پارکینگ هوشمند با دوربین مداربسته پلاک خوان (ANPR/ALPR)

پارکینگ هوشمند با دوربین مداربسته پلاک خوان (ANPR/ALPR)

يکشنبه 1396.02.03

امروزه تصاویر ویدئویی و دوربین مداربسته در کنار سنسورهای رایج، امنیت پارکینگها را بالاتر برده اند. استفاده روز افزون تصاویر ویدئویی در پارکینگها درحال جایگزینی استفاده از سنسورهای تشخیص فضای پارک هستند و بدقت فضای پارک آزاد شده را به کاربران و اپراتور اطلاع می دهند. زمانی که کارکرد دوربین مداربسته پارکینگ با قابلیت تشخیص پلاک خودرو یا دوربین مداربسته پلاکخوان (ALPR) ترکیب می شود، تصاویر ویدئویی قابلیتهای دیگری مثل رعایت قوانین عبور و مرور و مدیریت قبض و پرداختها را نیز دارا خواهد بود.

سنسورهای رایج مورد استفاده در پارکینگهای خودرو مثل سنسورهای اولتراسونیک و سنسورهای مغناطیسی می توانند محل پارک خالی یا اشغال شده را تشخیص دهند. امروزه استفاده از تصاویر ویدئویی بیش از پیش مورد استفاده هستند و در حال جایگزینی اقتصادی تر سنسورهای تشخیصی در پارکینگها می باشند.

مدیر راهکارهای پارکینگ هوشمند داهوا :

بعضی از سازندگان تجهیزات نظارت تصویری مثل داهوا از تشخیص ویدئویی برای خیابانهای شهری استفاده می کنند. دوربین های مداربسته تشخیصی می توانند چندین فضا را زیر نظر بگیرند. بعضی مواقع حتی 6 فضای مختلف در پارکینگ یا محیط پارکها زیر دید یک دوربین مداربسته قرار می گیرد که همین موضوع است که دوربین مداربسته را اقتصادی و برای نصب در سازه ها مناسب کرده است. زیرا فرض کنید بجای یک دوربین مداربسته در این حالت باید 6 سنسور در محلهای مختلف پارک مورد استفاده قرار گیرند که شاید خطای بیشتری از دوربین مداربسته داشته باشند.

ALPR یا ثبت پلاک خودرو دوربین مداربسته

تصاویر ویدئویی هم مثل دیگر سنسورهای تشخیصی مورد استفاده در پارکینگها، قابلیتهای متعددی به پارکینگهای هوشمند خواهند افزود. نمونه این قابلیتها، ALPR یا پلاک خوان خودرو است که می تواند قابلیتهایی مثل پرداخت و مدیریت قبض، تردد خودروها و قابلیت استناد قانونی را به پارکینگهای هوشمند بیفزاید. برای مثال راهکار هوشمند پلاک خوان خودرو Genetec بنام AutoVu می تواند دید بهتری روی خودروهای پارک شده در ساختمانها یا خیابانها بوجود آورد. راهکارهای یاد شده نیازمند دوربین مداربسته پلاک خوان (ALPR) بعنوان جزء اصلی سیستم نظارت تصویری خواهند بود. در خیابانهای شهر خودروهایی هستند که با نصب دوربین مداربسته پلاک خوان متحرک می توانند به قوانین پارک شهری و مدیریت حمل و نقل شهری کمک کنند. به این صورت بطور زنده علاوه بر مشاهده گرههای ترافیکی شهری، خودروهای متخلف یا محلهای پارک غیرمجاز شناسایی و با ثبت پلاک خودروها مدیریت شهری هم آسانتر می شود.

بگفته Charles Pitman مدیر بازاریابی محصولات Genetec :

کاری که دوربین های مداربسته پلاک خوان می کنند باعث می شود ماموران پارکبان بتوانند بسیار کارآمدتر وظیفه خود را انجام دهند. در گذشته اگر کسی می خواست تشخیص دهد خودرویی اجازه ورود به پارکینگ را دارد یا خیر باید به داخل دفتر می رفت و بررسی می کرد که آیا فرد مراجعه کننده و خودروی ورودی برگه مجوز به همراه دارد؟ اینکار بسیار وقت گیر بود. با دوربین مداربسته پلاک خوان می توانند بدون نیاز به بررسی در اسناد دفتری و یابر جسب بدنه خودرو، با رجوع نرم افزار به آرشیو اطلاعاتی پلاک خودرو را بصورت خودکار تطبیق داده و مشکل را برطرف نماید. یعنی دوربین مداربسته پلاک خوان براحتی تشخیص می دهد که آیا خودرویی اجازه ورود که پارکینگ را دارد؟

قابلیت ALPR یا ثبت پلاک خودرو نه تنها به اپراتور کمک می کنند بلکه کار را برای راننده هم ساده تر کرده است. برای مثال در یک دانشکده برخلاف گذشته که دانشجویان هر ترم باید در صف می ایستادند تا ژتونهای کاغذی پارکینگ تهیه کنند حالا می توانند با پیش خرید آنلاین و ثبت نام در سیستم ثبت پلاک خودرو پارکینگ دانشگاه مشکل ورود و خروج را برطرف نماید.

Charles Pitman در ادامه افزود :

با پلاک خوان خودرو نیازی به انجام کار فیزیکی برای تشخیص نخواهید داشت، درواقع اجازه ورود مجازی به پلاک خودرو شخص تعلق دارد و شخص نیازی به بررسی فیزیکی نخواهد داشت. شما باید تنها آنلاین شده، مجوز ورود برای پلاک خودرو خریداری کرده و با تایپ پلاک خودرو بدون نیاز به کار فیزیکی اجازه ورود داشته باشید.

درکنار امکان پیش خرید مجوز ورود، دوربین مداربسته پلاک خوان خودرو تسهیلات خوبی برای پارکینگهای آزاد شهری ایجاد می کند. ALPR مورد استفاده در پارکینگهای شهری بدین شکل عمل می کنند که راننده با قرار دادن خودرو در ورودی پارکینگ امکان ثبت پلاک خودرو را برای دوربین مداربسته میسر کرده و سپس با تایید پلاک ثبت شده در صفحه نمایشگر کناری، هزینه را آنلاین پرداخت کرده و براحتی عبور می کند. در هنگام خروج حتی کار آسانتر هم می شود و هزینه واریزی با پلاک ثبتی در خروج توسط دوربین مداربسته بررسی شده و راننده نیازی به کار اضافی نخواهد داشت و درب باز خواهد شد.

بگفته Manu Tayal مدیر بخش IoT شرکت Happiest Minds Technologies :

ما معمولا استفاده از نرم افزار تحت موبایلی را به مسافران پیشنهاد می کنیم که با سیستم پرداخت دربهای ورودی پارکینگ سازگار شده است. راننده می تواند با افزایش اعتبار کیف پول الکترونیک وابسته به پلاک خودرو براحتی از تسهیلات پارکینگها بهره مند شود. راننده کافیست تنها به ورودی یا خروجی پارکینگها مراجعه نماید و هزینه ها بصورت خودکار کسر می شود و ورود ممکن می شود.

برای مکانهای پارک خودرو در سراسر شهرها، پلاک خوان خودرو بیشترین کاربردها را خواهد داشت. برای مثال ایسر (ACER) راهکاری ارائه کرده است که تنها شامل یک کیوسک متصل به سنسور اولتراسونیک و یک دوربین مداربسته خواهد بود. حسگرهای قدیمی تنها تشخیص می دادند که آیا محل پارک خودرویی آزاد است یا اشغال شده است. زمانی که خودرویی پارک می شود دوربین مداربسته با ثبت پلاک خودرو و زمان ورود یا خروجی کار را بهتر می کند. این اطلاعات به سیستم پرداخت منتقل شده و با کاهش اعتبار مالی راننده بخوبی پروسه طی خواهد شد.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
محمدفرجی

سلام.اززحمات‌شمامتشکرم‌


12:19 1396.04.01