بررسی کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی در نور کم

بررسی کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی در نور کم

يکشنبه 1395.07.04

دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی تقریبا بیشترین سهم در قبضه بازار دوربین مدار بسته را دارا هستند. بسیاری از شرکتهای تولیدکننده دوربینهای مداربسته تمرکز اصلی تولیدات خود را معطوف به دوربینهای مدار بسته 4 مگاپیکسلی کرده اند.(به عنوان محصولات بروز پس از دوربین مدار بسته 1080P)

ضعفی که عملا در دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی نسبت به دوربینهای مداربسته 1080P دیده می شود بیشتر در شدت نوری کمتر از 200 لوکس بچشم می آید. در این شدت نوری که صحنه اتفاقا اصلا تاریک هم نیست عملا ضعفی در دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی ظاهر می شود که در دوربینهای مداربسته نور فوق العاده کم و 1080P وجود نخواهد داشت.

در این متن بیشتر به این ضعف دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی خواهیم پرداخت.

عملکرد ضعیف در صحنه نسبتا روشن

در آزمایشی که عکس آن را در زیر به نمایش می گذاریم چندین دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی در صحنه هایی با شدت نور مختلف مورد بررسی قرار گرفته اند. می توانید در تصاویر مقایسه نمایید:

کیفیت دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی

در میزان نور 150 لوکس(عکس سمت راست) در مقایسه با شدت نور 300 لوکس در تصویر سمت چپ جزئیات کمتری دیده می شود و عملا در تصویر 150 لوکس جزئیات زیادی از بین رفته اند! برای مثال ویژگیهای چهره و موی سر و حتی عینک روی صورت فرد(در 150 لوکس) بخوبی دیده نمی شود.

این تاثیرات در دوربین مداربسته 1080P یا دوربین مداربسته 720P با رزولوشنهای HD، کمتر دیده می شود. در تصاویر زیر مشاهده می کنید که جزئیات تقریبا در هر دو شدت نوری به یک اندازه است و تفاوت ناچیزی وجود دارد:

کیفیت دوربین مداربسته 4مگاپیکسلی

عملکرد ضعیف در صحنه ای با شدت نور کم

در شدت نور کم، کارایی دوربینهای مداربسته 720P و 1080P نیز ضعیف است. برای مثال تصویر زیر مربوط به دوربینهای مداربسته بدون نور IR در شدت نور 1 لوکس است. دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی بطور کامل تصویر سیاهی خروجی می دهد در حالی که دوربین مداربسته 1080P و دوربین مداربسته 720P تصاویر واضحتری ارائه دادند. در تصویر زیر مشاهده می کنید که دوربین مداربسته 720P براحتی تا دو خط اول جدول تست بینایی را نیز نشان می دهد:

کیفیت دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی

کارکرد ضعیف جبران شده با نور IR

این کارکرد ضعیف در نور کم با استفاده از منبع نور داخلی IR کمی تخفیف پیدا می کند و این در تعداد وسیعی از دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی صادق است. در دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی با برند هایک ویژن و داهوا، همه مدلها تقریبا دارای منبع نور IR داخلی هستند در حالی که در برند Axis مدلهای بسیاری هستند که اصلا منبع نور IR داخلی ندارند.

با خاموش کردن سیستم نور IR در دوربین مداربسته بولت دیدیم که عملکرد بسیار ضعیفی دارد و تقریبا تصویری تمام تیره بشما می دهد ولی با روشن شدن نور وضعیت بهتر می شود:

کیفیت دوربین مداربسته 4مگاپیکسلی با IR

درنظر گرفتن میزان لوکس مقبول در دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی

همانطور که در مقاله های پیشین گفتیم، خیلی روی میزان لوکس مشخص شده برای دوربینهای مداربسته حساب باز نکنید.

بسیاری از این اعداد و ارقام گارانتی اجرایی ندارند. برای مثال، در مشخصات دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی Axis مدل M3046 آمده است که حداکثر تا شدت نور 0.3 لوکس می تواند تصویر برداری نماید(آستانه تصویر برداری وحساسیت تا 0.3 لوکس). اما با توجه به تصویر بالا میبینید که در سطح نوری با 450 برابر بالاتر از آنچه در مشخصات آمده است هنوز کیفیت تصویر بسیار پایین است. همین حالت در بسیاری دیگر از دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی نیز وجود دارد.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.