میدان دید دوربین مدار بسته و میزان پوشش تصویری

میدان دید دوربین مدار بسته و میزان پوشش تصویری

دوشنبه 1395.07.05

یک دوربین مداربسته چه میزان و با چه عمقی از یک محیط را میتواند را زیرنظر داشته باشد؟

یکی از پارامترهای اصلی برای  آنالیز این موضوع میزان چگالی پیکسلی است (PPF و یا PPM). در اینباره باید همواره به سه عامل زیر دقت نمایید:

  • رزولوشن دوربین مدار بسته (VGA، 720P، 1080P، 4K)
  • اندازه محیط (مثلا یک اتاق، یک رستوران، فضای بیرونی ساختمان، یک پارکینگ بزرگ و ...)
  • شرایط نوری (تاریک، نور مستقیم خورشید و ...)

محل استقرار دوربین مداربسته :

در تصویر زیر مثلا دوربین مداربسته در یک اتاق خواب کوچک  نصب شده است. دوربین مدار بسته VGA که تقریبا تمام اتاق را با 40ppf(معادل 12 پیکسل بر متر) پوشش می دهد. اما دوربین مدار بسته 720P در این محیط کوچک عملا بیش از نیاز خواهد بود و همانطور که در تصویر می بینید در صورتی استفاده از آن توجیه دارد که مثلا دیوارها بصورت پارتیشنهایی شیشه ای می بودند که فراتر از دیواره ها هم زیر نظر می بود. بنابراین استفاده از دوربینهای مداربسته بیش از 720P مثل دوربین مداربسته 1080P و 4K نیز حدر دادن هزینه است.

دوربین مدار بسته درمنزل

در اینجا هم تفاوت را در قالب یک تصویر متحرک بهتر دیده می شود :

دوربین مدار بسته در منزل

دوربین مدار بسته در رستوران

در تصویر رستوران در زیر محل نشیمن و صرف غذا بزرگتر از یک اتاق معمولی است. برای پوشش کل فضا با میزان پیکسل قابل قبول(چگالی پیکسلی متوسط) حتی دوربین مداربسته 720P هم کفایت نمی کند. از طرف دیگر دوربین مداربسته 4K هم برای این محیط رزولوشنی بیش از نیاز خواهد داشت و داشتن چگالی پیکسلی خیلی بالا در این محیط کمی بی معنی است. درواقع داشتن دوربین مداربسته 4K در اینجا بیش از نیاز رایج است.

دوربین مدار بسته رستوران

در تصویر متحرک زیر تفاوت چگالی پیکسلی دوربینها و محیط تحت پوشش بهتر مشخص می شود:

دوربین مدار بسته رستوران

دوربین مدار بسته برای فضای بیرون ساختمان

با رفتن به فضای آزاد عملا چالش اصلی نمایان می شود. کار کمی سخت تر خواهد شد. چالشی به نام تغییر شدت نور محیط که می تواند دوربینهای رزولوشن بالا را آزار دهد.

در محیطهای آزاد کوچکتر یا مثلا پارکینگ یک ساختمان حتی داشتن 20ppf هم می تواند کافی باشد(سطحی پایه برای نظارت بر فعالیتها است ولی برای دیدن جزئیات و شناسایی چهره مناسب نیست).

در تصویر اگر توجه نمایید میبینید که تقریبا با این مسافت و میدان دید وسیع حتی با داشتن رزولوشن 4K چقدر محدود هستیم.

دوربین مدار بسته پارکینگ ساختمان

در تصویر متحرک زیر تفاوتها بهتر دیده می شوند:

دوربین مدار بسته پارکینگ ساختمان

دوربین مداربسته پارکینگ

یک پارکینگ بزرگ می تواند آخرین محلی باشد که در این بررسی زیر نظر داریم. آنچه در تصویر مشاهده می کنید بخشی از یک پارکینگ است. میبینیم که هیچ دوربین مداربسته رایجی حتی مثلا دوربین مدار بسته 4K هم نمی تواند این محیط را پوشش دهد. در بهترین حالت دوربین مداربسته 4K یک چهارم پارکینگ را تحت پوشش قرار می دهد.

دوربین مدار بسته پارکینگ بزرگ

در تصویر متحرک زیر تفاوتها واضحتر هستند.

دوربین مدار بسته پارکینگ بزرگ

محدودیتها

پیکسل و رزولوشن تصویر همه چیز نخواهد بود!

برای هر دوربین مداربسته حتی بهترین دوربین مدار بسته جهان هم باید به عواملی مثل نور کم، تاریکی، کاهش کیفیت تصویر در نور IR و جزئیات مورد نیاز در صحنه توجه کنید تا نتیجه متناسب را بدست آورید. یک مشکل دیگر که آزار دهنده است به تابش مستقیم نور خورشید بر می گردد که تا حدودی WDR واقعی می تواند کمک به حل آن نمود. اما بازهم تصویر حاصل از نظر کیفیت متفاوت از تصویری است که در صحنه ای با نور کامل و مناسب گرفته شده است.

البته مهم است بدانیم که پیشرفتها در بهبود کیفیت تصویر (مثلا در دوربینهای مداربسته نور فوق العاده کم با WDR واقعی) کندتر از رشد رزلوشن دوربینهای مدار بسته پیش می روند. برای مثال 5 سال قبلتر می توانستید دوربین مداربسته 2 مگاپیکسلی داشته باشید اما تقریبا همه آنها در نور کم و قابلیت WDR ضعیف بودند. اما حال بسیاری از دوربینهای مدار بسته 2 مگاپیکسلی یا دوربینهای مدار بسته 1080P در این زمینه بهبود یافته اند اما بازهم دوربینهای مدار بسته 4K جدید همانند 5 سال پیش دوربینهای مدار بسته 2 مگاپیکسلی به نور کم حساس هستند. البته با پیشرفت علم و تکنولوژی این موضوع هم تغییر خواهد کرد. بهر حال این را بدانید که هر چه رزولوشن تصویر بالاتر برود عملا کیفیت بالاتر نرفته است و هنوز علم در حال کار بر روی رزولوشنهای بالاتر برای کسب کیفیتهای بهتر خواهد بود.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
رضا

جالب بود ممنون

15:18 1395.12.06

  • کابران سایت دوربین مداربسته
    در پاسخ به رضا
    CCTVonline

    سلام
    از نظر شما متشکریم.
    موفق باشید.

    15:47 1395.12.06