محاسبه و تخمین حافظه و پهنای باند مورد نیاز دوربین مداربسته (قسمت سوم)

محاسبه و تخمین حافظه و پهنای باند مورد نیاز دوربین مداربسته (قسمت سوم)

يکشنبه 1395.12.15

در قسمت قبل استفاده از کدکهای هوشمند را برای کاهش مصرف پهنای باند و حافظه دوربین های مدار بسته راهکار مناسبی معرفی کردیم اما متاسفانه راهی برای تشخیص میزان خروجی این کدکهای هوشمند در صحنه های مختلف وجود ندارد. یعنی هیچ چیزی نمی تواند باعث تخمین دقیق شود. حتی حرکتهای کوتاه و ناچیز مثل سایه اجسام یا شاخ و برگ درختان می تواند فعالیتها در صحنه را در حدی نگه دارد که فریمهای دینامیک I یا سرعت ضبط تصاویر (FPS) نتوانند کاهش یابد و کاربر عملا نمی تواند از مزایای آنها سود ببرد. درنتیجه بهترین کار دیدن دمو یا تست سناریویی متناسب برای بررسی کارکرد کدک هوشمند در صحنه باشد تا بتوانید شرایط را بهتر پیشبینی نمایید.

برای اینکار توصیه سی سی تی وی آنلاین این است که حداقل کاهشی برابر (5 تا 15 درصد) برای میزان انتقال بیتها در کدکهای هوشمند را بعنوان حاشیه امن تخمین حافظه یا مصرف پهنای باند در نظر داشته باشید.

تشخیص حرکت اجسام یا استفاده از تحلیلگرهای ویدئویی

تنظیم نادرست یا اشتباه قابلیت تشخیص حرکت دوربین مدار بسته و استفاده از تحلیلگرهای ویدئویی میتوانند تبدیل به بزرگترین عوامل تخمین اشتباه مصرف حافظه دوربین مدار بسته باشند. برای مثال اگر می خواهید درصدی از میزان حرکات را برای اتاق سرور تخمین بزنید، این میزان خیلی کم خواهد بود (کمتر از 5 درصد). اما باید بدانید که ال ای دی های تعیین وضعیت چشمک زن سرور یا تجهیزات، نور اسکرین سیورها، بازتاب نور و ... می تواند باعث شود دوربین مداربسته تشخیص دهد که باید مجددا ضبط تصاویر را از سر بگیرد و این باعث می شود تخمین های شما به نتیجه نادرست ختم شود.

توصیه سی سی تی وی آنلاین این است که از روش بهینه سازی و بهینه سازی پی در پی استفاده نمایید.

کاربران باید از بهینه سازی VMD و یا استفاده از تحلیلگران ویدئویی استفاده نمایند. با حداقل ترین بررسیها و بهینه سازیها در طی یک هفته پس از نصب، به نتایج بهتری میرسید و باید این تغییرات را تشخیص داده و برای محاسبه پهنای باند/حافظه بصورت یک روند بهینه سازی هفتگی یا پی در پی آنالیز و مورد استفاده قرار دهید.

تغییر فصل، پس زمینه تصویر، چیدمان دفتر کار و .. می تواند باعث شود محاسبات شما برای مصرف حافظه با مشکلاتی روبرو شود. کاربران باید مدام تنظیمات را مطابق تغییرات بهینه و در صورت نیاز تغییر دهند (تقریبا هر 60 الی 90 روز یکبار یا پس از هر تغییر عمده).

زمان تاریکی/ مصرف پهنای باند دوربین مدار بسته در نور کم

اگر همه شرایط را یکسان در نظر بگیریم، در نور کم یا زمان تاریکی میزان پهنای باند مصرفی بالاتر خواهد رفت و در بعضی موارد میزانی بسیار بالاتر از حالت عادی (مثلا تا 10 برابر بیشتر) خواهد داشت. هیچ راه ساده ای برای محاسبه این مقدار توسط فاکتورها یا ضرایب خطی وجود ندارد :

  • مقدار نویزهای دیجیتال : بعنوان یک قانون باید بدانید که هر چه نویز در تصویر یا ویدئو بیشتر باشد یعنی پهنای باند بیشتری نیاز خواهد بود بنابراین می توان این مشکل را با DNR دوربین مدار بسته مرتفع نمود.
  • تجهیز به نور IR : در نور کم استفاده از دوربین مدار بسته IR نسبت به دوربین مدار بسته معمولی، مصرف پهنای باند بیشتری (نسبت به روز) خواهد داشت. اما این موضوع بیشتر به کیفیت و برد نور دید در شب دوربین مداربسته و پیچیدگی صحنه برمی گردد.
  • حساسیت دوربین مدار بسته به نور کم : بعضی دوربین های مدار بسته بخاطر قابلیت بهتر در تصویرپردازی در نور کم یا بزرگ بودن سنسور تصویر برداری یا میزان F Stop پایین لنزهایشان میزان پهنای باند کمتری را در شب مصرف می کنند.

توصیه سی سی تی وی آنلاین به کاربران این است که از MBR/VBR با سقف مشخصی استفده کنند.

برای تخمین بهتر مصرف پهنای باند دوربین مدار بسته در شب، توصیه می شود کاربران از محدود سازی و تعیین سقف انتقال بیتها در شب استفاده کنید. حتی زمانی که میزانی برای مقدار انتقال بیتها در شب تعیین نشود کیفیت تصاویر خیلی فرقی با شرایط محدود ندارند و میزان زیاد نویز دیجیتال و تصاویر تیره و تاریک از افزایش فشرده سازی تصویر مثل زمان نور کامل ضربه نمی بینند و تنها مصرف منابع کاهش می یابد.

مثالی از محاسبه کننده های حافظه دوربین مدار بسته

اغلب/بسیاری از شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته یا VMS معمولا به کاربران نرم افزار محاسب پهنای باند/حافظه خودشان را برای استفاده معرفی می کنند که با تجهیزاتشان همخوانی داشته باشد. قابلیتهای دقیق این نرم افزارها متفاوند و تفاوتهایی در سطح پیچیدگی و شخصی سازی دارند. سه نمونه رایج برای استفاده آنلاین رایگان وجود دارند که نیازی به ثبت نام ندارد(اغلب) که در قسمت بعدی مقاله آموزشی محاسبه حافظه/پهنای باند دوربین مدار بسته به آنها اشاره می کنیم.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.