آموزش کامل کابل کشی شبکه دوربین مداربسته (قسمت پنجم : نکات اصلی، استانداردهای نصب )

آموزش کامل کابل کشی شبکه دوربین مداربسته (قسمت پنجم : نکات اصلی، استانداردهای نصب )

چهارشنبه 1395.10.15

5 نکته مهم در نصب کابلهای دوربین مدار بسته

در این قسمت 5 نکته مهم در نصب شبکه دوربینهای مدار بسته را توضیح می دهیم :

  1. همه کابلها را برچسب گذاری کنید: یکی از مهمترین و پرهزینه ترین سهل انگاریها زمان نصب کابل شبکه دوربین مدار بسته و هر نوع سیستم شبکه کامپیوتری به برچسب گذاری فیزیکی کابل بر می گردد. آدرس گذاری و برچسب زنی کاری سریع است و چند دقیقه ای بیشتر زمان نمی خواهد و نیروی کار خاصی هم نیاز ندارد اما می تواند در آینده از صرف هزینه های میلیونی عیب یابی و زمان زیاد عیب یابی شبکه بکاهد. توانایی تشخیص سریع و شناسایی کابل یک دوربین مداربسته توسط برچسب آن خیلی کار راه انداز است و زمان قطع و وصل کابل و چکاب را بسیار کاهش می دهد. بدون این برچسبها گاهی همین جستجو و پی بردن صحیح مسیر کابلها پروسه ای کشنده می شود.
  2. استفاده از گیره، قلاب و لوله های نگهدارنده کابل شبکه : رها شدن کابلها در سقف یا بستن آنها در طول زمان مشکل ساز خواهد شد. هر وقت یک کاشی کاذب سقفی برداشته یا حرکت داده می شود کابلها جابجا می شوند.  برای مثال در عکس زیر وضعیت کابلهایی را نشان می دهد که در پروژه تعمیر و بهسازی بعنوان یک مانع کنار زده شدند. حتی پس از بازسازی و نصب کابلها سیستم با کابلهای بدون لیبل و برچسب فیزیکی به مشکل برمی خورد. تصویر زیر نمونه ای از قلابها و راه آویزهای سقفی را نشان می دهد :
کابل کشی دوربین مداربسته تحت شبکه
  1. رنگ کابلها یا سوکتها مهم است : استفاده از رنگ خاصی برای نشان دادن کابلهای خاص یا ترتیب کابلها در یک سیستم می تواند خیلی مهم باشد.  در تصویر زیر کابلهای رنگی مختلفی را میبینیم که مورد استفاده هستند اما اگر ترتیب یا قاعده خاصی مد نظر نباشد فایده ای ندارد. پایبندی و انتخاب تنها یک تم رنگی برای کابلها حتی اگر براساس استاندارد خاصی هم نباشد به سردرگمی تکنسین ها منجر می شود و اگر رنگهای متفاوت تعریف شده ای استفاده شود براحتی می توان بین کابلهای داده، سیستمهای ولتاژ پایین، سیستمهای هوشمند ساختمانی و ... تمایز ایجاد کرد و کار را برای آینده ساده تر کرد.
کابل کشی دوربین مداربسته تحت شبکه

از آنجایی که خاکستری و آبی در کابلهای شبکه از پرکاربردترین رنگها برای شبکه داده هاست و رنگ قرمز هم اغلب برای سیستمهای حریق استفاده می شود بهترین رنگ های باقی مانده قابل استفاده برای سیستمهای نظارت تصویری اغلب سبز، زرد، بنفش و نارنجی هستند. اما هیچ استاندارد ویژه یا موجود موثقی برای این موضوع وجود ندارد و در انتخاب و خرید کابل شبکه برای دوربین مدار بسته تنها بر اساس هزینه ها و زمان تهیه و ... محدود می شوید.

  1. طراحی نقشه : نه تنها طراحی نقشه برای کابل کشی و برنامه ریزی و محاسبات خوب است بلکه در آینده برای امور تعمیر و نگهداری و لجستیک شبکه نظارت تصویری (CCTV) کاربرد بالایی دارد. ضمن اینکه می توان برای پروژه های بعدی هم طرح مرجع مناسب و قابل رجوعی باشد. اگر کاربرد کابلها مشخص نباشد می توان براحتی بعنوان کابلهای غیر ضرروی یا حتی خارج از سرویس در نقشه برچسب گذاری شوند. اما نقشه کابلها و قرار گیری آنها در پلان محل می تواند براحتی در مراحل نصب و شناسایی سیستم نظارت تصویری کمک کننده باشد. اطمینان از صحت و دقت اطلاعات نقشه در زمان برنامه ریزی مهم بوده و هر زمانی که نیاز به تغییر محل یا تغییر پیکر بندی کابلها صورت بگیرد باید این داده ها بروز شوند. سی سی تی وی آنلاین . ir به شما توصیه می کند در شرایطی که نیاز به طراحی و نصب کابلهای شبکه در حجمهای بالا وجود دارد، برنامه AutoCAD یک پلتفرم مناسب برای طراحی نقشه به حساب می آید و براحتی می تواناز پرینتش را بصورت برگه ای رسمی و قابل استناد استفاده نمود. اما برای پروژه های ساده و سریع و دم دستی، نرم افزاری مثل Visio استفاده و یادگیری ساده تری دارد.
کابل کشی دوربین مداربسته تحت شبکه
  1. حلقه های افزایشی انتهایی کابلهای شبکه را از کار حذف کنید : یکی از معمول ترین کارها و عادات بی معنی، مصرف حجم بالایی از کابل بعنوان “Service Loops” یا ادامه کابلهایی است که بصورت چند حلقه در انتهای هر نود(Node) شبکه برای مقاصد بعدی به جا می گذارند. برای محاسبه کابل اضافی، باید طول کل کابل مورد نظر را حداکثر3 متر بیشتر از طول کابل کشی تا دوربین مدار بسته یا سویچ درنظر بگیرید تا احتمالات بعدی انتقال دوربین مداربسته یا جابجای رک شبکه را هم پیش بینی کرده باشید. اما در نظر گرفتن مثلا 5 یا 10 متر کابل اضافه برای مواقع نیاز می تواند تنها به افزایش هزینه بی معنی و بی نظمی بیشتر بینجامد.

در استاندارد BICSIتوصیه کرده است که داشتن 3 متر کابل بیشتر در سمت رک و 1 متر کابل هم در کنار دوربین مداربسته یا تجهیزات شبکه میزان قابل قبولی برای سرویس لوپ (Service Loops) باشد.

برای مدیریت تداخل کابلها و داشتن شعاع چرخش مناسب کابلها، می توانید با افزایش طول سرویس لوپها بمیزان کم از مشکلات بعدی نیاز به کابل بیشتر جلوگیری نمایید. در واقع سرویس لوپ را برای مواردی پیش بینی کرده اید که می خواهید به کابلها نظم جدیدی بدهید یا تغییراتی در شبکه دارید که به طول بیشتری از کابل نیاز خواهد بود. استفاده از میزان کافی حلقه های اضافی انتهایی کابل می تواند مشکلات اشکالیابی و رفع مشکل آینده و بی نظمی کابلها را کاهش دهد. ضمن اینکه سازماندهی و مدیریت کابلهای در فضایی کوچک ممکن می شود.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهدی قاسم زاده

با سلام

لطفادرمورد تغذیه دوربین‌های آنالوگ که از برق مستقیم شهری 220استفاده می‌کنند و نحوه سیم کشی آنها آموزش بدید.ممنونم

21:24 1397.04.25

کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

22:05 1396.03.02