی) دارند و از ورودی خروجی صدا و قابلیتهای دیگری برخوردار است که در MicroDome Duo وجود ندارند. هایک ویژن هم مدلی دو سنسوره در سال قبل داشت که هنوز هم وارد بازار نشده است (Hikvision MonoVu).

مشخصات ظاهری دوربین مدار بسته آرکانت ویژن

با توجه به اینکه از بسیاری دوربینهای مدار بسته دام تفاوت ظاهری خواهد داشت شاید بهتر باشد بگوییم انگار از به هم پیوستن دو دوربین مداربسته دام با دو حباب مجزا بوجود آمده است. سنسورها می توانند بصورت مستقل بچرخند و تنظیم شوند. نکته دیگر هم این است که هر کدام از سنسورها می توانند بطور مجزا از لنزی متفاوت استفاده کنند که از مدلی با زاویه گسترده 2.1 میلیمتری (113 درجه) تا مدل تله با 16 میلیمتر (15 درجه) در دسترس است.

در ویدئوی زیر می توانید ویژگیهای ظاهری این دوربین مدار بسته را بهتر مشاهده نمایید:

در تصویر زیر بخوبی تفاوت سایز و ابعاد دوربین مداربسته MicroDome Duo را با دوربینهای مداربسته کامپکت دام مقایسه نمایید.

دوربین مداربسته دو سنسوره آرکانت ویژن MircoDome Duo
به مطالعه قسمت دوم این مقاله در سی سی تی وی آنلاین بپردازید.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
servision

با تشکر از مطالب سایت

14:12 1395.12.15