بررسی تخصصی دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی DW

بررسی تخصصی دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی DW

دوشنبه 1396.03.01

روز به روز شرکتهای سازنده دوربین مداربسته بدنبال افزایش قابلیتها و رزولوشن دوربین های مداربسته هستند. اخیرا شرکت Digital Watchdog دوربین مداربسته 180 درجه ای به نام MegaPIX PANO 48MP به بازار عرضه کرده است که می تواند جریان تصویری کیفیت بالایی را با قیمتی بسیار کمتر از دوربین های مداربسته 40 میلیون تومانی رقبا عرضه نماید. این دوربین مداربسته قادر است با پهنای باند محدود و نور کم کنار بیاید. البته دیجیتال واتچ داگ (DW) برند خیلی معروفی نیست اما می خواهیم بدانیم تفاوت و قابلیتهای این دوربین مداربسته با رقبا چقدر است؟!

سی سی تی وی آنلاین با خرید دوربین مداربسته 48 مگاپکسلی DM قرار است به قابلیتهای آن نگاهی بیندازد. در این رقابت کیفی قرار است دوربین های مداربسته Axis Q3709-PVE، Pelco Optera و Vivotek MS8391 هم شرکت داشته باشند. بررسی دوربین های مداربسته مذکور در شرایط نور کم، نور کامل، میزان مصرف پهنای باند، مشکلات نصب و راه اندازی دوربین مداربسته و ... صورت می گیرد. با cctvonline همراه شوید.

نتایج بررسی تخصصی دوربین های مداربسته

در بررسی انجام شده، دوربین مداربسته DM 48MP با دید 180 درجه جزئیات بسیار بهتری نسبت به دوربین مداربسته 33MP اکسیز Q3709-PVE در صحنه هایی با نور کامل ارائه کرد. اما هنگام کار با نور کم (زیر 1 لوکس) تقریبا شبیه بقیه دوربین های مداربسته عادی (بدون نور IR دید در شب) عمل کرد و تنها برای فواصل نزدیک (تقریبا فاصله 6 متری چگالی تصویر 120 تا 240 PPF ارائه کرد) بسته به مدل جزئیات قابل قبولی داشت. ضمن اینکه در نور بسیار کم و صحنه های بسیار تاریک (با نور تقریبا 0.02 لوکس) هیچ تصویر قابل استفاده ای نداشتیم.

بعلاوه دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی DM تنها قادر است با VMS های Spectrum/Network Optix کار کند و سازگاری ONVIF درکار نیست. در آزمایش عملی این دوربین مداربسته، آنرا با VMS شرکت Genetec (Security Center) هم تست کردیم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

در آخر مشکلات و ایرادات فکوس و مرزبندی تصویر این دوربین مداربسته را با باقی دوربین های مدار بسته چند سنسوره زیر ذره بین بردیم.

قیمت دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته DWC-PZV2M72T بصورت آنلاین با قیمتی در حدود 9 میلیون 200 هزار تومان قابل خریداری است که تقریبا با قیمت دوربین مدار بسته Axis Q3709-PVE در یک محدوده است. این قیمت بسیار بالاتر از قیمت دوربین مداربسته 12 مگاپیکسلی Pelco یا دوربین مداربسته Vivotek با مبلغ 6 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود.

مشخصات ظاهری دوربین های مداربسته پانورامیک

دوربین مداربسته PZV2M7T ظاهری شبیه دوربین های مداربسته Dome با سری پخ شده! دارد که اصلا شبیه دوربین های مداربسته دیگر نیست. هر یک از 4 سنسور تصویر این دوربین مداربسته دارای قابلیت تنظیم زاویه مجزا بوده و می توانند در شیشه ای پنجره شکل در قاب بصورت مجزا تنظیم شوند(مشابه دوربین مداربسته Vivotek MS8391). در ویدئوی زیر مشخصات ظاهری این دوربین مداربسته قابل مشاهده هستند:

محل اتصال قاب دوربین مداربسته دام با پایه بخوبی از سلیکون فشاری پوشیده شده و بر روی هر شیشه جلوی سنسورها از سلیکون حرارت دیده برای پوشاندن منافذ بهره برده است. در داخل بدنه دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی واتچ داگ، 4 سنسور تصویر برداری 12 مگاپیکسلی قرار دارند که براحتی در رابط کاربری تحت وب قابلیت کنترل مجزا دارند. در روی بورد دوربین مداربسته هم از فن برای سیستم تهویه استفاده شده است. در ادامه مشاهده می کنید که پیچ تنظیم زاویه دید عمودی این دوربین مدار بسته به چه صورت قابل استفاده است.

هر کدام از سنسورها از لنز ثابت 7.2mm استفاده می کنند و برای هر سنسور هم یک اسلات کارت حافظه با ضرفیت حداکثر 128 گیگابایت از نوع حافظه های SD در نظر گرفته شده است. دکمه ریست و کابلهای PoE و صدا هم در ادامه مشاهده نمودید.

زاویه دید عمودی محدود

امکان تغییر شیب عمودی سنسورهای این دوربین مداربسته 48 مگاپیکسلی محدود و تنها در حدود 5 تا 10 درجه است و در مقایسه با اغلب دوربین های مداربسته چند سنسوره با زاویه بیش از 45 درجه جالب نیست. میزان زاویه دید عمودی با پیچ تنظیمی که در تصویر زیر مشاهده می کنید قابل تنظیم است اما بدلیل طراحی دام ویژه آن(چهار روزنه مجزا برای سنسورها) نمی توان بیش از محدوده ای که گفته شده زاویه دید را تغییر داد و در صورت افزایش آن، میدان دید دوربین مداربسته در پشت قاب کور می شود.

نصب و راه اندازی دوربین مداربسته

البته قابل ذکر است که بعضی پایه های دوربین مداربسته که بصورت مجزا فروخته می شوند امکان افزایش دید عمودی را ممکن می کنند. مثلا پایه تبدیل زیر با ابعاد 4 سانت می تواند کمک کننده باشد:

بررسی دوربین مداربسته پانورامیک

چرخش سنسورها و خطوط مرز تصویر دوربین مداربسته پانورامایی

در بررسی تخصصی دوربین مداربسته DW 48MP باید حتما مرز تصاویر و میدان دید هر سنور را بصورت دستی تنظیم می کردیم تا تصویر پانورامیک مناسبی داشته باشیم. در بهترین حالت تنظیمی باز هم پوشانی بین سنسورها قابل مشاهده بود که در زیر می بینید:

بررسی دوربین مداربسته پانورامیک

در روزهای آتی ادامه مقاله بررسی تخصصی دوربین مداربسته DW را مطالعه نمایید.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مصطفی

خیلی جالب بود
ممنون از اطلاعات مفیدتون

20:26 1397.06.26