قربانیان باج افزار WannaCry رو به افزایش

قربانیان باج افزار WannaCry رو به افزایش

چهارشنبه 1396.02.27

حملات وسیع باج افزار WannaCry به ایران هم رسید و مخاطرات بسیاری بر جای گذاشت. در ابعاد بین المللی تقریبا اغلب زیرساخت های کوچک تا متوسط تحت تاثیر حملات شدید این بد افزار قرار گرفتند. از گزارشهای سرتاسر جهان آمارهای عجیبی بدست می آیند؛ 2500 باج افزار (ransomware) در سال 2015 ضرر مالی 1.6 میلیون دلاری در دنیا به بار آورده اند. عدد واقعی حملات بدافزار یا باج افزار های یاد شده بیش از چیزی است که می شنویم و برآورد می شود در سال جدید این میزان به دو برابر سال 2016 برسد. در سال 2016 کاربران متضرر مجبور شدند نزدیک به 1 میلیارد دلار یعنی هزار برابر سال 2015 باج به هکرها بدهند که این عدد در سال جدید احتمالا به بیش از 2 میلیارد دلار خواهد رسید.

در نقشه پراکندگی منتشر شده در ابتدای انتشار این بدافزار وضعیت ایران بد نبود اما پس از 4 روز وضعیت ایران هم همانند دیگر کشورها با میزانی خفیف تر بد شد.

 نقشه انتشار باج افزار WannaCry

همانطور که در جمعه گذشته شاهد بودیم، باج افزار WannaCry با حمله وسیع و منتشر شونده به سیستمهای اتوماسیون شرکتها، دانشگاهها، شرکتهای ارتباطی و اپراتورهای تلفن همراه، سازمانهای بهداشت و درمان و بخشهای صنعتی و تجاری شبکه های گسترده ای را دچار مشکل کرد. با انتشار حجم بالایی از ایمیلهای اسپم و نفوذ به سیستم عامل ویندوز (Windows OS) توانست در همه جای دنیا مشکل ایجاد کند. همانطور که در سی سی تی وی آنلاین گفتیم مایکروسافت با انتشار بسته امنیتی بروزرسانی به سیستم هایی که در خطر بودند کمک شایانی کرد.

متخصصان امنیتی امروز اعلام کردند که سرعت انتشار این باج افزار کاهش یافته است اما نگران هستند که نسخه جدیدی از این باج افزار بتواند دوباره جان گرفته حملات بعدی را زمان دیگری آغاز کنند. در ایران در کمتر از 48 ساعت تعداد قربانیان به 10 برابر رسیدند که اغلب مربوط به زیرساختهای بهداشت و درمان، دانشگاه و سیستم اداری مربوط می شد.

متخصصان امنیتی بر این باورند که نگرانی در باره این حملات به دو موضوع بازمیگردد. اینکه اگر اطلاعات مالی و کارت اعتباری و حساب بانکی کاربر قربانی به سرقت برود یا اطلاعات مهم و سری بدست شخص هکر بیفتد و دوم شاید مهاجم بصورت کار گروهی اقدام به فروش این اطلاعات مهم نماید که در آن صورت پیدا کردن منشاء آسیب بسیار سخت می شود. از همه بدتر اینکه این جرم تبدیل به بازار کسب و کار جدیدی شود که درواقع آسیب را به همه جا گسترش می دهد.

آثار مخرب این بد افزار حتی بر روی دستگاههای کارت خوان و ارائه دولت الکترونیک در آسیای شرقی محسوس بوده است.

 نقشه انتشار باج افزار WannaCry

براساس تحقیقات گروه امنیتی Barracuda Networks، زمانی که این بدافزار وارد شبکه می شود سیستم های ویندوز را از طریق سیستم اشتراک فایل SMB آلوده می کند. سیستم عاملهای قدیمی مثل ویندوز XP/ ویندوز 2003 و .. اصلیترین اهداف خواهند بود. اهدافی که بیش از بقیه مورد استفاده و هجوم این بدافزار قرارگرفتند به زیرساختهای IT و شبکه های ارتباطی وسیع مثل اپراتورهای همراه مربوط می شد.

به گفته رئیس شرکت مایکروسافت Brad Smith، واضح است که باج افزار WannaCry در آژانس امنیت ملی آمریکا در ماه گذشته ساخته شده است. رویترز هم از اسمیت اینطور نقل کرد که : این یک طرح ویژه سازمان سیا در سال 2017 می باشد که اسنادش توسط ویکی لیکس هم متشر شده و حالا این راه نفوذپذیری از سازمان NSA آمریکا دزدیده شده و بصورت بین المللی مورد استفاده هکر قرار گرفته است.

آخرین تحقیقات حاکی از حملاتی در بیش از 150 کشور است که چیزی در حدود 150 تا 200 هزار قربانی برجای گذاشته است. البته برای سازندگان دوربین مداربسته هم این هفته می تواند پر تلاطم باشد. بد افزار بات نتی با عنوان Parsirai هم که حدس زده می شود منشاء ایرانی داشته باشد مثل طوفانی جدید در حال تهدید بیش از 120 هزار دوربین مداربسته بزودی وارد عمل می شود و باید ببینیم در این بازی هکرها پیروزند یا سازندگان تجهیزات امنیتی غیر ایمن!

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.