محدودیت تکنولوژی RAID در سیستمهای نظارت تصویری

محدودیت تکنولوژی RAID در سیستمهای نظارت تصویری

سه شنبه 1395.05.19

در گذشته تکنولوژی RAID سریعترین تکنولوژی موجود در بحث ذخیره سازی به حساب می آمد که پس از مدتی در صنعت ویدئویی و سیستمهای نظارت تصویری نیز طرفدارانی پیدا کرد. با افزایش نیاز به فضای بیشتر و سرعت بالاتر محدودیتهای این تکنولوژی بیشتر به چشم می آید.

برای مدتی RAID تبدیل به تکنولوژی برتر در سیستمهای ذخیره سازی نظارت تصویری شده بود. برای مثال در تکنولوژی RAID 5 داده ها در تمام دیسکها در صفی منظم نوشته می شدند و یکپارچگی داده ها حتی در صورت از کار افتادن یکی از دیسکها بازهم تضمین شده است. این موضوع بسیار خوشایند بود. 

اما امروزه محدودیتهای RAID مشکل ساز خواهد شد. با افزایش ظرفیت هارد دیسکها پروسه بازسازی داده ها بسیار زمانبر شده است. شاید مزیت پایداری بالای داده ها مهم باشد اما زمان بازسازی داده ها با افزایش تعداد و ظرفیت هارد دیسکها روز به روز در حال افزایش است. پیچیدگی این پروسه بازسازی بگونه ای خواهد بود که خطر ازکار افتادن هارد دیسک دوم را نیز زیاد می کند و این موضوع برابر است با ازکار افتادگی کل سیستم ذخیره سازی RAID 5. زیرا در سیستم RAID 5 در صورتی که دو هارد دیسک همزمان از کار بیفتند دیگر امکان بازیابی اطلاعات وجود ندارد و یکپارچگی داده ها از بین می رود.

تکنولوژی ذخیره سازی RAID5

در صدر این موارد، نوشتن داده ها در تمام دیسکها بصورت آرایه ای می تواند به مصرف بالای انرژی الکتریکی نیز بینجامد. این نکات مهم می توانند در سیستمهای نظارت تصویری به چالشی برای کاربران سیستمهای 4K تبدیل شود. زیرا در این سیستمها نیاز به حفظ طولانی تر و داده های حجیم تری خواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت Veracity :

بسیاری از کشورها امروزه نیاز به ذخیره سازی داده ها در دوره زمانی بیش از 30 روز خواهند داشت. در کشورهای واقع در منطقه خاورمیانه نیاز به فضایی برای ذخیره سازی با دوره های 120 تا 180 روزه بیشتر حس می شود. وقتی شما حدود 1000 دوربین مداربسته HD در حال کار دارید که تمام وقت 7/24 نیز به ضبط تصویر مشغولند، عملا حافظه بسیار زیادی را استفاده خواهید کرد.

ارائه دهندگان سرویسهای IT در حال پرهیز از سیستمهای RAID هستند و در مقابل درحال رو آوردن به معماریهای غیر RFID مثل JBODS و McLeod هستند. این معماریها نیازهای اصلی سیستمهای نظارت تصویری را بهتر برآورده می کنند. کاری که شرکت Veracity در استفاده از معماری دیسکهای آزاد (LAID) و تکنولوژی ذخیره سازی ترتیبی (SFS) انجام می دهد.

تکنولوژی ذخیره سازی JBOD

مثلا در مورد تکنولوژی LAID شرکت Veracity تنها هارد دیسکهایی که در حال ثبت اطلاعات هستند روشن خواهند بود و هارد دیسکهای دیگر در حالت نیمه خاموش هستند و این می تواند بر روی مصرف انرژی خیلی تاثیر بگذارد.

اینکار باعث می شود یک سیستم تا 10 برابر کمتر از یک سیستم معمولی انرژی مصرف کند و علاوه بر آن عمر سیستمها نیز افزایش می یابد. عمر هارد دیسکها چیزی در حدود 7 تا 10 سال خواهد شد.

همینطور در حالت SFS داده ها بصورت یکسان بر روی دو دیسک ثبت می شوند که با حذف یا از کار افتادن یک دیسک نیازی به بازسازی داده ها نیست و تمام داده ها در دیسک دیگر موجود است. این نوع ثبت داده ها بصورت یکسان بر روی دو دیسک می تواند به دیسکهای دیگری نیز تعمیم پیدا کند.

این تکنولوژی در آمریکای شمالی و اروپا با استقبال خوبی روبرو شده است. پس از آن هم در حال رواج در خاورمیانه است که نیاز به حفظ داده های تصویری در زمان طولانی تر می تواند دلیلی بر این افزایش محبوبیت در این منطقه به حساب بیاید.

حافظه بیشتر یعنی تغییر دوچندان در هزینه کلی انجام پروژه ها و همه این عوامل در ارتباط با تکنولوژی مورد استفاده می تواند تغییر کند. اگر شما مثلا از تکنولوژی RAID 5 و RAID 6 استفاده کنید عملا مجبورید که از مصرف بالای انرژی، عمر کوتاهتر هارد دیسکها و استفاده بیشتر از سیستمهای تهویه و خنک کننده ها و خریداری و نگهداری UPS های گرانتر رنج ببرید!

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.