تاثیر آلودگی حباب شیشه ای دوربین مداربسته دام روی تصویر

تاثیر آلودگی حباب شیشه ای دوربین مداربسته دام روی تصویر

پنجشنبه 1395.09.11

بخش اصلی بدنه دوربینهای مداربسته دام بدلیل شکل ظاهری از قابی شیشه ای یا بهتر بگوییم از جنس پلی کربنات و پلاستیک سخت و شفاف ساخته شده که براحتی می توانند با هر آلودگی یا خراشیدگی روی کیفیت تصاویر تاثیر بگذارند. در بررسی عملی این موضوع با ما همراه شوید.

دوربینهای مداربسته تقریبا در همه جا کاربرد دارند و اغلب هم می بینیم که شیشه حباب این دوربینها بر اثر نشست گرد و غبار و باران و خراش و حتی اثر انگشت می تواند کثیف شده و بر روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته تاثیرات بدی بگذارد. این تاثیرات در دوربینهای مداربسته مجهز به سیستم نور IR یا دید در شب شدت بیشتری دارد.

ما در این مقاله آموزشی در سایت سی سی تی وی آنلاین یک دوربین مداربسته دام مجهز به IR را با توجه به سناریوهای تاثیر گذار روی شفافیت حباب شیشه ای دوربین مداربسته مورد بررسی قرار دادیم. شرایطی مثل آلودگی به گرد و غبار ، اثر انگشت و چرب شدگی و حتی خش افتادگی را بر روی حباب شیشه ای دوربین مداربسته Dome تست کرده و در ادامه به بهترین شکل ممکن سعی کردیم به تفاوت وضعیت در تصویر دوربین مداربسته بپردازیم. توجه داشته باشید که بسیاری از این تغییرات روی شیشه حباب دوربین مداربسته براحتی قابل مشاهده نیست و باید بصورتی ریزبینانه و با دقت به سطوح شیشه محافظ دوربین دقت کنید.

در تصویر زیر در زاویه ای که عکس از دوربینهای مداربسته گرفته شده است بخوبی می توانید اثرات چرب شدگی یا خراشیدگی را مشاهده نمایید:

حباب دوربین مداربسته Dome

خلاصه

در بررسی هایی که انجام دادیم لکه های جزئی، گرد و غبار و خراش حباب شیشه ای دوربین مداربسته بر روی کیفیت تصویر درکنار نور دید در شب IR اثر بدی گذاشته و بسیاری از جزئیات یا دیده نمی شوند و یا بخشهایی از میدان دید کاملا تار می شود. البته این در حالیست که گاهی این اثرات در تصویر روز دوربین مداربسته و یا حتی در ظاهر دوربین مداربسته قابل مشاهده نیستند.

کاربران باید در هنگام کار با دوربین مدار بسته یا تمیز کردن دوربین مداربسته مراقب این موضوع باشند و تنها با یک پارچه ضد خش یا ضد الکترو استاتیک برای تمیز کردن محافظ شیشه ای دوربین مداربسته دام استفاده کنید تا از ایجاد خراشهای ریز جلوگیری شده باشد.

هشدار جدی : سقوط یا رها کردن حباب شیشه ای باعث ایجاد خراش می شود.

در عمل تجربه کرده ایم که با کمترین فشار ممکنی حباب شیشه ای محافظ دوربین مداربسته دام که از جنس پلی کربنات است براحتی خراشیده می شود. حبابهای شیشه ای که بر روی زمین قرار بگیرد یا حتی بر روی چمن یا پارچه کشیده شده باشند براحتی خش می افتند. کاربران هم باید از پوششهای محافظ برای قاب دوربین مداربسته استفاده کنند تا اگر هم قاب را جابجا کردید یا از دستتان رها شد در حد ممکن کمترین خش بر روی قاب بیفتد و یا در صورت ممکن اصلا آن را تعویض نمایید.

بررسی در حالات مختلف

در بررسیهایمان از یک دوربین مداربسته دام معمولی مجهز به نور IR (Hikvision DS-2CD2542WD-I) استفاده کردیم که ال ای دی های IR آن هم زیر قاب شیشه ای دوربین مداربسته دام در کنار لنز قرار داشت(رفلکس نوری) . ضمن اینکه از حباب شیشه ای با انواع آلودگیهایی که در تصویر بالا دیدید در کنار حبابی سالم و تمیز استفاده کردیم. برای تست خراش هم از یک حفاظ شیشه ای مجزا استفاده کردیم تا انواع حالات را بررسی کرده باشیم.

تاثیر تصویر در نور IR

تمام تاثیراتی که در بالا گفتیم در حالت دید در شب بشدت بیشتر می شود و علت اصلی آن هم به رفلکس یا شکست و برگشت نور از روی حباب شیشه ای به روی لنز بر می گردد. علت رفلکس نور ذرات روی قاب، خراشها و حتی چربی اثرات انگشت هستند که همانطور که در تصویر می بینید همه جای میدان دید را تار کرده اند. در تصویر زیر میدان دید در حالتی که قاب آری از آلودگیست بخوبی دیده می شود.

حباب دوربین مداربسته Dome

در تصاویر پایی کاملا وضعیت مشخص است. جدول تست بینایی بخوبی تفاوتها را نشان می دهد. حتی بعضی از این اثرات بخوبی از روی دوربین و قاب قابل مشاهده است و در تصاویر شب بیشتر خود را نشان می دهد. بیشتر این تاثیرات به خراش افتادگی حباب شیشه ای دوربین مداربسته برمی گشت. با وجود شدت و عمق کم این خراشها، بازهم جزئیات تصویر در نور کم بشدت کاهش می یابد.

حباب دوربین مداربسته Dome

تاثیر در تصویر روز

کیفیت تصاویر در نور روز کمتر تحت تاثیر قاب بود و بیشتر شبیه حالت مه گرفتگی داشت. حتی روی قابی هم که خراش افتاده و در نور شب قابل استفاده نباشد، در روز تصاویر قابل استفاده ای می شود داشت. در تصویر زیر براحتی تاثیر شدتهای مختلف آلودگی را می بینید:

حباب دوربین مداربسته Dome

وضعیت در دوربینهای مداربسته فرمهای دیگر

توجه کنید که این اثرات می تواند بسته به وضعیت نور IR فرق داشته باشد. مثلا تصاویر دوربینهای مداربسته ای که هم لنز و هم ال ای دی IR زیر یک قاب قرار گرفته اند بیشتر از این اثرات لطمه می خورند. در دوربینهای مداربسته بولت و دوربینهای مداربسته فرم Turret که محافظ لنز تصویر و محافظ پروژکتور IR مجزایی دارند این آلودگیها و خراشها کمتر بر روی تصویر قابل مشاهده هستند.

با مقلات بعدی CCTVONLINE.IR همراه ما باشید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.