راهنمای خرید سنسور شکست شیشه و سنسور صوتی ضد سرقت (قسمت دوم : سنسور صوتی و ضربه ای شیشه)

راهنمای خرید سنسور شکست شیشه و سنسور صوتی ضد سرقت (قسمت دوم : سنسور صوتی و ضربه ای شیشه)

دوشنبه 1396.02.04

سنسور ضربه

سنسورهای تشخیص ضربه که با اصطلاح bugs هم شناخته می شوند مستقیما با چسب دوطرفه به شیشه نصب می شوند. در داخل این سنسورها یک مبدل مدار NC (در حالت عادی مدار بسته) وجود دارد. زمانی که مبدل ضربه ای دریافت کند مدار را باز می کند و سیگنالی به پنل مدیریت ارسال می کند. سنسورهای تشخیص ضربه قدیمی، زمانی که کمی پنجره می لرزید یا ترافیک بیرون روی لرزش آن تاثیر داشت(صدای هواپیما یا ماشین سنگین) اعلام هشدارهای ناصحیح بسیاری داشتند؛ اما در سنسورهای جدید مبدل بکار رفته در سنسور ضربه قادر است تفاوت لرزش حرکتی یا صوتی پنجره را از انواع دیگر لرزش تشخیص دهد و تنها با ضربات شکننده شیشه، مدار را باز اعلام کند. سنسورهای تشخیص ضربه برای حفاظت از یک شیشه یا سطح مناسبند. اگر پنجره یا دری از چندیدن قطعه شیشه مجزا تشکیل شده باشد هر قطعه نیازمند سنسور شکست شیشه مجزا خواهد بود.

سنسور تشخیص ضربه شیشه

از آنجاییکه سنسورهای تشخیص شکست بگونه ای طراحی شده اند که با شکستن کامل شیشه اعلام هشدار کنند، در صورت ایجاد ترک یا حفره دایره ای (یا بخش کوچک شیشه) عملا تشخیصی نداشته, اعلام هشدار نمی کنند. در صورتی که سارق از یک برش دهنده دایره ای برای برش شیشه استفاده کند عملا سنسور تشخیص ضربه، متوجه تغییر شیشه نمی شود. البته سیستم های اعلام هشدار بگونه ای طراحی شدند که هم از حسگرهای بیرونی مثل حسگرهای تشخیص شکست شیشه بهره می برند و هم از سنسورهای داخلی مثل تشخیص حرکت و تکنیکهای مکمل برای افزایش ضریب اطمینان استفاده می کنند.

سنسورهای تشخیص ضربه باید در گوشه ای از شیشه پنجره نصب شوند تا بتوانند بخوبی کار کنند. دستورالعمل نصب تعیین می کند که بهترین نقطه یا مسافت برای نصب در سطح شیشه نسبت به قاب کجا خواهد بود. معمولا از قاب در حدود 1 اینچ یا 2.5 سانتیمتر فاصله می دهند. شرکت سازنده هم معمولا ضخامت شیشه و ابعاد شیشه قابل تشخیص را مشخص می کند. یعنی مثلا قید کرده که شیشه ای با ضخامت 6 میل با ابعاد 2.5 در 3 متر می تواند توسط این سنسور محافظت شود. در قسمت اول مقاله راهنمای خرید سنسور شکست شیشه بیشتر در این باره توضیح داده بودیم.

نصب سنسور دزدگیر شکست شیشه

برای تست سنسور ضربه، شیشه ای را که سنسور روی آن نصب شده زیر فشار و ضربه قرار دادیم تا نتیجه را ببینیم. از قطعه پلاستیکی برای اینکار استفاده کردیم (مثل دسته پلاستیکی پیچ گشتی). برای تست سنسور شکست به شیشه ضرباتی وارد کردیم اما هنوز ضربات با شدت شکست شیشه فاصله دارد و نیروی کمتری وجود دارد تا سنسور اعلام هشدار کند. روی صفحه تستر شاهد تغیرات هستیم.

تفاوت شدت ضربات سنسور شکست

در ویدئوی زیر می بینید که سنسور تشخیص ضربه، نسبت به ضربات باقدرت کمتر از شکست شیشه مقاومت نشان نداده و تا زمان شکستن شیشه هشدار خطایی نمی دهد. تنها با فشاری که شیشه می شکند، سنسور اعلام هشدار خواهد کرد:

سنسورهای صوتی شکست شیشه

سنسورهای شکست شیشه دارای یک میکروفن، مبدل و ریزپردازنده ASIC هستند که بر اساس سیگنالهای صوتی برنامه نویسی شدند تا با تطبیق الگوی صداهای مختلف شکست شیشه، بتواند بهنگام نیاز اعلام هشدار کند. زمانی که در اتاقی با چندین پنجره از سنسورهای صوتی استفاده می شود، نصاب گاهی سنسور را بصورتی نصب می کند که همه شیشه های اتاق توسط یک سنسور حفاظت شوند(تصویر زیر نشان می دهد که سنسور در مرکز بگونه ای نصب شده که شیشه ها را زیر نظر بگیرد).

نصب سنسور صوتی دزدگیر

بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده سنسور، نصاب می تواند سنسور صوتی شکست شیشه را در نقطه ای قرار دهد که شیشه های بیشتری را تا حد ممکن در یک منطقه پوشش دهد.

نصاب سیستم حفاظتی در استفاده از سنسور صوتی باید توجه داشته باشد که صدا از طریق امواج منتقل می شود. فرم اتاق و جنس بکار رفته در آن می تواند باعث شود نوع حرکت امواج یا سرعت جابجایی امواج از منبع صوتی (که اینجا شیشه مد نظر ماست) در رسیدن به سنسور صوتی تغییر کند و این باعث می شود شاهد تداخل امواج و تاثیر روی دقت عملکرد سنسور باشیم. برای مثال سنسور صوتی در اتاقی شامل تجهیزات بسیار زیاد با بدنه سخت عملکرد متفاوتی خواهد داشت تا اتاقی که تجهیزات کمتر و سطوح نرم تری داشته باشد. علت این است که سطوح سخت امواجی را بازتاب می دهند که سطوح نرم بجای بازتاب، آنها را جذب خواهد کرد.

اغلب سنسورها دارای قابلیت تنظیم حساسیت هستند. برای کاهش هشدارهای خطا باید میزان حساسیت حسگرهای صوتی شکست شیشه را در اتاقی با سطوح سخت و انعکاس دهنده کاهش دهید و در اتاقی با سطوح نرم باید حتما شدت حساسیت سنسورهای تشخیص شکست نور را بالا ببریم.

هنگام استفاده از سنسورهای صوتی، نصاب باید در ذهن خود مسیر حرکت امواج را در نظر داشته باشد. نوع ساختار اتاق و فرم و اجناس داخل اتاق بر روی این مسیرها تاثیر می گذارد که نصاب بصورت ذهنی با در نظر داشتن سرعت امواج(کاهش یا افزایش متناسب محیط) از منبع صوتی به سنسورها، دقت سنسورها را تعیین نماید.

نظرات شما سی سی تی وی آنلاین را بیش از پیش کمک خواهد کرد. در بخش بعدی (پایانی) به تفاوتهای کاربردی دو نوع سنسور و فوت و فنهای نصب سنسورها می پردازیم.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
محمد میلاد

مقاله مفیدی بود، ولی اگر من سازنده این سنسور بودم به جای مقایسه صدای شکست و اعلام الارم از یک روش قطعی تر استفاده میکردم، این روش کار سنسور که یک کار پردازش صوتی هست زیاد نمیتونه مفید باشه.

08:48 1396.05.29