پارکینگ هوشمند چطور به حمل و نقل شهری کمک می کند؟

پارکینگ هوشمند چطور به حمل و نقل شهری کمک می کند؟

چهارشنبه 1395.12.11

پارکینگهای هوشمند بخش اجتناب ناپذیر زندگی شهری هستند. با افزایش خودروها در شهرها و کاهش فضای پارک، پیدا کردن محلی برای حفظ و پارک خودروها در شهر سختیها و چالشهای خودش را دارد. خوش بختانه با ظهور پارکینگهای هوشمند، دستگاهها و سنسورهای متصل به یکدیگر می توانند به اتوماسیون پارک خودروها کمک نمایند.

سیستم مدیریت پارکینگ های هوشمند می توانند بعنوان بزرگترین عوامل کاهش ترافیک و تولید و انتشار کربن در شهر بحساب آیند.

بگفته مدیرعامل بخش IoT موسسه HMT (Happiest Minds Technologies) منافع مالی سیستمهای مدیریت و نظارت فضای پارک خودرو قابل ملاحظه می باشند. بین 2 تا 5 درصد افزایش کارایی در زمان جستجوی فضای پارک آزاد می تواند در بخشهای وسیع مثل دهانه قیف عمل نماید و با تغییری ناچیز هم مقادیر وسیعی از حجم CO2 را کاهش می دهد. میزان CO2 کاهش یافته می تواند معادل با هزینه ای 250 هزار پوندی در سال توسط 1000 تعمیرگاه خودرو کاهش یابد. بابراین استفاده از پارکینگ هوشمند علاوه بر بعبود کارکرد، درآمد بسیار مناسبی هم خواهد داشت. راهیابی ساده تر در محیط حمل نقل می تواند ارزش مالی(صرفه جویی) خوبی به همراه داشته باشد.

بگفته مدیر بازریابی و توسعه Streetline، با توجه به تحقیقات اقتصاد دان Donald Shoup :

کاهش 10 درصدی در تراکم خودروها باعث افزایش سود ناخالص GDP شهری شد. ما می توانیم خدمات پارک هوشمند را با قیاسی مالی معادل ایجاد سود ناخالص GDP 20 میلیارد دلاری در شهری مثل لس آنجلس در نظر بگیریم.

تکنولوژی پارکینگ هوشمند

سیستم هدایت پارکینگ هوشمند براساس کار سنسورهایی عمل می نماید که می تواند فضای پارک آزاد را تشخیص دهند و داده ها را به سیستمهای پشتیبان ارسال کنند. سیستمهای پشتیبان هم بر اساس این اطلاعات به نرم افزار کاربران یا سیستم خبر رسانی، اطلاعات را منتقل می کنند.

امروزه دو نوع سنسور در سیستمهای پارک هوشمند بکار گرفته می شوند : سنسورهای اولتراساند (Ultrasound) و سنسورهای مگنتیک (Magnetic)

سنسورهای اولتراساند(اولتراسونیک) یا سنسورهایی که مشابه سنسورهای سونوگرافی کار می کنند برای کاربردهایی مثل پارکینگهای داخلی ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرند. این سنسورهای Ultrasound امواج صوتی را در محدوده 25 تا 50 کیلوهرتزی ارسال می کنند که فراتر از محدوده صوتی قابل درک انسانهاست. حسگرهای تشخیصی با ترمینال کنترل از طریق کابل رشته ای RS485 یا ارتباط بیسیم (433 مگاهرتزی) در ارتباطند و ترمینال هم از طریق شبکه اترنت معمول به مرکز کنترل ارتباط خواهد داشت.

سنسور پارکینگ هوشمند شهری

برای پارکینگهای کنار خیابانهای شهری، سنسورهایی استفاده می شوند که انرژی آنها با باطری تامین شده و از خانواده تشخیص دهنده های Magnetic یا مغناطیسی باشند. این سنسورهای در زمین محل پارک بصورت دفن شده قرار می گیرند. این سنسورها می توانند محدوده منفی 1200μT تا مثبت این مقدار را تشخیص دهند. داده های خروجی هم در محدوده امواج 1.563  تا 800HZ خواهند بود که می تواند توسط کاربر برای هر سنسوری متفاوت در نظر گرفته شوند.

سنسور مگنت پارکینگ هوشمند شهری
μT معیاری بسیار کوچک است که برای اندازه گیری میدان مغناطیسی از آن استفاده می شود. سنسورهای مغناطیسی از اجسام فلزی و دارای مغناطیس اطرافشان متوجه می شوند که خودرویی در بالای زمین روی این سنسورها قرار گرفته است.

سنسورهای مغناطیسی یاد شده می توانند در محدوده دمایی از 40 درجه زیر صفر تا 85 درجه بالای صفر به کار خود بدون مشکلی ادامه دهند.

سنسور مگنت پارکینگ هوشمند شهری

البته راهکارهای دیگری هم به عنوان تکنولوژی دوم مورد استفاده قرار می گیرد که مثلا اینفرارد یا مادون قرمز از نمونه های آنهاست. اینکار برای افزایش دقت سنسورهای مغناطیسی مفید خواهد بود.

سنسورهای مغناطیسی براحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرند. برای نمونه تکه بزرگی از فلز در نزدیکی آنها، انواع مختلف اختلالات مغناطیسی، توده فشرده سیمان یا آسفالت روی سنسورکه شبه مغناطیسی می شود و یا هر عامل دیگری که میتواند وضعیت مغناطیسی ایجاد نماید بلای جان این سنسورهای مگنتیک خواهند شد.

شرکت Smart Parking هم بهمین دلایل از سنسورهای IR در کنار سنسورهای تشخیصی بهره می برد تا میزان خطا را کاهش دهد.

نمونه دیگر می تواند به راهکار مدیریت هوشمند پارکینگ شرکت داهوا برگردد که سنسورهای مغناطیسی بصورت بی سیم یا وایرلس به ترمینال کنترل محلی وصل می شوند. به گفته مسئول مستقیم شرکت داهوا در این طرح :

دو راهکار ارتباط بی سیم برای اینکار درنظر گرفته شده اند که یکی برای مسافتهای کوتاه و دیگری برای سیستم NB-IoT می باشد. برای مسافتهای کوتاه سنسورهای مغناطیسی با نزدیکترین کنترلر از طریق ارتباط بیسیم 433 MHZ ارتباط برقرار می کنند. کنترلر هم از طریق سیستم موبایل با شبکه در ارتباط است. برای راهکارهای مسافت طولانی و NB-IoT هم هر سنسور باید با شبکه NB-IoT که از طریق سیستم موبایل کار می کنند ارتباط برقرار نماید. راهکار مسافت طولانی برای کارهای وسیع در فضای IoT کاربرد دارند.

سنسور مگنت پارکینگ هوشمند شهری

جدا از تکنولوژیهای نوظهور بالا، نظارت ویدئویی و تصاویر ویدئویی می توانند همانند سنسوری عمل کنند که بهتر پارکینگ را مدیریت می نماید. بگفته مدیر بازاریابی راهکارهای کلی هایک ویژن، دوربینهای مداربسته می توانند تشخیص دهند که آیا خودرویی در جای پارک قرار دارد یا خیر. اطلاعات از قبیل پلاک خودروها در جای پارک، تعداد جای پارکهای آزاد و محل پارکهای در دسترس هم بخوبی توسط دوربینهای مدار بسته در لحظه روی نقشه مشخص می شوند. کاربران هم می توانند با استفاده از نرم افزار موجود محل پارک خالی را پیدا کنند و سیستم هم براحتی و سریعترین راه ممکن رانندگان را به جای پارک خالی هدایت می نماید.

در آخر این تصویر شاید همه گفته های بالا را به سخره بگیرد! بنظر برای این افراد هیچ وسیله هوشمندی نمیتواند راهگشا باشد و ذهن خلاقشان بزرگترین سیستم هوشمند جهان را هم دور می زند!smiley

پارک خودرو بروشی خنده دار
همراهی شما با سی سی تی وی آنلاین باعث دلگرمی ماست.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.