دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال یا DVR چیست؟

    دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال یا DVR چیست؟

    شنبه 1394.06.07

    Digital Video Recorder دستگاهی است که از آن برای ذخیره سازی تصاویر استفاده می شود به نحوی که تصاویری که به صورت آنالوگ از دوربین مدار بسته دریافت می کند را به دیجیتال تبدیل و بر روی هارد دیسک یا کارت های حافظه فلش ذخیره می کند.

     DVR های جدید قادرند تصاویر را از طریق خط تلفن و در بستر اینترنت منتقل کنند.

    فریم ریت یا همان سرعت ثبت فریم در ثانیه که به اختصار با علامت fps نمایش داده می شود از المان های مهم دستگاه های DVR است.

    در واقع عددی که به عنوان فریم ریت اعلام می شود مجموع کل فریم ریت های کانال DVR است. برای اینکه بدانیم فریم ریت هر کانال چقدر است باید فریم ریت کلی را بر تعداد دوربین مداربسته ها تقسیم شود.

    بعنوان مثال یـک دستگاه DVR هشت کانال 120  fps، بـرای هـر دوربین 15fps را پشتیبانی می کند.

    نکته : در سیستم های PAL حداکثر 25 فریم در ثانیه و در سیستم های NTSC حداکثر 30 فریم در ثانیه قابل پشتیبانی می باشد که با چنین نرخی، تصاویر بصورت کاملا متحرک یا Full Motion به نظر خواهند رسید.

    بدین ترتیب برای جاهایی که کیفیت تصاویر از اهمیت بالایی برخوردار است می توان از دوربین مداربسته با نرخ فریم 25 در سیستم PAL ، استفاده کرد که در این صورت به هارد با حجم بالا برای ذخیره اطلاعات، نیاز خواهید داشت.

    با افزایش روز افزون تجهیزات و دوربین مداربسته و کیفیت بالای ضبط تصاویر  (امروزه استاندارد تصاویر 700 خط می باشد) و بالا رفتن مدل های دوربین مداربسته آنالوگ HD-SDI ، از خرید دستگاه های DVR با  قابلیت ذخیره سازی هارد دیسک کمتر از 2 ترابایت خودداری کنید.

    CIF و1 D از جمله استاندارهای تصویری می باشد که در دستگاه های DVR  امروزی از آن استفاده می شود. هر D1 ، 4 تای CIF می باشد در واقع CIF یک چهارم سایز تصویر در استاندارد D1 است.

    ضبط و فشرده سازی صدا معمولاً با دو فرمت MP3 یا AC3 می باشد. DVR  ها به صورت ساده و هیبریدی تولید می شوند. که در صورت هیبریدی بودن آن تصاویر آنالوگ و دیجیتال همزمان دریافت و منتقل می شود.

    اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

    نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.