افزایش فروش و رضایت مشتری با راهکارهای سیستم نظارت تصویری

افزایش فروش و رضایت مشتری با راهکارهای سیستم نظارت تصویری

شنبه 1395.05.02

راهکارهای نوین سیستمهای نظارت تصویری در فروشگاهها فقط به منظور رفع نیازهای امنیتی استفاده نمی شوند بلکه می توان از آنها برای درک الگوی رفتاری مشتریان استفاده نمود. اینکه مشتری چه چیز را بیشتر می پسندد و بطور غیر مستقیم نظرات مشتریان را بتوانیم آنالیز کنیم می تواند بسیار جذاب و مفید باشد. با راهکارهایی که بوسیله سیستمهای نظارت تصویری قابل پیاده سازی هستیم براحتی می توان علاوه بر افزایش فروش، مدیریت فروشگاه را نیز بیشتر تحت کنترل قرار داد.

شناخت بهتر مشتریها و نیازهایشان با راهکارهای تحت شبکه

به گفته مدیر توسعه تجارت شرکت Axis از تحقیقات اخیر می توان دریافت که فهم الگوی رفتاری مشتریان می تواند به خوبی به کسب و کار بهتر بینجامد. فراتر از اینکه از دوربین مداربسته تحت وب برای مانیتور یک محیط کاری استفاده شود می توان با نرم افزارهای تحلیلگر مناسب میزان شناخت خودمان را از مشتریان به سطح بالاتری ببریم.

وقتی شما روش و نوع فکر کردن مشتری را می فهمید می توانید بهتر به شیوه و مسیر خرید آنها پی ببرید. مثلا با تشخیص مسیرهای پر رفت و آمد در داخل یک فروشگاه می شود فهمید که بخشهای مشتری به کدام محصولات بیشتر علاقه دارد یا طولانی ترین زمانی را که مشتری در خرید صرف می کند در کجا و برای خرید چه نوع محصولاتی می تواند باشد. بدین وسیله شما داخل ذهن مشتری می روید تا براحتی فروشگاه را برای راحتی و رفع بهتر نیازهای آنان بهینه و چینش نمایید.

از نظر بسیاری از متخصصان ازجمله مدیر بازرگانی شرکت Axis ، سیستم نظارت تصویری تحت وب یا بطور کلی راهکارهای تحت وب می تواند در دو حوزه در یک فروشگاه بهتر ایفای نقش نمایند:

نقشه حرارتی نقاط شلوغ و پر رفت و آمد را شناسایی نماید

دوربینهای مداربسته تحت شبکه می توانند به دارندگان فروشگاه به این شکل کمک کند که زمان توقف مشتریان در فروشگاه بصورت یک تصویر –نقشه حرارتی- در اختیارشان قرار گیرد. این کار اطلاعات گرانبهایی در نوع تصمیم گیری های یک مشتری ارائه می دهد. اطلاعاتی که نشان می دهد خریدار اطلاعات بسته بندی را بدقت می خواند یا اینکه روی نقطه خاصی یا محصول خاصی متمرکز شده اند و این برای فروش بسیار مهم است.

بشکل خلاصه راههای زیادی برای درک مشتری وجود دارد. یکی از کاربردی ترین آنها به تکنولوژی نقشه حرارتی حرکت خریداران  بر می گردد. مشتری در داخل فروشگاه بوسیله دوربین مداربسته تحت وب ردیابی می شود و توسط صفحه نمایشی با رسم تصاویر و نقشه هایی به کارکنان نشان خواهد داد که مسیرهای اصلی که مشتریها می پیمایند کدام مسیرها هستند و اولویت رسیدگی با کدام مناطق است. یا برای مثال درمی یابند که کدام محصولات در کدام دسته بهتر چیده می شوند و دیده خواهند شد. در زمان فروش فوق العاده براحتی در میابند کدام بخش می تواند پذیرای جمعیت بیشتری باشد و یا محصول کم فروش در کدام قفسه بیشتر دیده و فروخته می شود.

هوشمندی که از طریق نقشه حرارتی می تواند بوجود بیاید می تواند در تصمیم گیری کمک کننده باشد. اینکه کدام محصول پرطرفدارترین است باید در جایگاهی قرار داده شود که مشتری براحتی به آن دسترسی داشته باشد و بهترین جا برای نمایش این محصولات یا محصولاتی که فروشنده علاقه به فروش بیشترش را دارد در همین مناطق خواهد بود. نقشه حرارتی می تواند حتی برعکس در کاهش ازدحام مورد استفاده قرار گیرد و بازهم باعث افزایش فروش شود. یعنی جلوی ازدحام بیمورد گرفته شده و مشتری براحتی بتواند در کنار بقیه به خرید خود بپردازد. نقاط کم رفت و آمد تر فروشگاه می تواند محل بسیار خوبی برای محصولاتی باشد که مشتری برای خرید آن زمان بیشتری برای بررسی نیاز دارد و بدین شکل ازدحام یا تهییچ بیمورد برای خرید از بخش شلوغ فروشگاه از بین می رود.

نظارت بر صف برای کاهش زمان انتظار

دوربینهای مداربسته تحت شبکه می توانند مجهز به نرم افزارهای مدیریت صف شوند که داده هایی بر اساس طول صف و زمان انتظار و مجموع زمان پرداخت را به مدیر فروشگاه ارائه دهد. این هوشمندی می تواند به فروشگاه دار کمک کند بهترین تعداد قابل پذیرش در صف پرداخت را تشخیص داده و تعداد کارکنان را برای زمانهای اوج فروش بالانس نماید. بنابراین امکان بهبود سودآوری در حالی حفظ می شود که رضایت بالای مشتری را نیز به همراه دارد. کارکردن در این حالت اجازه می دهد مدیر فروشگاه بتواند اول بفهمد که موانع کار کجاست و سپس بر اساس آن کنترل محیط فروش را بهتر بدست بگیرد و بگونه ای از خارج شدن کنترل از دستش بخصوص در زمان اوج فروش جلوگیری می نماید.

البته باید توجه کنیم هنوز راه زیادی مانده و به محض افزایش استفاده از اینترنت اشیاء قطعا استفاده از سیستم های نظارت تصویری و راهکارهای تحت وب می تواند بشکل جالبی وضعیت را بیشتر بهبود بخشد. بشکلی پیش خواهیم رفت که دیگر کسی نگران وقت نباشد و هر روز وقت و انرژی در کنار سودآوری مالی حفظ و بهینه شوند.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.