تحلیلگر ویدئویی یا VCA: سلطان آینده سیستمهای نظارت تصویری

تحلیلگر ویدئویی یا VCA: سلطان آینده سیستمهای نظارت تصویری

سه شنبه 1395.12.17

روز به روز طرفداران VCA یا تحلیلگرهای ویدئویی در حال افزایش است و در سالهای پیش رو به یکی از بزرگترین علائق کاربران و متعاقبا بازار سیستمهای نظارت تصویری تبدیل خواهد شد. امروزه هم VCA ها یکی از بزرگترین بخشهای سیستم نظارت تصویری را تشکیل می دهند و کمتر از قبل دچار خطای فاحش یا کارکرد نادرست خواهند شد. در سالهای اخیر بسیاری از سازندگان دوربین های مدار بسته رو به تحقیقاتی آوردند تا با کاهش این خطاها، کارکرد تحلیلگرهای ویدئویی را افزایش دهند. تحقیقات اخیر نشان می دهد تکنولوژی تحلیلگران ویدئویی بشدت درحال رشد و توسعه است؛ بطوریکه اندازه بازار تحلیلگر ویدئویی دوربینهای مداربسته در سال 2016 برابر 1.7 میلیارد دلار بوده و پیش بینی ها نشان از عددی 4.2 میلیارد دلاری تا سال 2021 خواهند داشت. سود ناخالص (CAGR) این تکنولوژی برابر 20.2 درصد در سالهای 2016 تا 2021 خواهد بود که توسط تحقیقات اخیر موسسه MarketsandMarkets در ماه گذشته میلادی منتشر شد. عددی خوشایند و نوید بخش برای آینده بازار سیستم های نظارت تصویری و دوربینهای مدار بسته که می تواند بخش بلقوه بازار را بیدار نماید.

با توجه به پیشبینی دوبرابر شدن درآمدهای بازار تحلیلگر ویدئویی در 5 سال آینده، امروزه با افزایش نیاز کاربران به مدیریت جمعیت و ترافیک انسانی برای مقاصد امنیتی و تعامل با دنیای اینترنت اشیاء باعث افزایش این رشد تکنولوژی خواهد شد.

گرایشات به تحلیلگرهای ویدئویی (VCA)

از آنجاییکه VCA در مقاصد امنیتی در ابتدا بیشتر مورد توجه قرار گرفت، بسیاری از تکنولوژیهای مرتبط بصورت هوشمند به آن قدرت بیشتری بخشیدند. داشتن بهترین تکنولوژیهای روز دنیا برای بازار VMS ها بسیار حیاتی است و کاربران هم نیازهایی مطابق آخرین تکنولوژیها پیدا می کنند. سازندگان VMS ها هم این را درک کرده و درحال رقابتند.

زمانی که به علت رشد بیشتر تحلیلگرهای ویدئویی فکر می کنیم، توسعه دهندگان به پلتفرمهای همراه و سیستم مدیریت جمعیت، بشدت همانند سوختی این تکنولوژی را بجلو می رانند. مدیریت جمعیت و قابلیتهایی از این دست، علاوه بر افزایش امنیت می تواند در پروسه تصمیم گیری به مدیران یا کاربران نهایی کمک نماید.

دوربین های مدار بسته بهتر و سنسورهای مقرون به صرفه تر

با توجه به گرایشات کاربران قائدتا پیشرفت در تکنولوژی و قیمت مناسبتر سنسورها نقش اصلی را در توسعه تکنولوژی تحلیلگرهای ویدئویی بین کاربران بازی می کند.

افزایش رزولوشن دوربین های مدار بسته باعث تولید تصاویری واضحتر و دقیقتر برای تحلیلگر ویدئویی خواهد شد. علاوه بر آن دوربین های مدار بسته نسبت به قبل هوشمندتر و مقرون به صرفه تر شده اند و این یعنی تحلیلگر های ویدئویی بهتر می توانند سازگار با آنها نتایج تحلیلی بهتری داشته باشند.

ضمن اینکه علاوه بر اتکا بر دوربینهای مداربسته، تحلیلگرهای ویدئویی می توانند از ترکیب ویدئو با کارکرد سنسورهای محیطی نتایج بسیار بهتر و پیشرفته تری ارائه دهند.

تکنولوژی سنسورهای مکانیابی ارزان قیمت جدید، دقت بسیار بوجود آورده و بخوبی داده های مختصات اهداف را ارائه می دهند. این داده ها توسط تحلیلگران ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرد و دوربین مدار بسته با توجه به آن دقیقتر بر روی هدف تمرکز خواهد داشت.

سنسورهای مقرون به صرفه تر که در دوربینهای مدار بسته حرارتی، راداری و لیداری مورد استفاده هستند قابلیت استفاده بیشتری در صنایع قیمت محور دارند. بشکلی براساس نیاز کسب و کار، دوربینهای مدار بسته می توانند علاوه بر سیستم نظارت تصویری، باقی اهداف کوچک را نیز پوشش دهند.

یادگیری ماشینی (Deep Learning) و تحلیلگرهای ویدئویی

دیپ لرنینگ یا یادگیری عمیق شاخه ای از دانشهای ماشینی به حساب می آیند که نقش تکاملی را در تحلیلگرهای ویدئویی بر عهده دارند. براساس تحقیقات شرکت Tracrica، الگوریتمهای دید ماشینی و یادگیری عمیق نقش اصلی را در تحلیل گرهای ویدئویی بازی خواهند کرد. ترکیب VCA و یادگیری عمیق ماشینی می تواند باعث حذف نویزها و عوامل مزاحم محیطی در صحنه ها شده و تعیین و دقت روی هدف را بهبود بخشد.

کارکرد سیستم اینترنت اشیاء

سال گذشته ABI Research استفاده از تحلیلگر ویدئویی را ابزاری هوشمند برای مشاغل دانسته و گرایش عمده به سیستم نظارت تصویری را بدلیل همگرایی با اینترنت اشیاء (IoT) می دانست.

در مقاله اخیر McKinsey & Company آمده است که کاربردهای اینترنت اشیاء در ترکیب با تحلیلگرهای ویدئویی قدرتمندتر می شوند. اطلاعات دموگرافی با جزئیات بهتر مثل سن و جنسیت خریداران می تواند به بسیاری از بازارها کمک کرده باعث رونق مشاغل شود.

فراتر از ایمنی و امنیت

در بسیاری از انبارها و محیطهای فروش محدود، سیستم تحلیلگر ویدئویی می تواند به پیشگیری از سرقت، خروج بدون برنامه یا حتی پیشگیری از وقوع آتش سوزیها بینجامد. برای مثال شمارش خودروها در پارکینگهای بزرگ می تواند به ایجاد پارکینگ های هوشمند کمک نماید. ضمن اینکه مثلا دستگاههای پول شمار بانکی هم براحتی اعمال خلافکارانه را پیش از دستبردهای کوچک تشخیص می دهند.

بانکها براحتی با مانیتور کردن دستگاههای ATM می توانند از دستبردهای جدیدی که منجر به تخلیه صندوق دستگاههای کارت خوان می شود، جلوگیری نمایند. دوربین مدار بسته با ضبط تصاویر چهره و شرایط فرد سارق، آنرا در شبکه سیستم هشدار به اشتراک می گذارد و ATM های دیگر در صورت مشاهده فرد، بصورت نامحسوس اعلام هشدار می کنند.

آینده تحلیلگر های ویدئویی

با رشد مداوم قابلیتها و ویژگیهای VCA، روز به روز به کاربردهایش افزوده می شود. امروزه بخصوص زمانی که کاربران از محصولات امنیتی انتظار دارند آخرین فناوریهای ممکن را ارائه دهند، شرکتهای سازنده تحلیلگرهای ویدئویی باید به علائق کاربران توجه داشته باشند تا بتوانند در گردونه رقابت باقی بمانند. البته با افزایش قابلیتهای تحلیلگر های ویدئویی، تنها افکار کاربران می تواند باعث محدود شدن قابلیتهای تحلیلگران ویدئویی شود و این یعنی هرچه کاربران بخواهند می تواند بخشی از بازار جدید شود.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.