راهنمای نصب مدار اعلام سرقت و هشدار (Alarm Circuits)

راهنمای نصب مدار اعلام سرقت و هشدار (Alarm Circuits)

يکشنبه 1396.02.24

مدارهای اعلام سرقت یا مدارهای هشدار بخش اصلی و شاید بنیادی یک سیستم اعلام سرقت سیمی یا شبکه ای به حساب می آیند. شکل طراحی مدار اعلام سرقت و هشدار دهنده بشدت می تواند روی کارایی سیستم های امنیتی و سیستم های اعلام سرقت اثر گذار باشد. بهمین علت همه نصابهای سیستم ضد سرقت یا دستگاههای هشدار، بدنبال طراحی مدارهای الکتریکی بهینه ای هستند که مقاومت الکتریکی بسیار کمی ایجاد کند تا بتوانند میزان اعلام هشدارهای اشتباه را به حداقل برسانند. در این مقاله به سرفصلهای زیر خواهیم پرداخت :

  • نگاه کلی به مدارهای الکتریکی اعلام سرقت
  • یک مدار اعلام سرقت یا هشدار دهنده چطور کار می کند؟
  • مدار الکتریکی سری (Loop ها) در مقایسه با مدارهای Splice چه فرق کارکردی خواهند داشت؟
  • سیستم های اعلام سرقت یکپارچه سیم کشی شده چه تفاوتی با سیستم های اضافه شونده خواهند داشت(قبلا در طراحی لحاظ نشده بودند و برای توسعه افزوده شدند)؟!
  • مدار هشدار حلقه ای
  • بخشهای افزوده شده به مدار هشدار
  • بخشهای ITB افزوده شده
  • مشخصات مدار الکتریکی اعلام سرقت
  • تفاوت مدارهای الکتریکی هشدار سری با موازی
  • محاسبه و اندازه گیری مقاومت در مدار اعلام سرقت و سیستم هشدار مرکزی
  • به چه میزان از مقاومت الکتریکی در مدار، مقدار زیاد اتلاق می شود؟!
  • چه تعداد دستگاه قابل اتصال به سیستم اعلام سرقت خواهند بود؟! حجم بالا چه میزان است؟!
  • قانون کلی مقاومت برای سیستم اعلام سرقت و هشدار مرکزی

نگاه کلی به مدارهای هشدار دهنده (اعلام سرقت، سیستم حریق و ..)

مدار هشدار دهنده، بسیار ساده متشکل از یک جفت سیم خواهد بود که از پنل اعلام هشدار به سنسور وصل شده اند. نمونه این مدارهای هشدار دهنده را در سنسورهای تماسی مغناطیسی (Magnetic Contact) مشاهده می کنید. جریان الکتریکی از قطب مثبت مدار در طول سیم به سمت سنسور در حرکت است. همانند تصویر زیر زمانی که عاملی باعث شود که مدار بسته شود و دو سمت مدار به هم متصل شوند جریان بطور کامل در مدار می چرخد و با رسیدن جریان از قطب مثبت و با گذر از سنسور به قطب منفی به پنل می رسد. بدین صورت مدار اعلام هشدار ضد سرقت می تواند بخوبی کار کند.

آموزش نصب دزدگیر و سیستم اعلام سرقت و مدار اعلام هشدار

دراین مورد، مدار بطور کامل بسته خواهد شد و سنسور تماسی هم با این اتفاق در مدار می تواند شار الکتریکی از قطب مثبت به قطب منفی و مدار اعلام هشدار را برقرار سازد.

آموزش نصب دزدگیر و سیستم اعلام سرقت و مدار اعلام هشدار

استفاده از یک زوج سیم برای اتصال سنسور به دو قطب بر روی پنل باعث می شود شکل یک مدار بزرگ تدائی شود که عبارت "مدار الکتریکی" اعلام هشدار به همین دلیل به آن اتلاق شده است. جریان الکتریکی در تمام مدار برقرار بوده و از قطب مثبت پنل به سنسور رسیده و با عبور از آن به قطب منفی بر می گردد. باز بودن پنجره ها باعث می شود ارتباط دو قطب قطع و مدار باز شود و جریان الکتریکی برقرار نباشد. بنابراین با باز شدن پنجره یک "مدار باز" خواهیم داشت که برای سیستم اعلام هشدار سرقت یا .. بمعنای زمان اعلام هشدار/عدم هشدار خواهد بود.

مدار هشدار سرقت حلقه ای یا شبکه ای (Loops Vs Splices)

دو مدل رایج اضافه کردن سنسورهای مختلف بر روی مدار اعلام هشدار عبارتند از: سیم کشی حلقه ای یا بخشی / شبکه ای .

مدارهای حلقه ای یا لوپ گزینه بهتری نسبت به سیم کشی به مدل Splices هستند. چون مدار کوتاهی ایجاد می کند که مقاومت کمتری داشته و نقاط کمتری در طول مدار حلقه ای وجود دارد که باعث اعلام هشدار خطا و ایحاد مشکل شود. ضمن اینکه نصب و راه اندازی سریعتری دارند. مدار لوپ معمولا تنها می تواند در ساختمانهای جدیدی (در حال ساخت) مورد استفاده قرار گیرد که نصاب بتواند سیم و حلقه ها را در قاب پنجره ها قبل از ساخت دیواره ها و سازه ها تعبیه نماید.

برای سیم کشی هم باید با سازنده ساختمان یا پیمانکار و معمار هماهنگی های مورد نیاز صورت پذیرد. شرکت سازنده و پیمانکار سیستم امنیتی باید بتواند برنامه زمانبندی در اختیار نصاب سیستم اعلام سرقت قرار دهد و قبل از تکمیل تیغه کشی ساختمان کابل کشی لازم ر انجام دهند. زیرا باید در دیواره ها یا سقف کاذب و قاب پنجره ها حفره هایی ایجاد شود.

مدار شبکه ای و Splices باید بسیار کوتاه و با تعداد کمی سنسور مورد استفاده باشد. معمولا هم کمتر استفاده می شود چون در مدار مقاومتی بالاتری اضافه می شود و زمانبر بودن نصب و اعلام هشدارهای غلط کار را سخت تر می کند. اضافه کردن ابعاد سیستم هشدار در یک خانه یا محل کار نیاز به این شکل از مدار دارد زیرا امکان بازکردن تیغه دیواره ها و نصب مدار حلقه ای ممکن نیست.

دو شکل از مدار بخشی / شبکه ای یا Splices وجود دارند : بخش متصل بهم یا Field Splice و ITB (داخل باکس).   بخش متصل به هم مداری با مقاومت کمتر داشته و سیم کمتری نیاز دارد اما باید نصاب مهارت بالاتری داشته باشد تا سیم ها پوشیده باشد. برعکس در مدار ITB نصب و عیب یابی بسیار ساده است اما مقاومت مدار و نقاط مستعد خرابی و خطا بیشترند و نصاب نیاز به مهارت خاصی ندارد. ضمن اینکه برای هر پنجره یا اتاق خانه باید زوج سیمی مجزا عبور داده شود.

در قسمت دوم مقاله نصب سیستم ضد سرقت بخوبی هر کدام از روشها را با تصاویر بهتر و بصورت مشروح توضیح خواهیم داد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.