رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته : (قسمت اول)

رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته : (قسمت اول)

چهارشنبه 1395.07.14

رزولوشن دوربین مداربسته

درک مفهوم رزولوشن سیستمهای نظارت تصویری بسیار سخت و پیچیده است. اگر چه کلمه رزولوشن در معنای عادی و مصطلح ساده است اما در مورد سیستمهای نظارت تصویری و دوربینهای مدار بسته این مفهوم می تواند خیلی متفاوت باشد. در این مقاله آموزشی به 5 موضوع مهم اشاره خواهد شد :

  • معنی عمومی رزولوشن تصویر چیست؟ جزئیات و محدودیتهای کلی چیست؟
  • رزولوشن تصویر و بحالت کلی رزولوشن در سیستمهای نظارت تصویری به چه معنی است؟ پیکسل و استانداردهای وابسته و محدودیتها.
  • چقدر بین رزولوشن سنسور تصویر برداری با تصویر بدست آمده فرق وجود خواهد داشت؟
  • چقدر فشرده سازی تصاویر دوربین مدار بسته بر روی رزولوشن تاثیر خواهد داشت؟
  • چه چیزی میزان رزولوشن را محدود می نماید؟

اطلاعات کلی درباره رزولوشن

در زبان انگلیسی و بصورت رایج کلمه رزولوشن به معنای قابلیت نمایش جزئیات یا قابلیت تعیین و تمایز جزئیات است. کلمه رزولوشن در مفهوم به نمایش یا ظهور جزئیات اشاره دارد. برای مثال آیا شما می توانید در جدول تست بینایی پایینترین خطوط را نیز تشخیص دهید؟ آیا دوربین مداربسته براحتی می تواند چندین خط در کنار یکدیگر را بصورت واضح و متمایز بر روی یک مانیتور نمایش دهد؟ و سوالهایی از این دست به این مفهوم اشاره خواهد داشت. رزولوشن در واقع یک متریک عملکرد یا واحدی برای تعیین کیفیت خروجی خواهد بود.

از گذشته این متریک در سیستمهای نظارت تصویری بعنوان یک پارامتر تعیین کننده و درواقع بعنوان خط کشی برای تعیین کیفیت تصویر خروجی به حساب می آید. رزولوشن دوربین مدار بسته آنالوگ یا بهتر بگوییم رزولوشن تصویر دوربین مداربسته آنالوگ بوسیله خطوطی اندازه گیری و محاسبه می شد و توانایی نمایش خطوط بیشتری در کنار یکدیگر در مانیتور به طبقه بندی دوربینهای مداربسته منجر می شد.

جدول رزولوشن دوربین مداربسته آنالوگ

اگر شما خطوط بیشتری را مشاهده می کردید یعنی جزئیات بیشتری توسط دوربین مداربسته قابل نمایش می بود و این یعنی بهتر می توانستید جزئیات چهره افراد، پلاک خودرو و .. را تشخیص دهید.

محدودیت اصلی در واقع توانایی تمایز و نمایش تعداد خطوط بود که همیشه باید در یک شرایط نوری ایده آل صورت می گرفت. اما در زیر نور مستقیم خورشید یا نور ضعیف کیفیت و قدرت رزولوشن تفاوت زیادی می کرد و بشدت با افت روبرو می شد. حتی برخی از دوربینهای مداربسته به مراتب نسبت به بقیه دوربینهای مداربسته در این شرایط چالش برانگیز نوری خروجی بدتری داشتند. اگر چه رزولوشن، پارامتری برای تعیین کارایی در اغلب موارد بحساب می آمد ولی در برخی موارد یا شرایط قابل استناد نیست.

رزولوشن یا تعداد پیکسل تصویر

این سالها با گرایش به سمت سیستمهای نظارت تصویری تحت شبکه، شرکتها براحتی می توانند کیفیت خروجی تصویر را محاسبه کنند. البته معنای رزولوشن تصویر بسمت دیگری شیفت داده می شود. در این دوره رزولوشن برابر است با تعداد پیکسلهای فیزیکی که یک سنسور می تواند داشته باشد.

پیکسل تصویر دوربین مداربسته

پیکسل تعیین کننده پتانسیل با القوه است و کیفیت را تعیین نمی کند!

درواقع پیکسل شرط لازم است و کافی نیست اما کیفیت شرط لازم و کافی است! فلسفی است اما راحت تر بگوییم، مثلا اگر چه ماشین پراید هم می تواند با 180 کیلومتر در ساعت حرکت کند اما با چه کیفیتی و در چه شرایط ایده آلی؟!

بدون داشتن حداقلهایی در تعداد پیکسلهای تصویر یک ناحیه یا هدف در صحنه،قطعا نمی توان تصویر خوبی داشت، اما داشتن میزان بسیار زیاد پیکسل در تصویر هم تضمینگر تصاویر عالی نخواهد بود.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مجید محب

سلام مطالب جالبی بود ممنون 


11:15 1397.07.28