PoC یا آداپتور : روشی در تامین انرژی الکتریکی دوربین مدار بسته آنالوگ HD

PoC یا آداپتور : روشی در تامین انرژی الکتریکی دوربین مدار بسته آنالوگ HD

شنبه 1395.06.27

یکی از بهترین  مزیتهای نصب دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) داشتن قابلیت PoE و عدم نیاز به کابل کشی مجزای برق است. بجای استفاده از یک کابل مجزا برای انتقال داده ها و کابلی دیگر برای تامین انرژی الکتریکی، یک کابل بتنهایی می تواند هر دو کار را انجام دهد.

اخیرا در تکنولوژی آنالوگ HD (Analog HD) مواضع رقابتی جالبی در برابر تکنولوژی IP یا همان تجهیزات نظارت تصویری تحت شبکه گرفته شده است. یکی از کمبودها که علاوه بر آنالوگ HD در آنالوگ SD نیز وجود داشت قابلیت PoC یا تامین انرژی الکتریکی از طریق کابل کواکسیال است(در رقابت با PoE در تجهیزات تحت شبکه).

اخیرا چند ماهی است که در تکنولوژی TVI این کمبود در حال برطرف شدن است. در این مقاله کمی بیشتر به آن پرداخته و موضوع را بیشتر باز می کنیم. برای آشنایی اولیه مقاله مرتبط با تکنولوژی دوربین مداربسته آنالوگ HD در cctvonline.ir را مطالعه بفرمایید.

مرور اجمالی

گزارشهایی از چین به گوش می رسد که نشان می دهد شرکت Hikvision(هایک ویژن) در حال کار بر روی دوربینهای مداربسته و رکوردرهایی است که بتوانند PoC را پشتیبانی کنند. هایک ویژن در آمریکا تایید کرده است که بزودی محصولاتی از این دست ارائه خواهد کرد اما جدول زمانی خاصی را تعیین نکرده است. از طرفی شرکت Techpoint که خودش ابداعگر تکنولوژی TVI است نیز تایید کرده است که در حال کار بر روی طرحی بنیادی و اساسی برای قابلیت PoC است. درواقع بیشتر بدنبال راهکاری هستند که تمام تجهیزات مجزای سیستم نظارت تصویری را تحت پشتیبانی یکپارچه چیپستهای تولیدی خود درآورد.

مزیتها

استفاده از PoC یا تامین انرژی الکتریکی از طریق کابل کواکسیال، برای نصب و راه اندازی سیستمهای نظارت تصویری جدید بسیار سودمند خواهد بود. برعکس، در سیستمهای آنالوگ SD که در حال حاظر از قابلیتی مشابه برخوردارند این قابلیت مزیتی بحساب نمی آید.

با PoC کابلهای سیامی (Siamese) یا همان کابلهای داده و انتقال برق که در یک غلاف همانند تصویر زیر تولید می شوند می توانند براحتی با کابلهای ساده RG59 جایگزین شده و بجای استفاده از کابل سنگین و زوجی Siamese می توان از همان کابلهای رایج کواکسیال استفاده کرد.

کابل Siames دوربین مدار بسته

با اینکار عملا نیاز به استفاده از آداپتورهای تامین انرژی برق وجود ندارد و میتواند هزینه و زمان راه اندازی دوربین مدار بسته را کاهش دهد. تقریبا با حسابی سرانگشتی شاید بشود گفت برای نصب هر دوربین مداربسته نزدیک به 75 هزار تومان صرفه جویی هزینه بهمراه خواهد داشت. محاسبه را بر این اساس انجام دهید که مثلا در سیستم نظارت تصویری با 16 دوربین مداربسته و 600 متر کابل کواکسیال(هر دوربین میانگین 25 تا 30 متر) سر و کار دارید و در این پروژه می توان تا حدود یک میلیون تومان هزینه ها را کاهش داد. البته باید این را هم در خاطر داشته باشید که تجهیزات PoC چقدر می تواند هزینه داشته باشند.

در مورد کابل باید گفت که حذف زوج سیمهای برق Siamese می تواند صرفه جویی خوبی بهمراه داشته باشد و برای یک رول 333 متری سیم کواکسیال چیزی در حدود 400 هزارتومان از هزینه ها کاهش می یابد و کابل RG59 برای این کار با قیمتی در حدود 300 هزارتومان براحتی قابل استفاده خواهد بود. برای کاری که مثلا به 600 متر کابل نیاز داشته باشد استفاده از PoC تنها برای کابلها 200 تا 250 هزار تومان صرفه جویی به همراه دارد.

PoC دوربین مدار بسته آنالوگ HD

 

آداپتور 12-24 VDC هم هزینه جدایی در سیستم PoC خواهد اشت. در یک سیستم نظارت تصویری 16 کانال هزینه تامین انرژی از طریق خرید آداپتور چیزی در حدود 450 هزار تومان خواهد بود و با هزینه های نصب و ... می تواند 300 هزارتومان دیگر خرج داشته باشد. این قیمتها و هزینه ها در صورتی که از یک رکوردر با قابلیت PoC داخلی استفاده کنید کاهش خواهد یافت و مانند روش استفاده از سویچ PoE می تواند بصرفه باشد.

نکته دیگر این است که کابل RG59 باید با اتصالات BNC برای هر یک از تجهیزات آماده شود و هزینه سرباری ندارد و دقیقا عین همان کاری است که امروزه رایج است. کل زمان راه اندازی برای مثلا نصب 32 اتصال شاید بیش از چند ساعت وقت نخواهد.

برای نصاب دوربین مداربسته این ویژگی بسیار سودمند است اما انتظار می رود که علت اصلی استفاده از تجهیزات و دوربین مدار بسته آنالوگ HD بازهم بدون توجه به این قابلیت به هزینه و قیمت پایین سیستم نظارت تصویری آنالوگ و پیچیدگی کم آن برگردد. حتی در حال حاضر بدون وجود این قابلیت هنوز هم دوربینهای مداربسته آنالوگ و آنالوگ HD راهکار ارزانقیمت تر بحساب می آیند.

در هر صورت منافع بیشتری در استفاده از تکنولوژی IP وجود دارد که شاید یکی از علتها وجود قابلیت PoE باشد که با ایجاد مزیتی رقابتی معادل آن در تکنولوژی آنالوگ HD عملا این فاصله بین دوربین مداربسته تحت شبکه با دوربین مداربسته آنالوگ HD کاهش می یابد.

بطور کلی اما و اگرهای این موضوع بسیار است ولی می تواند در صورت تحقق قدم بلندی رو به جلو در جایگاه رقابتی دوربین مدار بسته آنالوگ HD بحساب آید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.