امنیت در مسابقات جام ملت های اروپا، یورو 2016 به روایت اعداد و ارقام

    امنیت در مسابقات جام ملت های اروپا، یورو 2016 به روایت اعداد و ارقام

    دوشنبه 1395.03.24

    حفظ امنیت برای محیط های شلوغ همچون استادیوم ها در مسابقات باشگاهی در فوتبال بخصوص در کشورهایی مانند انگلیس به نوبه خود بسیار سخت است؛ حال فرض کنید مقیاس مسابقات بزرگتر و همزمانی مسابقات از طرفی و تنوع محیط های اجتماع هواداران کار را چقدر سخت تر می نماید. این چنین اجتماعاتی بهترین هدف برای عملیات تروریستی از قبیل بمب گذاری های ماه دسامبر فرانسه خواهد بود و فرانسه در حالی میزبانی مسابقات فوتبال یورو 2016 را برعهده دارد که احتمال وقوع حملات تروریستی در این کشور بمراتب نسبت به کشورهای دیگر اروپایی  بیشتر خواهد بود. فرانسه برای مقابله با تهدیدات و انجام نظارت بیشتر علاوه بر استفاده از نیروی انسانی به استفاده وسیع تر از سیستم نظارت تصویری روی آورده است. سیستم نظارت تصویری و دوربین مداربسته شهری نیز در بمب گذاری های اخیر فرانسه با شناسایی مظنونین بخوبی کارایی خود را اثبات کرد.

    اعداد و ارقام داستان امنیتی حاکم بر مسابقات فوتبال یورو 2016 را که در فرانسه در حال برگزاری است بازگو می کند. در ادامه به بیان این آمار برای نشان دادن میزان اقدامات حفاظتی و امنیتی صورت گرفته در کشور فرانسه محل برگزاری این مسابقات می پردازیم.

    90000

    تعداد کل نیروهای پلیس، سربازان و نیروهای آژانس های امنیتی خصوصی است که در سراسر فرانسه برای اطمینان از ایمنی مسابقات مستقر شده اند.

    77000

    پلیس، نیروهای امنیتی دولتی و افسران کنترل ضد شورش مستقر شده اند.

    13000

    نیروی آژانس های امنیتی خصوصی که با اضافه شدن به نیروهای پلیس کمک می کنند و درکل آمار تعداد نیروهای امنیتی به 90000 نفر می رسد.

    10000

    نفر سرباز که در شهرهای میزبان مسابقات به عنوان بخشی از نیروهای ضد تروریسم در حال استقرار هستند. سربازان مسئولیت عکس العمل مستقیم برای ایجاد امنیت در طول مسابقات را بر عهده خواهند داشت.

    1000

    نفر داوطلب که به نیروهای امنیتی برای کمک ملحق شده اند.

    2.5 میلیون

    بیننده منحصر بفرد و متفاوت که قرار است مسابقات را از نزدیک ببینند.

    (انتظار می رود 8 میلیون نفر در بخش "جایگاه هوادار" مستقر شوند که نیاز به پروتکل های امنیتی سختگیرانه بیشتری دارد)

    24

    تعداد تیم های رقابت کننده در مسابقات Euro 2016 است که قبل تر این تعداد تیم های شرکت کننده 16 تیم بوده است. هتل ها و زمین های تمرین هر تیم با حضور شدید نیروهای امنیتی برای هرتیم امنیتی تر می شود که این نیروها شامل 17 نفر افسر پلیس و دو نیروی ویژه از شرکت خصوصی امنیتی elite در هر محل می باشد، که در زمینه ضد تروریسم و اقدام علیه گروگان گیری تخصص دارند. ایرلند شمالی، اسلواکی و ولز شرکت کنندگانی بودند که قبل از تیم های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی وارد محل اقامت شدند. استرالیا، بلژیک، کرواسی، آلمان، مجارستان، ایتالیا، لهستان، پرتقال، رومانی، روسیه، سوئد، سوئیس، ترکیه و اوکراین نیز دیگر شرکت کنندگان این رقابت ها هستند.

    یورو2016

    51

    تعداد مسابقات در این رقابت یک ماهه است. علاوه بر نگرانی های امنیتی تروریستی، چاقوکشی نیز تهدید جدی بحساب می آید. شرکت کنندگان در هر مسابقه مورد بازرسی دقیق بدنی و بررسی کارت شناسایی قرار خواهند گرفت، ضمن اینکه ساک های بزرگ حتما توقیف و ضبط خواهند شد.

    10

    تعداد استادیوم هایی است که مسابقات درآنها برگزار خواهد شد یعنی در 10 شهر متفاوت در فرانسه، شهرهای : بردکس، لنز، لیون، مارسی، نیز، پاریس، سنت دنیس، سنت اتین و تولوز.

    8

    میلیون نفر که قرار است در طول مسابقات در "جایگاه هواداران" مستقر شوند. این مناطق درواقع محل هایی بزرگ برای اجتماع هوادارانی است که به ورزشگاه نرفته و از طریق صفحات نمایش بسیار بزرگ به دیدن زنده مسابقات از طریق پخش تلویزیونی می پردازند.محل هایی که برای نیروهای امنیتی نسبت به سکوهای عمومی میتواند مشکلات بیشتری در بحث امنیتی بهمراه داشته باشند. استراتژی مقابله و برخورد نیروهای امنیتی تحت عنوان "پروتکل امنیتی شناسایی و تطابق" برای آنها تعریف و هماهنگ شده است.

    1 میلیون

    تعداد کسانی است که در منطقه "ّFlagship" در طول مسابقات قرار خواهند گرفت و در محلی در پای برج ایفل در پاریس نیز از نظر امنیتی در این رده قرار می گیرند. بخش عمومی که برای قرار گیری نزدیک به 100000 نفر در نظر گرفته شده می تواند هدف خوبی برای تروریست ها باشد.

    125کیلوگرم

    میزان TNT کشف شده در ماه گذشته بوده که به همراه تعدادی اسلحه و چاشنی پس از دستگیری مردی فرانسوی در مرز بین اوکراین و لهستان ضبط شده است. این مرد 25ساله به گقته خودش برای انجام 15 حمله در حین برگزاری مسابقات فوتبال یورو 2016 برنامه ریزی کرده بود. اهدافی مثل پل ها، بزرگراه ها و یک مسجد و یک کنیسه از نقاط مورد نظر او بوده است. البته واضح نیست که او برنامه ای برای حمله مستقیم مرتبط با مسابقات را داشته است یا خیر.

    130

    تعداد افرادی است که در پاریس در حملات ترورسیتی در نوامبر گذشته کشته شده اند. سایه سیاه این حملات بر نمایشگاه Expo 2016 نیز احساس خواهد شد و به نیروها و سازمان های امنیتی، نیاز دائمی مراقبت امنیتی شدید را گوشزد می نماید. در فرانسه، شرایط امنیتی وضعیت اضطراری برقرار است که پس از اتفاقات بمب گذاری های اخیر برای بار سوم این کشور در وضعیت اضطراری قرار گرفته است. اقدامات مراقبتی شدیدتر شامل کنترل دقیق تر مرزها و ممنوعیت تجمع عمومی در زمان اعلام این وضعیت در حال اجراست.

    بهتر دیدیم اشاره آماری نیز به ورزشگاه های محل برگزاری مسایقات و میزان نظارت آنها داشته باشیم:

    ورزشگاه-یورو2016

    پاریس:

    با گنجایش 100 هزارنفری دارای 350 مامور امنیتی است که به ازای هر 285 هوادار یک نفر مامور پیش بینی شده است. از 26 دوربین مداربسته یعنی به ازای هر 3846 نفر یک دوربین استفاده می شود.

    لیل:

    با گنجایش 25 هزارنفری دارای 200 مامور امنیتی است که به ازای هر 125 هوادار یک نفر مامور پیش بینی شده است. مسئولان امنیتی از بیان تعداد دوربین های مداربسته این ورزشگاه سرباز زده اند.

    لنز:

    با گنجایش 10 هزارنفری دارای 75 تا 100 مامور امنیتی است که به ازای هر 37 هوادار یک نفر مامور پیش بینی شده است. از 37 دوربین مداربسته یعنی به ازای هر 270 نفر یک دوربین استفاده می شود.

    لیون:

    با گنجایش 20 هزارنفری دارای 100 مامور امنیتی است که به ازای هر 200 هوادار یک نفر مامور پیش بینی شده است. از 8 دوربین مداربسته یعنی به ازای هر 2500 نفر یک دوربین استفاده می شود.

    سنت اتین:

    با گنجایش 20 هزارنفری دارای 80 مامور امنیتی است که به ازای هر 250 هوادار یک نفر مامور پیش بینی شده است. از 12 دوربین مداربسته یعنی به ازای هر 1666 نفر یک دوربین استفاده می شود.

    نیز:

    با گنجایش 10 هزارنفری دارای 124 مامور امنیتی است که به ازای هر 80 هوادار یک نفر مامور پیش بینی شده است. از 18 دوربین مداربسته یعنی به ازای هر 555 نفر یک دوربین استفاده می شود.

    مارسلز:

    با گنجایش 80000 هزارنفری آماردقیقی از ماموران امنیتی منتشر نشده است. از 11 دوربین مداربسته یعنی به ازای هر 7272 نفر یک دوربین استفاده می شود.

    تولوز:

    با گنجایش 11.5 هزارنفری دارای 160 مامور امنیتی است که به ازای هر 72 هوادار یک نفر مامور پیش بینی شده است. از 10 دوربین مداربسته یعنی به ازای هر 1150 نفر یک دوربین استفاده می شود.

    بردکس:

    با گنجایش 60 هزارنفری دارای 200 مامور امنیتی است که به ازای هر 300 هوادار یک نفر مامور پیش بینی شده است. از 4 دوربین مداربسته یعنی به ازای هر 15000 نفر یک دوربین استفاده می شود.

    سنت دنیس: 

    از این ورزشگاه اطلاعات دقیقی انتشار داده نشده است.

    100 در برابر 0
    در پایان، اظهار نظر  نخست وزیر فرانسه در حمایت از نیروهای امنیتی و فرار رو به جلو، جالب به نظر می آید :
    "دقت و مراقبت 100 درصدی به معنی خطر 0 درصدی نیست".

    اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

    نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.