Exposure و سرعت شاتر دوربین مدار بسته : (قسمت اول)

Exposure و سرعت شاتر دوربین مدار بسته : (قسمت اول)

چهارشنبه 1395.10.15

کاربران سیستمهای نظارت تصویری باید درباره عکاسی و موارد تخصصی تا حدودی اطلاعات داشته باشند تا بتوانند درباره موضوع بنیادی سرعت شاتر توجیح باشند و دچار مشکلات تصویر دوربین مدار بسته در نور کم نشوند. در شرایط نور کم تصاویر ویدئویی دوربین مدار بسته می تواند بصورت تار و بلور، آزار دهنده باشند و اجسام در تصاویر مانند ارواح و اشباح دیده شوند که همه این مسائل حول موضوع Exposure یا زمان دریافت نور می چرخد.

مثلا  تصویر زیر نمونه ای از این موارد است :

سرعت شاتر Exposure دوربین مداربسته

در این مقاله آموزشی دوربین مدار بسته در سی سی تی وی آنلاین .ir به نقش exposure و تنظیمات سرعت شاتر در سیستمهای نظارت تصویری می پردازیم.

سرعت شاتر(Shutter Speed) / Exposure

از عبارات سرعت شاتر و exposure اغلب به اشتباه جای یکدیگر استفاده می شود که از نظر فنی اصلا این دو موضوع یکسان نیستند.

سرعت شاتر به مدت زمانی اتلاق می شود که سنسور در معرض نور قرار می گیرد(مدت زمان بازماندن روزنه دیافراگم برای عکس برداری). Exposure ترکیبی از دو مفهوم سرعت شاتر (مدت زمان جذب نور) و بازشدن iris (میزان باز شدن دیافراگم و روزنه) است اما اغلب به اشتباه با مفهوم سرعت شاتر عنوان می شود و بسیار گیج کننده است. در ادامه با تصاویری بخوبی مفهوم این دو عبارت را متوجه می شوید.

در این مقاله آموزشی دوربین مدار بسته بیشتر بر روی سرعت شاتر متمرکز می شویم و جزئیاتی هم از گشودگی آپرتوار (Aperture) و iris خواهیم گفت.

تفاوت تنظیمات خودکار سرعت شاتر با تنظیم دستی

دوربینهای مدار بسته نظارتی عموما بصورت پیش فرض بر روی کنترل اتوماتیک سرعت شاتر تنظیم شده اند. به این معنا که دوربین مدار بسته سرعت شاتر را براساس شرایط تغییر می دهد. در صحنه هایی بسیار روشن سرعت شاتر سریعتر شده اما در محیطهای تاریک سرعت شاتر کند می شود.

کاربران هم ممکن است برای بهبود کنترل روی طیف exposure دوربینهای مدار بسته بصورت دستی سرعت شاتر را کاهش یا افزایش دهند و بر روی حداقل یا حداکثر سرعت تنظیم کنند. به هر حال در حالت عادی نیازی به انجام اینکار نیست و تنها در زمانی که ضعف یا نقصی در میزان پیش فرض تنظیمی کارخانه دیدید می توانید تغییراتی اعمال کنید. در تصویر زیر می توانید نمونه ای از تنظیمات را در دوربین مدار بسته مشاهده کنید.

سرعت شاتر Exposure دوربین مداربسته

در سال 2017 تقریبا همه دوربینهای مدار بسته از تنظیمات پیشفرض سرعت شاتر استفاده می کنند اما تنظیمات دستی هنوز هم قابل استفاده هستند و در مواردی مثل ضبط شماره پلاک خودرو یا تشخیص ماشینی بکار می آیند.

محدوده سرعت قابل تنظیم شاتر دوربین مدار بسته

سرعت شاتر می تواند از میزان بسیار سریع (مثل 1/1000, 1/10000 در ثانیه یا مقادیر ناچیزتر) تا مقدار بسیار کند (1/2 ثانیه یا حتی بیشتر ) تغییر نماید . در شرایط عادی زمانی که سرعت شاتر بطور خودکار کنترل می شود، با بالا رفتن سرعت شاتر معمولا تاثیر منفی بر روی خروجی خواهیم داشت.

زمانی که از سرعتهای پایین شاتر مثل 1/15 ثانیه استفاده می کنیم حالت بلور یا تاری تصویر بیشتر می شود و اشباح و جزئیات نادرست و گیج کننده در تصاویر پدیدار می شوند. در محدوده ای که حالت تاری صحنه افزایش می یابد با توجه به شدت نور، سرعت اجسام و متغیرهای محیطی، اگر اجسام سرعت بالایی نداشته باشند و علت تاری به این موضوع بر نگردد قطعا اشکال از سرعت بسیار پایین شاتر خواهد بود.

همانطور که در مقالات سی سی تی وی آنلاین به آن اشاره شد توصیه می شود از سرعت شاتر کمتر از 1/30 ثانیه در حالت کلی استفاده نشود تا حالت تاری دید بر روی سوژه هایی حتی با سرعت پایین را هم تجربه نکنید.

سرعت شاتر Exposure دوربین مداربسته

سرعت ثابت شاتر دوربین مداربسته

دوربینهای مداربسته تحت شبکه اغلب از تنظیمات پیشرفته ای برخوردارند که امکان تنظیم سرعت ثابت شاتر هم از این قبیل تنظیمات است. البته ما توصیه نمی کنیم که از این قابلیت در حالت عادی استفاده کنید و تنها برای شرایط و کاربردهای خاص مفید خواهد بود.

نمونه یکی از مهمترین مواردی که به این قابلیت (تنظیم سرعت ثابت برای شاتر دوربین مداربسته) نیاز می شود دوربینهای مداربسته پلاک خوان هستند. تصویر زیر نشان می دهد که چطور یک دوربین مدار بسته در شرایط ثبت پلاک با تنظیم پیش فرض سرعت شاتر روی 1/30 و سرعت 1/500 ثانیه می تواند تصاویر متفاوتی را ضبط نماید. در حالت پیش فرض حتی برای خودروهایی با سرعت کمتر از 15 کیلومتر در ساعت (10Mph) هم دوربین مدار بسته قادر به ضبط پلاک خودرو نیست در حالی که در سرعت 1/500 ثانیه تصویر پلاک خودرو بخوبی قابل خواندن است.

سرعت شاتر Exposure دوربین مداربسته

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهدی پورعبدی

عالی بود خیلی به کار میاد ممنون

00:38 1396.12.26