حسگر راداری تحت شبکه اکسیز

حسگر راداری تحت شبکه اکسیز

دوشنبه 1396.01.28

شرکت اکسیز (Axis) در راه توسعه خط تولید محصولات جدیدش اقدام به تولید حسگر راداری تحت شبکه برای کاهش اعلام هشدارهای خطا کرده است. در این مقاله دوربین مدار بسته ، سی سی تی وی آنلاین به بازخورد کاربران این محصول اکسیز پرداخته و ویژگیهای این محصول جدید اکسیز را در کنار قیمت و مزایا و معایب آن شرح می دهیم.

نگاه اجمالی به حسگر راداری Axis D2050-VE

این محصول برای نصب در فضای آزاد طراحی شده است و از فرکانس راداری پیوسته 24 گیگاهرتزی برای تشخیص اجسام ورودی به یک محیط استفاده می کند. این حسگر راداری می تواند بطور همزمان چندین هدف را شناسایی نماید اما نمی تواند اجسامی با ابعاد کوچک را تشخیص دهد. یعنی امکان دارد نتواند حیوانات کوچک را تشخیص دهد؛ اما انسان یا اجسام بزرگ و حیوانات بزرگ مثل خرس را بدرستی تشخیص خواهد داد.

محدودیتهای حسگر راداری اکسیز

  • پوشش محیطی به وسعت 50 متر
  • دید افقی تحت پوشش 120 تا 150 درجه ای (زمان عرضه محصول در بازارها دقیقتر مشخص خواهد شد.)
  • توصیه شده در ارتفاع 4 متری از سطح زمین نصب شود.

این محصول اکسیز با استفاده از PoE و بهره گیری از چیپ ARTPEC-6 اکسیز می تواند در کاربردهای Vapix یا ACAP مورد استفاده قرار گیرد. اکسیز عنوان کرده که دیگر بخشهای راداری را با همکاری شرکتی دیگر تولید کرده است، اما طراحی آن در کارخانه اکسیز صورت گرفته است.

قیمت و زمان عرضه حسگر راداری اکسیز

قیمتی در حدود 4 میلیون تومان برای این محصول در نظر گرفته شده است که در سه ماهه آخر سال 2017 به بازار عرضه می شود. ضمن اینکه به گفته اکسیز (Axis) امکان توسعه و تست پیش از خرید برای محیطهای ویژه مهیا خواهد شد.

نمونه محیطهای نیازمند این رادار شبکه ای

اکسیز محیط فنس کشیده شده و محصور در اطراف خانه ها را از محیطهایی می داند که می توانند از این محصول استفاده کنند. برای مثال بنگاههای خودرو، ساختمانهای درحال ساخت و زیرساختها، سدها و بناهای حیاتی یا فضاهای داخلی بزرگ مثل انبارها از نظر اکسیز می توانند از این محصول بمراتب بهتر استفاده کنند. تشخیص شخص یا اشیاء متحرک در یک محیط با این رادار و ترکیب اعلام هشدار با دیگر شناساگرها می تواند از طریق VMS و دوربینهای مداربسته اعلام هشدار را دقیقتر و همراه با تصاویر ویدئویی بهبود بخشید.

براساس ادعای اکسیز با استفاده از رادار تشخیصی بجای دوربین مداربسته خطاها و هشدارهای ناقص بشدت کاهش می یابند و سیستمهای نظارت تصویری هم بهتر از قبل عمل می کنند.

ردیابی خودکار اهداف توسط دوربین مداربسته PTZ

بگفته شرکت اکسیز رادار تشخیصی D2050 می تواند درکنار دوربین مداربسته PTZ بشکلی عمل نماید که محل اجسام متحرک با مخابره به دوربین مداربسته گردان بصورت خودکار زیر نظر گرفته شوند و با تغییر محل اجسام ردیابی خودکار سریعتر و روانتر عمل نماید.

عدم پشتیبانی مستقیم از دوربین مداربسته

D2050 نمی تواند مستقیما با دوربین مداربسته در ارتباط باشد و باید بر روی VMS تنظیم شود و هشدارهای مرتبط را بصورت خودکار با پوشش تصویری دوربین مداربسته از محیط اعلام خطر شده همراه سازد.

محصولات جدید اکسیز با نام سری D

اکسیز این حسگر راداری را در سری جدیدی با نام سری D برای شناساگرها دسته بندی کرده است. البته هنوز خبری از اعلام نقشه برای حسگرهای دیگری از این دست منتشر نشده است. این نشان می دهد که احتمالا اکسیز درک کرده باشد که باید به توسعه محصولات دیگری غیر از دوربین مداربسته بپردازد.

مقایسه با دیگر حسگرهای تشخیصی فضای آزاد

محصولاتی از برندهای Optex و Redwall با محدوده قیمتی 2 تا 3 میلیون تومان در بازار در دسترسند اما از نظر قدرت و برد تشخیص و دقت محدودترند. محصولاتی هم هستند که قابلیت تشخیص محیطی چندگانه را با قیمتی در حدود 10 تا 12 میلیون تومان میسر کنند.

محصول مشابهی با فرکانس کاری 24 گیگاهرتز مثل SpotterRF CK10 هم بردی 3 برابر حسگر راداری اکسیز دارد(150 متر) اما محدوده افقی کوچکتری(90 درجه) را تحت پوشش می گیرد.

مقایسه کارکرد حسگر راداری با تحلیلگرهای ویدئویی

این حسگر راداری نصب ساده تری از یک تحلیلگر ویدئویی دارد و تنظیمات کمتری نیاز دارند. اما قابلیتهایی مثل تشخیص دقیق محیط ورود غیر منتظره با تحلیلگر ویدئویی تقریبا نشدنی است و قابلیتهایی مثل تشخیص مسیر اعلام هشدار نیز تنها در ترکیبی از تکنولوژی ACAP در کنار تحلیلگر ویدئویی میسر می شود. ضمن اینکه تحلیلگر ویدئویی نیاز به اپراتور خواهد داشت و باید محدوده اجسام با کادرهای رنگی مشخهص شود در حالی که حسگر راداری اکسیز D2050 بدون نیاز به این ملاجظات کار خواهد کرد. در شرایط محیطی و آب و هوای مختلف تصویر ویدئویی با مشکلاتی روبرو می شود که تشخیص را مشکل می کند و نیاز به اپراتور برای تشخیص خطاها بیشتر احساس می شود.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهران الهياري

همكار ارجمندم

خيلي خوشحالم كه مقالات علمي ومطالب مهمي را مد نظر قرار داده و به تشريح تكنولوژيهاي نوين پرداختين.
كار شما در خور تحسين هست چون برخلاف بيشتر همكاران كه دعدغه اي غير تبليغات جهت فروش ندارند شما مسايل و مشكلات را بصورت علمي و كارشناسانه مورد بررسي قراردادين.
منتظر مطالب پرمحتوي شما در اينده هستيم 

03:44 1396.03.03