آموزش کنترل دسترسی

    آموزش کنترل دسترسی

    جمعه 1394.06.06

    کارت سیستم کنترل تردد

    در گذشته تولید کنندگان با پیشنهاد کارت های کنترل تردد ساده سعی در راضی نگه داشتن مشتریان خود داشتند ولی خیلی به قابلیت اطمینان و پایین آوردن درصد اشتباه سیستم های خود اشراف نداشتند، اما امروزه سیستم‌های تمامی سازندگان از ویژگی ها و درصد اطمینان بیشتری برخوردارند.

    کارت نوار مغناطیسی

    یکی از معتبر ترین سیستم های حفاظتی و کنترل امور مالی کارت با نوار مغناطیسی یا همان Magnetic Card می باشد.خوبی این کارت ها در هماهنگ شدن سریع و راحت آنها با سیستم های حضور و غیاب است به طوری که دیگ نیازی به تنظیم خاصی ندارد. بعد از اینکه اطلاعات صاحب کارت با  عبور دادن کارت از کارت خوان سیستم کنترل تردد کد گذاری و پردازش شد موادری مانند کد بهره‌بردار،کد شرکت سازنده کارت و شماره کارت که از جمله کدهای منحصر به فرد است، به دست می آید.

    مقاومت و دوام کارت در برابر سایندگی میزان چسبندگی آن بر حسب استد (Ousted)است. یعنی میزان استد با کیفیت کارت نسبت مسقیم دارد مثلا در کارت های بانکی با ۳۰۰ تا ۴۰۰ استد و کارت‌های امنیتی با چسبندگی در حد ۴۰۰۰ استد امکان کپی شدن و حتی ساییدن عمدی آن را نمی دهد.

    کارت بدون تماس

    همان طوری که از اسم این نوع کارت ها (کارت بدون تماس یا همان Contact less Card) مشخص است نیازی به تماس با کارت خوان ندارد.

    کارت بدون تماس با فرکانس  ۱۲۵ کیلو هرتز و فقط با نزدیک کردن کارت به کارت خوان،از طریق ساطع شدن انرژی کارت‌خوان به مدار داخلی کارت کار می کند و باعث تولید یک نوع کارت پالسی با انرژی کم می شود که دارای کدهای خاصی است که از فاصله ۵ تا ۱۰۰ سانتیمتر قابل استفاده است. این مقدار فاصله به نوع انرژی و اندازه کارت خوان بستگی دارد.

    از مزایای این نوع کارت غیر ممکن بودن کپی کردن آنهاست و اینکه شخص می تواند یک سری اطلاعات روی کارت به غیر از اطلاعات سازنده که معمولاً پاک نمی شود ،البته در حد چند بایت قراردهد

    کارت Mifare

    با افزایش روز به روز بهره برداری از کارت های اکترونیکی نیاز به توسعه بخشیدن و اضافه شدن کاربردهای جدید برای این کارت ها به شدت احساس می شود. برای این منظور کارت ها باید بتوانند اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره و نگهداری کنند و سرعت تبادل این اطلاعات با کارت خوان ها نیز بیشتر شود.

    بنابر‌این نوع جدیدی از این کارت ها  تولید شد که بافرکانس ۱۳٫۵۶ مگا هرتز و حافظه قابل برنامه‌ریزی در حد چند کیلوبایت کار می‌کند.فرد می تواند اطلاعات شخصی خود را در کارت ذخیره کند.با اضافه شدن کاربردهای جدید فرد می تواند برنامه ریزی را در کارت خود به گونه ای پیش ببرد که بتواند از قابلیت های بیشتر آن استفاده کند.امکان جعل و یا پی بردن به اطلاعات کارت بسیار پایین است زیرا تبادل اطلاعات بین کارت و کارت خوان نیازمند کدهای خاص و روش های پیشرفته بیشتر می باشد.

    کارت Wiegand

    Wiegand به فناوری مجاورت بسیار نزدیک شهرت یافته است. Wiegand  در واقع اثری است کارت روی کارت خوان می گذارد که که منجر به تولید بیت های داده می شود. هم کارت و هم کارت خوان باید کاملاً عایق و مقاوم در برابر ساییدگی باشند زیرا در این نوع فناوری کارت و کارت خوان با هم در تماس هستند.

    سیستم های زیست‌سنجی 

    برای اینکه از حضور اشخاص به محوطه به طور کاملاً دقیق آگاه شویم باید از سیستم های زیست سنجی یا Biometrics استفاده کنیم. این سیستم نسبت به بقیه سیستم ها از برتری‌های امنیتی بسیار بالایی برخورداراست. بنابراین قیمت آنها در بازار نسبت به بقیه بالاتر است.

    امنیت بالای سیستم های زیست‌سنجی امکان اینکه شخص بدون ثبت نام بتواند وارد محیط و یا از آن خارج شود را نمی دهد و حتماً باید از مراحل پیشرفته ای مثل اسکن شبکیه چشم رد شود.برای ثبت نام در این سیستم باید یک سری اطلاعات و هماهنگ کردن آن با PIN کارت شخص دارنده صورت بگیرد. بعد از ثبت نام شخص هر دفعه برای ورود باید PIN کارت خود را وارد کند.

    اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

    نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.