کی و چطور ONVIF از کدک H.265 پشتیبانی می نماید؟!

کی و چطور ONVIF از کدک H.265 پشتیبانی می نماید؟!

يکشنبه 1395.07.18

اولین جمله که باید در این مورد بگوییم : ONVIF در پروفایل S از H.265 پشتیبانی نخواهد کرد! و این پروفایل تنها پروفایل ONVIF است که اکثر دستگاههای نظارت تصویری امروزی بطور رایج استفاده می کنند.

خوب قرار است چه بلایی سر دوربینهای مداربسته با سازگاری H.265 بیاید؟

در این مقاله توضیح می دهیم که سرویس Media2 و Profile T بر روی ONVIF با چه هدفی ایجاد شدند و برنامه زمانی برای این سازگاریها چطور خواهد بود.

پروفایل S قرار نیست با H.265 سازگاری داشته باشد

پروفایل S از سرویس مدیای اولیه و اصلی ONVIF استفاده می نماید که تنها با کدکهای MJPEG و H.264 و MPEG-4 سازگار است.

تعاریف سرویس MEDIA2

کدکهای هوشمند تصویری دیگری قابل استفاده نیستند و این یعنی سازندگان VMS ها باید در توسعه درایور دوربینهای مدار بسته بیشتر سرمایه گذاری کنند تا بتوانند از مدلهایی H.265 پشتیبانی کنند. در اروپا و غرب برخی از شرکتهای سازنده تجهیزات نظارت تصویری مثل Hanwha و VIVOTEK در حال ارائه دوربینهای مدار بسته جدید بر اساس کدک H.265 هستند اما بزرگترین بازار کدکهای هوشمند در دست چین است که به تولید سیستمها و راهکارهای End-to-End مشغول است.

با اضافه کردن H.265 به پروفایل S عملا باید سازگاری جدید منجر به تجزیه پروفایل موجود و ساختن پروفایل جدیدی می شد که یک سرویس مدیای جدید بنام سرویس مدیای 2 (MEDIA2) این مشکل را برطرف کرد.

Media2 از H.265 پشتیبانی می نماید

سرویس مدیای جدید تقریبا محدودیتی در تنوع فرمتهای تصویری مورد استفاده در آینده ندارد اما این تنوع به فرمتهای شناخته شده ویدئویی مورد تایید موسسه iana محدود خواهد شد. در بین این فرمتها تنها فرمتهای تصویری H.264، H.265 و MJPEG در سیستمهای نظارت تصویری بیشتر استفاده می شوند و فرمتهای غیر رایج مثل KPEG2000 و VP8 و ... مورد استفاده نخواهند بود. کدکهای آینده که ممکن است در سیستمهای نظارت تصویری مورد استفاده قرار گیرند براحتی می توانند به سرویس مدیای 2 اضافه شوند تا نسبت به مجموعه های قبلی دست کاربران بازتر شود.

تعاریف سرویس MEDIA2

از زمان انتشار این نسخه در تیرماه امسال (June 2016) بسیاری از شرکتها از سرویس مدیای 2 برای افزودن سازگاری H.265 به دوربینهای مداربسته تولیدیشان استفاده کردند. البته هنوز تا زمان ایجاد یک پروفایل جدید تواناییهای این سرویس مدیا می تواند کافی باشد.

نکته مثبت این است که بعضی VMS ها درحال پشتیبانیMedia2 هستند. بنابراین با این رویکرد افزایش استفاده از نرم افزارها و سرویسهای Add-on، می توان فاصله زمانی تا انتشار نسخه جدید را پر کرد.

بزودی پروفایل جدید T منتشر می شود

تشکیلات ONVIF در حال کار بر روی پروفایل جدیدی با نام سری T هستند که از سرویس Media2 و برخی ویژگیهای دیگر برای توسعه استفاده می کند که در پروفایل S وجود نداشتند. این پروفایل در مراحل اولیه طراحی قرار دارد و انتظار می رود زودتر از سال 2018 اتمام و منتشر نشود. پروژه پشتیبانی Profile T حتی برای شرکتهای سازنده تجهیزات نظارت تصویری و دوربین مدار بسته هم می تواند زمان بر باشد.

گرایش بیشتر به راهکارهای End-to-End

از آنجایی که چشم اندازها برای کدک H.265 در سیستمهای پلتفرم باز روشن نیست و انتظار استفاده بالایی نمی توانیم داشته باشیم، بسیاری از شرکتها در حال ساخت رکوردرها و دوربینهای مدار بسته سازگار با H.265 در کنار یکدیگر بصورت راهکاری جامع(End-to-End) هستند تا از پشتیبانی متقابل مناسبی برخوردار باشند و به سمت VMS های آزاد نمی روند. کاربران هم در این وضعیت به سیستمهای H.265 با رویکر End-to-End و خرید کل سیستم از یک برند روی آورده اند و این رویکرد منافع بیشتری به آنها عرضه کرده است. شرکتهای مختلفی مثل Hanwha، Panasonic و VIVOTEK در حال تغییر گرایش و معرفی دوربینهای مدار بسته و رکوردرهای سازگار با H.265 در آمریکای شمالی هستند که شاید فعلا درحال مبارزه با رویکرد شرکتهای چینی بنظر بیاید و به محبوبیت بیشتر Profile T بینجامد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.