بررسی کار IP Scanner شبکه برای نصب دوربینهای مدار بسته تحت شبکه

بررسی کار IP Scanner شبکه برای نصب دوربینهای مدار بسته تحت شبکه

سه شنبه 1395.07.13

IP اسکنرها از ابزارهای مفید و کاربردی در راه اندازی و مدیریت سیستمهای نظارت تصویری بحساب می آیند. در این مقاله آموزشی درباره استفاده از آنها، محدودیتها و مقایسه نرم افزارهای شرکتهای مختلف توضیحاتی کاربردی ارائه خواهیم داد و نحوه کار نرم افزارهای پیشرفته اسکن IP و Fing راشرح می دهیم. با cctvonline همراه شوید.

اساس کار اسکنرهای آدرس شبکه (Scanner IP)

با اینکه ویژگی نرم افزارهای نامبرده متنوع و متفاوت است اما روال کار IP اسکنرها بطور کلی سه عمل زیر خواهد بود :

  • بررسی حالت UP/Down : اسکنرها با ارسال یک پکیج Ping به هر آدرس IP در محدوده ای مشخص، فعال یا غیر فعال بودن(Up/Down) آدرسها و دستگاههای متصل را بررسی می نماید. این مرحله مشخص می نماید که اصلا آیا دستگاهی بر روی آن آدرس IP وجود دارد یا خیر.
  • اسکن عمومی پورتها : معمولا پورتهای رایج مثل Web Server، FTP، RTSP، SSH و ... از این طریق اسکن می شوند. البته این مرحله قابلیتهای تنظیم یا شناسایی جزئیات پورتها را همانند اسکنرهای اختصاصی پورت مثل NMAP نخواهند داشت.

  • جستجوی Hostname/MAC : امکان تشخیص ابتدایی یک دستگاه توسط بررسی Hostname هر یک از آنها در این مرحله ممکن خواهد بود و با بررسی MAC OUI به برند شرکت سازنده دوربین مداربسته یا محصولات نظارت تصویری  پی خواهید برد. خیلی از موارد با اینکار می توانید اسم و برند NVR، سرور یا دوربین مداربسته را براحتی تشخیص دهید.

با استفاده از این سه قابلیت کاربران سه منفعت اساسی خواهند برد :

جستجو بدون توجه به برند دوربین مدار بسته

IP اسکنرها معمولا برخلاف ابزارهای ویژه بعضی برندها مثل Axis IP Utility یا Hikvision SADP با دوربینهای مداربسته از چندین برند مختلف سازگاری دارند. در مواقعی که در پروژه از چندین دوربین مدار بسته مختلف بهره می برید این ویژگی بسیار کمک کننده و مفید است و نیاز به نرم افزارهای مختلف برطرف خواهد شد.

البته بسیاری از ویژگیهای دیگر مثل تغییر آدرس IP، بروز رسانی نرم افزار فرم ور و دیگر تنظیمات توسط این اسکنرها قابل انجام نخواهند بود. افرادی که دوربین مداربسته نصب می کنند باید از رابط کاربری تحت وب برای انجام تنظیمات استفاده کنند.

اطلاعات عمومی شبکه

زمانی که با شبکه آماده ای روبرو هستید هیچ آدرس IP یا اطلاعاتی از دستگاههای متصل در شبکه ندارید، استفاده از IP اسکنرهای شبکه های نظارت تصویری برای کاربران به منزله ابزار مفیدی برای بررسی و لیست آدرسهای IP و MAC، نام شرکت سازنده(بر اساس آدرس MAC) و نام وسیله(درصورت وجود Hostname) خواهد بود. بعضی از این نرم افزارها حتی امکان تهیه نسخه چاپی از اطلاعات را بعنوان مستنداتی از شبکه در اختیار شما می گذارند.

بررسی اجمالی منظم شبکه

IP اسکنرها بررسی اجمالی ساده شبکه و تمام دستگاههای متصل به شبکه را بر اساس آدرس IP میسر می کنند. این ابزار به مدیران امکان می دهد براحتی ابزارهای مجاز یا غیر مجاز بر روی شبکه را بصورت منظم مورد بررسی قرار دهند. تجهیزاتی همچون کاربران متصل به مودمهای Access Point آزاد، براحتی در این شرایط قابل شناسایی هستند.

نرم افزارهای پلتفرم دسکتاپ

نرم افزارهای رایگان بسیار زیادی برای اسکن آدرسهای IP وجود دارند. نرم افزارهای مشهور یکی Advanced IP Scanner(تنها قابل اجرا روی ویندوز) و دیگری Angry IP Scanner (قابل اجرا روی ویندوز، Mac و لینوکس) می باشند.

هر دو این IP اسکنرها به یک شکل کار می کنند. البته Advanced IP Scanner امکانات و اطلاعات بیشتری دارد که مهمترین آنها نمایش نام شرکت تولید کننده براساس OUI و ارتباط مستقیم با سرویسهای اشتراکی شبکه، صفحات وب، FTP و ... می باشد.

نرم افزارهای پلتفرم موبایل

بعضی از نرم افزارهای موبایل امکان اسکن آدرسهای IP را بخوبی نرم افزارهای تحت دسکتاپ میسر می کنند. برای مثال نرم افزار Fing دقیقا همانند ابزار دسکتاپ با استفاده از Wifi بر روی شبکه قرار می گیرد.

بعلاوه Fing اسکن پورتهای معروف دستگاههای نظارت تصویری مثل پورتهای 80 و 554 را میسر می سازد تا کاربران براحتی بتوانند پورت مورد نظر را فعال یا غیر فعال سازند. این پورت اسکنر قابلیتهای نرم افزارهایی با پلتفرم دسکتاپ را ندارد و بقدرت NMAP نیست اما برای عیب یابی های ساده و تشخیص دستگاهها مناسب است.

ابزارهای اختصاصی شرکتهای سازنده

استفاده از ابزارهای اختصاصی شرکتهای سازنده تجهیزات نظارت تصویری امکانات بهتری ارائه می دهند . بخوبی کاربران می توانند به تنظیم و اختصاص آدرس IP به دوربینهای مداربسته بپردازند و بطور مستقیم تمام مراحل را با یک نرم افزار طی کنند و از رابط کاربری تحت وب نیز براحتی استفاده نمایند. این قابلیتها سرعت نصب و راه اندازی سیستمهای نظارت تصویری را بخصوص در پروژه های بزرگ بالا می برد و حداکثر هماهنگی با VMS ها را در اختیار کاربران خواهد گذاشت.

بعلاوه بسیاری از نرم افزارهای اختصاصی شرکتها، براحتی دوربینهای مداربسته برند خودشان را حتی خارج از Subnet یا زیرشبکه پیدا می کنند که این قابلیت کار نصب را بسیار آسان می کند.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
محمد

مقاله خوبی بود ولی من دنبال یک برنامه ای هستم که ‌ip دیگر دستگاه ها را شناسایی کند و نمایش دهد

15:16 1397.05.04

کاربران سایت دوربین مداربسته
morteza

به نام خدا
تشکر
استفاده کردم.

16:44 1396.03.23