حسگر تشخیص حرکت چطور کار می کند؟ (قسمت آخر :  توصیه هایی برای نصب در محیطهای گوناگون )

حسگر تشخیص حرکت چطور کار می کند؟ (قسمت آخر : توصیه هایی برای نصب در محیطهای گوناگون )

يکشنبه 1396.02.31

ارتفاع نصب سنسور تشخیص حرکت (Motion Detection)

اهداف و اجسام متحرک و تنظیمات ریزپردازنده بگونه ای در نظر گرفته شده اند که بتواند در محیط نظارت مسیرهایی مثل راهروها یا دربهای ورود و خروج را پوشش دهد. به همین دلیل باید معلوم شود که یک جسم متحرک چطور باید در محیط نظارت دیده شود یا چه زاویه ای برای نصب سنسور مناسب است. به همین دلیل ارتفاع مناسب برای نسب سنسورها در مشخصات و دستورالعمل آنها قید شده است. نصب سنسور تشخیص حرکت در ارتفاع کم باعث می شود که حرکات را بد تشخیص دهد و منجر به اعلام هشدارهای نادرست شود. نصب سنسور تشخیص حرکت در ارتفاع بسیار بالا هم باعث می شود حتی اگر حسگر از نوع Creep (تشخیص خزیدن) هم باشد، نقاط کوری در دید سنسور ایجاد شود.

حشرات عامل افزایش هشدارهای خطای سنسور تشخیص حرکت

حشرات بدلیل گرمای تولیدی در سنسور تشخیص حرکت، جذب آن می شوند و به داخل آن راه پیدا می کنند. بنابراین با خزیدن و حرکت حشرات داخل و اطراف لنزها یا لنز Pyro، سنسر را در تشخیص حرکت دچار مشکل می کنند. بهمین دلیل از لایه هایی سلیکونی برای پوشاندن حفره های نفوذی بدنه سنسور تشخیص حرکت (مثل حفره کابلها، جای پیچها و ..) استفاده می شود.

گرم کننده ها و دستگاههای حرارتی عامل افزایش هشدارهای خطا

حسگرهای تشخیص حرکت نباید روبروی دستگاههای گرمایشی قرار گیرند. شومینه ها و باربکیو یا دستگاههای پخت می توانند باعث افزایش خطای سنسور شده و بهتر از پیش از نصب حسگرها به این نکات توجه کرده و طراحی امنیتی مناسب تری داشته باشید.

سطوح انعکاس دهنده و افزایش هشدار خطا

سنسورهای تشخیص حرکت در صورت ممکن نباید روبروی سطوح انعکاسی و مسطح قرار بگیرند. سطوح براق و انعکاسی مثل فلز براق یا رنگ نشده می توانند منابع امواج حرارتی را انعکاس دهند و بدین صورت سنسور را با مشکل روبرو کنند. حتی سطوح انعکاسی لامپها هم می تواند سطح حرارت اتاق را افزایش دهد و باعث اعلام هشدار نادرست شود. نور خورشید هم بصورت یک منبع حرارتی با تابش مستقیم سنسور را به خطا می اندازد که بهتر است در محیط های بزرگ حسگر Motion Detection ترجیحا رو به سطوحی قرار نگیرد که نور خورشید را مستقیما منعکس می کنند. لوازم روشنایی که تایمر دارند مثل لامپهای هوشمند می توانند باعث شوند با انعکاس لحظه ای برای پروفایل مادون قرمز سنسور تغییراتی ایجاد کند که نتیجه اش اعلام هشدار غلط باشد.

اجسام آویزان شده و افزایش هشدار خطا

ال سی دی های نصب شده، بادکنک، لوسترهای بلند و اجسامی که از سقف آویزان می شوند و در اثر باد کولر یا سیستم های گرمایش سرمایشی ممکن است تکان بخورند می توانند بلای جان سنسور تشخیص حرکت باشند. مثلا در فروشگاههای مواد غذایی و فروشگاههای زنجیره ای باید نصاب سنسور ضد سرقت و تشخیص حرکت این موارد را در نظر داشته باشد. ال ای دی های تبلیغاتی و نمایشگرها که تصاویر متحرکی نشان می دهند بیکباره باعث می شوند وضعیت سنسور تشخیص حرکت تغییر کرده و تشخیص خطا بدهد.

دستکاری شدت نور IR توسط پیچ یا قاب روی سنسور تشخیص حرکت

دستکاری شدت نور IR با استفاده از پیچ های تنظیم روی سنسور تشخیص حرکت می تواند باعث شود لنز هم جابجا شود درنتیجه ابعاد اجسام در محیط با تغیراتی روبرو می شود که در دید سنسور تفاوت داشته اند و این باعث اعلام هشدار خطا می شود. همه این عوامل باید توسط تکنسین سیستم ضد سرقت بخوبی انجام شود تا مشکلی پیش نیاید.

حیوانات خانگی متعدد و بالا رونده باعث افزایش خطا در اعلام هشدار

سنسورهای تشخیص حرکت با قابلیت تشخیص حیوانات خانگی هم تنها در صورتی خوب کار می کنند که یک حیوان خانگی در خانه داشته باشید یا تنها بر روی کف حرکت کنند. یعنی اگر حیواناتی مثل گربه داشته باشید که بر روی میزها راه می رود یا از روی کمدی به کمد دیگر می رود سنسور Motion Detector دچار مشکل می شود. وجود چندین حیوان خانگی همزمان در محیط نظارت سنسور هم می تواند باعث اعلام هشدار اشتباه شود. همیشه نصاب سیستم ضد سرقت باید از کاربر در مورد تعداد و نوع حیوانات خانگی اطلاعاتی کسب کند تا بداند چطور سنسوری مناسب خواهد بود.

عدم تطبیق ابعاد اتاق با فضای قابل قبول سنسور تشخیص حرکت

در صورتی که اتاقی بسیار بزرگ با سطوح تخت مثل دیوارها داشته باشیم باید محدوده سنسورها را محدود کنیم بگونه ای که امواج به سطوح محدود کننده برخورد کنند و محوطه بصورت فیزیکی بسته باشد. اگر برای فضای باز بزرگی از سنسوری با برد تشخیصی محدود استفاده می کنیم حتما باید محدوده را با دیوار کاذب یا پارتیشن محدود کنیم یا نوع چیدمان را برای انعکاس نور IR در محدوده شناسایی تغییر دهیم تا اعلام هشدار خطا به حداقل برسد.

محیطهای گرم خطای بیشتری تجربه می کنند

سنسور تشخیص حرکت یا Motion Detector ها به فضایی برای نظارت نیاز دارند که حداکثر تفاوت دمای نقاط مختلف در دید سنسور زیر 2 سانتیگراد باشد. بنابراین اگر فضایی که روبروی سنسور است خیلی گرم شود یا در طول شبانه روز تغییرات دمایی بالایی داشته باشد قطعا سنسور تشخیص حرکت در اعلام هشدار مشکل خواهد داشت. هرگز در فضاهایی نزدیک به لوازم گرم شونده که دمایشان بالای 32.2 درجه (90 درجه فارنهایت) می رود سنسور نصب نکنید که به مشکل می خورید.

راهنمای انتخاب سنسور تشخیص حرکت برای محیطهای رایج

اتاق نشیمن : مشکل رایج این محیط به وجود پرده ها، سطوح انعکاسی و پنجره های بزرگ باز می گردد. بهتر است از سنسورهای تشخیص حرکت با تکنولوژی تشخیصی دوگانه (Dual Technology Motion Detector) استفاده شود.

نصب و اشکال یابی سنسور تشخیص حرکت Motion Detector

اتاق نشیمن و سگ خانگی : مشکل رایج در این محیط حضور پرده ها، سگ خانگی با سایز متوسط و بخاری یا سیستم گرمایش خواهد بود. توصیه سی سی تی وی آنلاین استفاده از سنسور تشخیص حرکت با قابلیت تشخیص حیوانات (Pet immune) است که می تواند حیواناتی تا وزن 18 کیلوگرم را تشخیص دهد و ضمنا قابلیت تشخیص خزیدن یا Creep را هم باید غیر فعال کنید.

نصب و اشکال یابی سنسور تشخیص حرکت Motion Detector

آشپزخانه : در این محیط بیشتر با حرارت، سطوح براق و انعکاسی تخت و دربهای حیاط خلوت بمشکل می خوریم. توصیه سی سی تی وی آنلاین نصب سنسور تشخیص حرکت بصورت عمودی بالای درب است بصورتی که به سطح زمین با زاویه نگاه کند و در میدان دیدش هم گاز یا مایکروفر قرار نداشته باشند.  استفاده از سنسورهای تشخیص دوگانه که به نور مرئی حساسیت نداشته باشند (White-Light Immunity) بهترین کار است.

نصب و اشکال یابی سنسور تشخیص حرکت Motion Detector

آشپزخانه های بزرگ و تجاری : مشکلات رایج مربوط به حشرات، رطوبت، لوازم آویزان شده از سقف و سطوح انعکاسی خواهد بود که ترجیحا باید از سنسور تشخیص حرکتی با قابلیت نصب در ارتفاع پایین و غیر حساس به نور مرئی استفاده کنید. کل بدنه سنسور را با چسب سلیکون باید ضد آب و ورود حشرات کنید.

نصب و اشکال یابی سنسور تشخیص حرکت Motion Detector

نورگیرهای طبیعی سقفی : نور سقفی طبیعی مثل پانسیون ها یا اتاقهای زیر شیروانی معمولا محیطهای مناسبی برای ورود سارقان است که باید حفاظت شوند. اما بدلیل وجود حرارت و نور شدید آسمان مدام مشکل اعلام هشدار خطا دارند. توصیه cctvonline.ir این خواهد بود که از سنسورهای تشخیص جرکت با قابلیت نصب سقفی و پشت پرده استفاده کنید که زاویه دید باریکی داشته و تنها بتواند فضای بین شیشه تا کمی پایینتر را پوشش دهد. سارق که از شیروانی یا سقف شیشه ای نورگیر وارد می شود بخوبی تشخیص داده می شود ولی بقیه فضای اتاق در دید سنسور نیست و خطای کمتری خواهید داشت.

نصب و اشکال یابی سنسور تشخیص حرکت Motion Detector

از اینکه با سی سی تی وی آنلاین همراه می شوید سپاسگذاریم. نظرات شما باعث دلگرمی ماست.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

عالی خیلی کمکم کرد

15:41 1397.01.04

کاربران سایت دوربین مداربسته
علی

 به نظر من دوربین هم لازمه.

14:59 1396.09.08