آمار استفاده از منابع نور دید در شب دوربین مداربسته در سال 2016

آمار استفاده از منابع نور دید در شب دوربین مداربسته در سال 2016

شنبه 1395.05.23

پروژکتورهای نور IR(منابع روشنایی دید در شب) از گذشته تا به حال مورد استفاده کاربران قرار داشته است. این پروژکتورها می توانند در سیستمهای نظارت تصویری بسیار مفیدتر از ال ای دی های تعبیه شده در دوربینهای مداربسته مورد استفاده قرار گیرند. اما با رواج بیشتر دوربینهای مداربسته تحت شبکه مجهز به نور IR یا دید در شب، عملا پروژکتورهای نور IR تبدیل به گزینه ای اختصاصی و ویژه شدند.

پیش از شروع شاید بهتر باشد درباره عکس عنوان مقاله بگوییم. این دستگا در تصویر دو پروژکتور نوین نور IR هستند که هر کدام به تنهایی تا 200 متر نور IR منتشر می کنند و قابلیت چرخش و تغییر زاویه نیز در آنها بصورت دیجیتالی وجود دارد.

در گزارشی که اخیرا منتشر شده است طی یک نظرسنجی از سازندگان دوربینهای مداربسته و تکنسینهای نصب و نمایندگیهای معروف در مورد استفاده از سیستمهای نور IR در دوربینهای مداربسته و سیستم نظارت تصویری سوالاتی شده و نتایج جالبی بدست آمده است که در ادامه ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

خلاصه

بازخوردی که از سازندگان دوربین مداربسته بدست آمده نشان می دهد که تقریبا 5 درصد از دوربینهای مداربسته تولیدی همراه با یک سیستم نور دید در شب مجزا مورد استفاده قرار گرفته اند و با آمار فروش نیز مطابقت داشته است.

آمار دوربین مداربسته دید در شب

استفاده از سیستم نور IR مجزا برای کاربردهای اختصاصی

تولیدکنندگان بیان می کنند که معمولا پروژکتورهای IR مجزا، بیشتر برای کاربردهایی مثل LPR(پلاک خوان خودرو) مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا در این موارد نیاز به منبع نوری بسیار قوی برای خنثی سازی درخشش چراغ جلوی خودروها وجود دارد و از طرفی در کاربردهای امنیتی نیاز به دیدی کامل تر وجود خواهد داشت. در چنین سناریوهایی پروژکتورهای IR می توانند روشنایی خوبی داشته باشند که بدلیل نامرئی بودن طیف نوری آزاردهنده و آشکار هم نیستند.

بعضی پاسخها بیشتر جلب توجه می کنند:

  • تنها در شرایط خاص مثل تشخیص پلاک خودرو (پلاک خوان خودرو) از این پروژکتورهای IR مجزا استفاده می کنیم.
  • حداکثر 5 درصد از موارد برای نصب دوربین مداربسته پلاک خوان خودرو استفاده می شود. در مواردی که محیط بزرگی بدون کمترین نور مرئی در مقابل شما باشد این پروژکتورها بیشترین کاربرد را دارند.
  • بسته به شرایط تا 20 درصد موارد کاربرد دارد. اغلب در محیط پارکینگهای بزرگ و اطراف ساختمانهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • معمولا در مواردی که نیاز به حفاظت محیطی وجود دارد کاربران پروژکتورهای نور IR را انتخاب می کنند. در حفاظت محیطی تقریبا 50 درصد کاربران به این سیستمهای نور  دید در شب روی می آورند. در کل  تقریبا در 5 درصد موارد کاربران هنگام خرید دوربینهای مداربسته، سیستم نور IR مجزایی هم خریداری می کنند.

قیمت پروژکتور IR مجزا

قیمت دستگاههای دید در شب و خصوصا پروژکتورهای نور IR کمی کار را برای انتخاب سخت می کند. زیرا معمولا تفاوت قیمت استفاده از این انتخابها می تواند آنرا محدود به موارد ویژه کند:

  • کمتر از 1 درصد موارد آنرا انتخاب می کنند. علت آن هم قیمت بالاتر و احتیاج به انرژی الکتریکی AC در مقابل دوربین مداربسته مجهز به نور IR خواهد بود.
  • تنها شاید در 2 درصد از پروژه ها با این موضوع روبرو هستیم. اگر بدرستی کار مدیریت و مهندسی شده باشد بسیار خوب جواب می دهد اما معمولا هزینه راه اندازی پروژکتورهای نور مرئی بسیار کمتر و مورد پسندتر است.
  • کمتر از 10 درصد مشتریها قیمت بالاتر را می پذیرند و قبول می کنند که در موقعیت مورد نظر آنها سیستم نور داخلی دوربینها بتنهایی کاربرد ندارد.

بهبود قابلیت سیستم نور IR و کار در نور کم در دوربینهای مداربسته

آماری که در بالا داده شد نشان می دهد دوربینهای مداربسته IR همه گیرتر شده اند. علت آنهم می تواند توسعه و بهبود کیفیت سیستم نور تعبیه شده در داخل دوربینهای مداربسته و افزایش حساسیت دوربینها برای کار در نور کم باشد. ترکیبی از نور IR داخلی دوربین مدابسته و قابلیت کار در نور کم باعث شده برای بسیاری از کاربردها عبارت "به اندازه کافی خوب" برازنده این دوربینهای مداربسته باشد. از گزارشهای اخیر می شود فهمید که در بازار تغییراتی در این مورد رخ داده است:

در 24 ماه گذشته کاهشی 1 درصدی در استفاده از این سیستمهای نور بوجود آمده است که این کاهش در مقایسه با استفاده از لنزهایی با برد بیشتر یا سیستمهای نور IR داخلی دوربینهای مداربسته از قبل محسوس تر شده است. همچنین بهبود قابلیتها و قیمت پایینتر دوربینهای مداربسته با قابلیت کار در نور فوق العاده کم احساس نیاز به پروژکتورهای IR مجزا را کمتر و کمتر کرده است.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.