انتخاب دوربین مداربسته مناسب برای محیط انبارها

انتخاب دوربین مداربسته مناسب برای محیط انبارها

دوشنبه 1395.04.21

دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری از بهترین ابزارهای ممکن برای حفاظت و مدیریت انبارها بحساب می آیند. با توجه به نیازها و شرایط موجود در انبارها به مقایسه عملی دوربینهای مداربسته با رزولوشن ها و ویژگی های متناسب می پردازیم تا در پایان خودتان بهترین انتخاب را باتوجه به شرایط داشته باشید.

همیشه در انبارها محصولات با ارزشی وجود دارند که نباید دچار مشکل شوند. برای بررسی و مقایسه ویژگی دوربینها از انباری کوچکی که در تصویر زیر مشاهده می کنید شروع می کنیم:

میدان دید دوربین مداربسته

بطور کلی در این مقاله بر روی این موارد توضیحاتی داده می شود:

  • تفاوت رزولوشن : مقایسه تصویر انبار بین دوربین هایی با رزولوشن های SD، HD، 5MP، 4K و 10MP.

  • میدان دید

  • استفاده از دید در شب با منبع نور IR یا دوربین مداربسته با قابلیت کار در نور فوق العاده کم(Super Low Light)

  • استفاده از دوربین مداربسته پانورامیک

توصیه های کلیدی:

رزولوشن دوربین انتخابی خود را حداقل 1080P در نظر بگیرید؛ حتی اگر انبارتان کوچک باشد، زیرا که راهروهای بلند و درنتیجه مسافت طولانی تا هدف نیاز به کیفیت و دقت بالایی در ضبط تصاویر خواهد داشت. رزولوشن های SD و 720P برای مسافت های نزدیک هم جزئیات کمی را نشان می دهند. بهرحال اگر دوربین مداربسته با رزولوشن بالاتر استفاده می کنید(5مگاپیکسل یا بیشتر)، بدلیل میزان نور ناکافی و لوکس پایین در اغلب انبارها ممکن است میزان نویز تصویر بدست آمده بدلیل ضعف عملکرد بعضی دوربینهای مداربسته در نور کم، آزاردهنده باشد.

منبع نور IR(دید در شب) می تواند فعالیت در تاریکی و شب را نیز ضبط کند. زمانی که لامپهای کارگاه و انبار بعد از ساعتهای کار، خاموش شوند دوربین های مداربسته با قابلیت کار در نور بسیار کم هم بسختی می توانند اجسام را ببینند و بهتر است از دوربین هایی با منبع نور IR همانطور که گفتیم استفاده شود.

اگر تنها مروری بر صحنه ها یا فعالیتهای رایج در انبار مد نظر بود، دوربین مداربسته پانورامیک می تواند بهترین گزینه باشد؛ زیرا که محدوده وسیعی را تحت پوشش قرار داده و علاوه بر قفسه ها کف انبار را نیز به خوبی زیر نظر دارد. البته برای شناسایی و دقت بر روی جزعیات خیلی قابل اعتماد نیستند. زیرا با توجه به ارتفاع بلند سقف ها و محل نصب دوربین ها در انبار و سوله ها و فاصله زیاد دوربین مداربسته پانورامیک تا شیء مورد نظر ممکن است به نتیجه دلخواه نرسیم. اگر نیاز به جزئیات بیشتری دارید بیشتر توصیه می کنیم از چندین دوربین مداربسته بجای یک دوربین مداربسته پانورامیک استفاده کنید.

بررسی اجمالی

توجه کنید که صحنه مثال ما که تصویرش را در ابتدای مقاله مشاهده کردید،یک انبار کوچک را نشان می داد که ابتدا تا انتهای آن تقریبا 18 متر است. جزئیات در انتهای راهرو انبار ممکن است حتی با محدود کردن میدان دید نیز واضح بنظر نرسد. حال با بررسی تفاوتها بیشتر در عمل به انتخاب بهتر دست پیدا می کنیم.

مقایسه تصاویر دوربین های مداربسته با رزولوشن تصویر SD، HD و (چندین مگاپیکسل)فراتر از HD

در تصویر زیر براحتی می توان تفاوتها را مشاهده کرد. در تصویر زیر فردی از در ورودی انبار وارد شده است که معمولا بخاطر تفاوت نور و فاصله می تواند چالش برانگیز باشد. با میدان دید افقی 13.5 متری، میزان پیکسل بر متر در رزولوشنهای SD و 720P بسیار کم خواهد بود و شناسایی دقیق براساس جزئیات غیرممکن است. تصویر دوربین مداربسته با رزولوشن های 1080P و 5MP نیز مثلا برای جزئیات صورت کمی خشن و بریده بریده و ناهموار بنظر می آیند در حالی که صورت فرد در رزولوشن 4K راحت تر قابل شناسایی است. در دوربین مداربسته با رزولوشن 10مگاپیکسل کیفیت تصاویر با افزایش نویز تصویر در این صحنه بخاطر نورکم انبار(تقریبا 35 لوکس) افت شدیدی می کند، درحالی که این مشکل در بقیه دوربین ها مشاهده نمی شود.

تصویر دوربین مداربسته درانبار

دوربین مداربسته با قابلیت کار در نور بسیار کم در مقایسه با دوربین مداربسته با نور IR

زمان خاموشی لامپها در اکثر انبارها محدود است(به استثنای انبارهای 7/24) و قابلیت تصویربرداری در نور کم یک پارامتر کلیدی در تشخیص حوادث در ساعت تاریکی است.

تصاویر زیر مقایسه تصاویر دوربین مداربسته با قابلیت کار در نور کم و دوربین مداربسته مجهز به نور IR را نشان می دهد. رزولوشن تصویر و میدان دید در هردو صحنه یکی بوده و در تاریکی شدید با میزان نور 0.02 لوکس تصویربرداری صورت گرفته است. دوربین مداربسته بولت مجهز به نور IR براحتی اجسام را در صحنه تشخیص می دهد در حالی که دوربین مداربسته با قابلیت کار در نور کم کاملا تصویری مشکی ارائه می دهد.

کارایی نورIR درانبار
در تصویر زیر هم تفاوت جزئیات در زوم مشاهده می شود.
دوربین مداربسته بانورIR زوم

دوربین مداربسته پانورامیک

با توجه به اندازه انبار و میزان فعالیتها در اطراف منطقه میدان دید، استفاده از دوربین مداربسته پانورامیک اغلب توصیه می شود. این دوربین ها به کاربران اجازه می دهند تمام راهرو یا راهروها را بسته به شکل نصب و نوع آنها از یک نقطه مشاهده کنند که البته در این حالت نسبت به دوربین مداربسته با لنز ثابت، جزئیات کمتری در تصویر خواهیم داشت.

بهرحال با توجه به میزان پیکسل در هر متر، جزئیات کمی قابل مشاهده است که علت آنهم همانطور که گفتیم فاصله زیاد دوربین از کف انبار می باشد. در تصاویر مشاهده می کنید که در دوربین مداربسته پانورامیک از بالا بخاطر زاویه ای که دوربین با سوژه دارد،نمی توان قد و لباس شخص را تشخیص داد. همچنین شاید تشخیص برداشتن شیئی کوچک نیز با این میزان کم پیکسل بر متر، سخت باشد.

مقایسه دوربین مداربسته پانورامیک

در دوربین مداربسته پانورامیک کاهش شدید جزئیات در شب شدید تر هم خواهد شد. حتی هنگام استفاده از دوربین مداربسته پانورامیک که مجهز به نور IR نیز باشد، تشخیص اشیاء تنها در صورتی راحت است که خیلی به دوربین نزدیک باشند و درواقع همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در فاصله معمول هم تشخیص شخص غیر ممکن است.

دوربین مداربسته پانورامیک بانورIR

برای خواندن مطالب مشابه برای انتخاب دوربین مداربسته می توانید به مطالعه همه چیز درباره دوربین مداربسته بپردازید.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

عالی 

09:54 1397.05.06

کاربران سایت دوربین مداربسته
حمید یاری

عالی بود

12:04 1396.05.10