بررسی دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی آنالوگ HD داهوا

بررسی دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی آنالوگ HD داهوا

يکشنبه 1395.08.23

دوره ای بود که دوربین مداربسته SD مشهور بود، پس از آن دوره به دوربین مداربسته 1080P رسیدیم. اما امروز دیگر دوربینهای مداربسته آنالوگ HD با رزولوشنی معادل 4 مگاپیکسل یا بالا در صدر خرید قرار می گیرند.

در این مقاله به بررسی دو دوربین مداربسته جدید شرکت داهوا با پلتفرم CVI 3.0 با نامهای A43AG23 (دوربین مداربسته turret)  و A43AB23 (دوربین مداربسته بولت) می پردازیم و درکنار آنها نیز از DVR همین شرکت با نام C52A1N برای بررسی تفاوتهای دوربینهای مداربسته آنالوگ HD و تحت شبکه می پردازیم.

دوربین مداربسته آنالوگ HD 4 مگاپیکسلی داهوا تصاویری تقریبا معادل دوربینهای مداربسته تحت شبکه همرده اش دارد. شرایطی مثل نور کامل، نور کم و صحنه های نیازمند WDR از موقعیتهایی بود که تقریبا کارکردی یکسان داشتند. قیمت دوربینهای مداربسته آنالوگ HD در این رده تقریبا نسبت به همرده هایشان در بین دوربینهای مداربسته تحت شبکه 35 تا 40 درصد کمتر است.

بعلاوه قابلیت بهره مندی از کابلهای بلند و بهبود فاصله انتقال تصاویر بر روی کابل کواکسیال تا تقریبا 457 متر (1500 فوت) بدون افت می تواند قابلیت رقابتی را بهبود بخشد.

مهم ترین محدودیت تکنولوژی CVI 3.0 دوربینهای مداربسته آنالوگ HD به نرخ ضبط فریمها باز می گردد. برای مثال مدلهای دوربین مداربسته ای که در حال بررسی هستیم تنها در حداکثر سرعت 15 فریم در ثانیه قادر به ضبط تصاویر هستند(رزولوشن حداکثر 2688*1520) و تقریبا در بین دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه هم این موضوع کمی صادق است. البته بازهم در بسیاری از موارد این میزان نرخ فریم ضبط تصاویر کافی است. تقریبا میانگین نرخ فریم مورد نیاز ضبط تصاویر در کاربردها کمی پایینتر از 15 فریم در حالت استاندارد است.

با توجه به کیفیت متعادل دوربینهای مداربسته HDCVI 3.0 و قیمت پایینتر در مقابل دوربینهای مداربسته تحت شبکه، رقیب قدرتمندی به حساب می آیند.

نبود امکانات و قابلیتهای پیشرفته اما بازار خوب!

نسخه سوم محصولات داهوا تقریبا امکانات پیشرفته ای ندارند.

  • عدم پشتیبانی از TVI/AHD : در حال حاضر C52A1N از تکنولوژیهای دیگر آنالوگ HD پشتیبانی نمی کند، یعنی تکنولوژیهایی مثل TVI یا AHD هنوز در لیست سازگاری نیستند. البته Dahua قرار است در ماههای آینده با فرم ور جدید این امکان را ارتقاء دهد.
  • نبود PoC : انتقال انرژی از طریق کابلهای کواکسیال هنوز در بسیاری از محصولات ممکن نیست. هنوز هم جریان تصویری و انرژی الکتریکی باید بصورت مجزا منتقل شوند.

البته شرکتهایی هم مثل هایک ویژن اعلام کرده اند که این ویژگیها بر روی دوربینهای مداربسته TVI و رکوردرهای TVI ممکن خواهد بود اما هنوز در محصولات فروخته شده در آمریکای شمالی این قابلیتها ارائه نمی شود.

شکل ظاهری دوربین مداربسته

دوربینهای مداربسته HDCVI 3.0 خیلی شبیه دوربینهای مداربسته آنالوگ HD رایج هستند و تنها یک خروجی مجزای دیگر برای تصویر CVI و SD در کنار کابل برق وجود دارد. از نظر ظاهری خیلی این دوربینهای مداربسته با دوربینهای مداربسته تحت شبکه رقیب شباهت دارند:

دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

بعلاوه C52A1N یک DVR 4 کاناله آنالوگ HD است که دارای ورودیهای BNC برای تصاویر آنالوگ SD/CVI می باشد. در زیر تصاویر پنل جلویی و پشتی این دی وی آر را مشاهده می نمایید:

دستگاه DVR داهوا

کیفیت ارسال تصاویر در فاصله زیاد

تصاویر با رزولوشن بالا در طول کابل رایج RG59U در محدوده 30 متر تا 762 مورد بررسی قرار گرفتند.

در بررسیهای ما طول کابل تا 150 متر تقریبا تاثیر کمی روی کیفیت تصاویر (رنگ و جزئیات) داشته است. بر روی کابلی بین 300 تا 450 متر تصاویر کمی لکه دار و رنگها غلظت کمتری دارند و تاثیر کلی بر روی تصاویر ، ناچیز است. در آخر در کابلی بمسافت بیش از 600 متر رنگ پریدگی تصاویر و لکه ها بیشتر به چشم می خورند و جزئیات چهره و جدول آزمون بینایی وضوح کمتری دارند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

کیفیت تصاویر در مقایسه با دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی آنالوگ HD داهوا را در کنار یک دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه قرار داده و مقایسات را در تصاویری به شما ارائه کرده ایم.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

در روز و شب کیفیت تصاویر بین دو دوربین مداربسته یکسان بود. دوربین مداربسته CVI نویز کمتری داشت اما در جزئیات ظاهری تقریبا یکسان بودند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا
کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

کارایی WDR

تفاوت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی CVI در صحنه WDR، در مقایسه با دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه قابل مشاهده است:

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

در صحنه ای که نور پشت سر قوی باشد یا جایی که دری در انتهای تصویر باز شده باشد تقریبا کارایی دو دوربین مداربسته یکسان است و جزئیات و تابلوی سنجش بینایی بخوبی قابل مشاهده است. در صحنه های تاریکتر جزئیات تصویر دوربین مداربسته داهوا اصلا جالب نیست و جزئیات چهره در دوربین مداربسته رقیب بهتر دیده می شود.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

مقایسه کدک هوشمند و پهنای باند دوربین مداربسته

برای مقایسه دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی HDCVI داهوا را در کنار دوربین مداربسته تحت شبکه 4 مگاپیکسلی از همین برند قرار دادیم و میزان نرخ انتقال بیتها در شرایط Night/Day Time را بررسی کردیم. در حالت Nighttime نرخ انتقال بیتها تقریبا 3 برابر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی Turret Dome هایک ویژن بود ولی در Daytime این میزان بسیار کمتر از رقیب بود.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

توجه داشته باشید که داهوا از کدک H.264+ خودش استفاده می کند.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

ممنون از اطلاعات خوبتون

00:16 1396.11.01

کاربران سایت دوربین مداربسته
صادق

ممنون واقعا کاربردی بود


12:52 1396.03.08