6 مشکل رایج پس از نصب و راه اندازی دوربین مداربسته

6 مشکل رایج پس از نصب و راه اندازی دوربین مداربسته

شنبه 1395.12.07

با توجه به آماری که شرکتهای سازنده تجهیزات مداربسته و سیستمهای نظارت تصویری بدست آورده اند، تنها 1 درصد از مشکلات سیستمهای نظارت تصویری و دوربین های مداربسته به سخت افزارها یا ایرادات دستگاهها بر می گردد. در اصل 72 درصد از تماسهایی که با مراکز خدمات و تعمیر دوربین مداربسته و سیستم های نظارت تصویری می شود بدلیل مشکلات انتقال تصویر دوربین مداربسته بدلیل کابل کشی یا سوکت زنی اشتباه و اشتباهات حین نصب دوربین مدار بسته هستند. بعلاوه 27 درصد از تماسها با مراکز تعمیر و سرویس دهی سیستمهای مداربسته مربوط به برق و ارتباطات الکتریکی است که شامل ولتاژ رسانی نامناسب یا بیش از حد و مشکلات الکتریکی ساده و اساسی است.

نصابهای دوربین مداربسته و فروشندگان تجهیزات نظارت تصویری و امنیتی باید از محدودیتهای دوربینهای مداربسته آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند هر سیستمی را با توجه به نوع کاربرد و محل استفاده پیشنهاد داده و پیش بینیهای لازم را داشته باشند. مهمتر از همه این است که بتوانند مشتری را درک و نیازها و انتظارت مشتریان و کاربران را مدیریت و برطرف نماید. با سی سی تی وی آنلاین همراه شید.

استفاده از محصولی با کیفیت بالا، انتخابی مناسب و صحیح برای هر کاربرد نکته ای کلیدی برای انجام پروژه نصب و راه اندازی سیستمهای نظارت تصویری است. زیرا پس از این پروسه بازهم با مشکلات و موانع بسیاری روبرو خواهید بود که اگر پایه اصلی کار مشکل داشته باشد این شرایط می تواند پروژه را به شکست نزدیک کند. هر پروژه ای برای خودش یک چالش و داستان مجزا دارد که باید از طریق روشی مناسب انجام شود. بنابراین مسائل بسیاری برای نصاب دوربین مداربسته در حین کار رخ می دهد که در اینجا 6 مشکل رایج در نصب و راه اندازی سیستم نظارت تصویری را عنوان و راه حلهای مناسبی برای آنها بیان می کنیم :

  1. نوارهای سفید و رنگی روان روی تصویر دوربین مدار بسته

کابلهای تصویر از نزدیکی آداپتور یا ترانسهای ولتاژ بالا رد شده است که باعث القای نویز بصورت خطوط روان روی تصویر یا مشاهده حاله های تصویر دوربین مداربسته هستیم.

راه حل : بهتراست قبل از نصب دوربین مداربسته آنرا بصورت مجزا تست کنید تا قبل از نصب، مشکلات سخت افزاری دوربینهای مداربسته را تشخیص دهید یا اگر مشکلی زودتر قابل تشخیص بود حین کار آزار دهنده نباشد. راهکار پیشگیرانه دورکردن کابلهای انتقال تصویر از منابعی مثل منبع تامین انرژی ولتاژبالا و شارژرها است. مدارهای الکتریکی ارت (یا اتصالات بدنه) هم می توانند باعث ایجاد اختلال در تصویر دوربین مداربسته شوند. استفاده از کابلهای با کیفیت هم می تواند خیلی شرایط را بهتر کند.

  1. تابش شدید نور IR دید در شب و داشتن تصویری تمام سفید

سطوح براق و صفحات بزرگ با رنگ روشن باعث بازتاب نور یا شدت نور IR در برگشت از سطوح می شوند. بعلاوه اجسامی که خیلی به دوربین مداربسته نزدیک باشند بدلیل شدت بالای نور بازتابی، تصویری تمام سفید داشته و بدلیل سایه روشنی که دارند قابل تشخیص نیستند. دوربینهای مداربسته ای که با زاویه مناسب یا در محل مناسب نصب نشده اند با بازتاب نامناسب نور ال ای دی های IR از سطوح نزدیک تصاویر تار و نامناسبی خواهند داشت.

راه حل : برای پیشگیری از این مشکل دوربین مدار بسته، باید دوربین در جایی نصب شود که اجسام بوضوح و بدور از نور شدید IR قابل تشخیص بوده و باید مطمئن شویم که کاربر قرار نیست شیئی را در فاصله 1 متری(یا نزدیکتر) دوربین مداربسته قرار دهد. هم در نور روز و هم در شرایط نور کم قبل از کابل کشی دوربین مداربسته، بررسی کنید که تصویر آن چطور است. آخرین گزینه هم استفاده از نور هوشمند IR خواهد بود که بصورت دینامیکی شدت نور پروژکتور IR را متناسب با فاصله اجسام تنظیم می کند. اینکار باعث می شود در شب هم تصاویر واضح داشته باشیم و نور شدیدی روی اجسام نداشته باشیم.

  1. تصویری از دوربین مداربسته IR در تاریکی ندارید:

فرض کنید دوربین مداربسته دید در شب مثل یک چراغ قوه عمل می کند که باید به سطحی برای بازتاب نور به چشم  بتابد تا بتوانیم شئی را در تاریکی ببینیم. بنابراین اگر شما چراغ قوه را به آسمان بگیرید یا جایی که از برد چراغ قوه خارج است، شما قطعا چیزی نمی بینید و هنوز همه جا تاریک است. این وضعیت برای دوربینهای مداربسته امنیتی هم صادق است. یعنی وقتی دوربین مداربسته را طوری نصب می کنیم که سطحی (اجسام) در برد نور IR آن قرار ندارد پس بازتاب نوری هم از سطح اجسام وجود ندارد و دوربین هم قادر به مشاهده جسمی نیست و ما تصویری تمام مشکی می بینیم.

راه حل : برای اطمینان از کارکرد صحیح دوربین مداربسته دید در شب در صحنه های تاریک باید ابتدا مطمئن شویم برد ال ای دیهای IR با ابعاد محل مورد نظر ما همخوانی داشته باشد. در موقع نصب دوربین مداربسته باید در نقطه ای با زاویه مناسب نسبت به اطراف قرار بگیرد(نسبت به دیوار یا زمین) و سپس با شرایط نور کم قبل از نصب در همان محل آزمایش شود تا نقطه مناسب تعیین شود.

  1. نور شدید در تصویر روز

در نصب دوربین مداربسته برای محیطهایی مثل بانکها و هتلها معمولا در مقابل درب ورود یا پنجره ها از تابش نور خورشید برخورداریم. اما تابش نور خورشید می تواند بلای جان دوربینهای مداربسته امنیتی هم باشد.

راه حل : در این موارد باید حتما از دوربینهای مداربسته با قابلیت WDR یا پوشش طیف متغیر گسترده نور استفاده شود. این دوربینهای مداربسته برای داشتن تصاویری واضح در این شرایط نوری با نورهای مختلف در صحنه ساخته شده اند. دوربینهای مداربسته ای هم هستند که در سی سی تی وی آنلاین اشاره کردیم به قابلیت مجازی "digital WDR" مجهزند اما اصلا نمی توانند در مقابل WDR واقعی (True WDR) حرفی برای گفتن داشته باشند و اصلا جای دوربینهای WDR واقعی را نمی گیرند.

  1. انرژی الکتریکی ناکافی و قطعی دوربین مدار بسته

یکی از رایج ترین مشکلات دوربینهای مداربسته به قطعی یا ازکار افتادن سیستم نظارت تصویری بدلیل مشکلات منبع انرژی الکتریکی بر می گرد. دوربینهای مداربسته با توانهای الکتریکی مختلفی در دسترسند که براساس ولتاژ مورد نیازشان رده بندی می شوند. در برخی موارد برگه مشخصات دوربین مدار بسته به قابلیتهایی مثل نور IR هم در مصرف انرژی بصورت مجزا اشاره داشته و نشان داده که دوربین مداربسته بدون هیچ کدام از این تجهیزات چقدر انرژی نیاز دارد. برای مثال سیستم نظارت تصویری با 8 کانال دوربین مداربسته می تواند تمام روز بکار خود ادامه دهد اما در شب بعضی دوربینهای مداربسته بیکباره ارتباطشان قطع می شود. در این موارد متوجه می شوید که منبع تغذیه توانایی تامین ولتاژ مناسب برای این تعداد دوربین مداربسته را هنگام استفاده از نور IR (بدلیل نیاز به انرژی بیشتر) ندارد.

راه حل: برای پرهیز از مشکلاتی از این دست باید ترجیحا از آداپتور یا منابع تامین انرژی با قابلیت پشتیبانی از دو برابر ولتاژ مورد نیاز تمام دوربینهای مداربسته نصب شده، استفاده کنید. مسافت هم می تواند عامل بسیار مهمی در نصب دوربین مداربسته باشد. برای مثال دوربین مداربسته AHD/TVI/CVI حداکثر از 450 مترکابل پشتیبانی می کند و این مشکل انتقال انرژی را بیشتر هم می کند. ولتاژ آداپتورهای دوربین مداربسته بدلیل استفاده از کابلهای کیفیت پایین یا مسافت زیاد کابلها افت خواهد کرد. برای رفع این مشکل و پیشگیری از آن باید از آداپتور یا منبع تغذیه با توان بالاتر در مسافتهای زیاد استفاده کنیم. البته بیشتر توصیه می شود برای فواصل بیشتر از 250 متر از ولتاژ AC بجای آداپتورهای DC استفاده شود.

  1. پوشش ناکافی دوربین مداربسته

دوربین مداربسته هم مثل هم دستگاه دیگری دارای شرایط و محدودیتهایی است که باید در استفاده از آن شرایط را در نظر داشت.

راه حل : برای اطمینان از پوشش کافی دوربین مداربسته روی محیط نظارت، باید طرح نصب دوربین مداربسته را بصورت ساده و سریع و شماتیک رسم کنید تا محل درست دوربین های مداربسته را پیش از عمل تجسم و تخمین بزنید. با وجود دوربینهای مداربسته با فاصله کانونی و زاویه دیدهای متنوع (FOV) مجبور خواهید بود برای محیطهایی که نیاز به دید نزدیک دارند از لنز برد بالا و برای محیطهایی با دید میدان دید وسیع از لنزهای کوتاه استفاده کنید.

در بسیاری موارد توصیه می شود دوربین مداربسته با قابلیت ضبط پلاک یا دوربین مداربسته پلاکخوان را در فاصله ای دورتر از 1.5 متر از خودروها قرار ندهید. اهداف مهمتر مثل کارتخوانها، ورودی خروجیها و محیطهای نزدیک دیگر نیاز به نصب دوربینی مجزا تنها برای نظارت اختصاصی خواهند داشت.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
hassan

سلام

من یک دوربین بیسیم دارم که مشکل تصویر دارم وقتی کنار مودم با dvr میزارمش تصویر هیچ مشکلی نداره ولی 20 متر دورتر میزارم تصویر تو هر 10 ثانیه قطع میشه مشکلش چیه ادابتور کنار دوربینه کابل 1/5 برای برق که به ادابتور وصله دو متر بیشتر فاصله نداره به نظر شما مشکلش چیه بعد جوری رفته تو مخ

16:45 1397.08.14

کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

سلام

من یک دوربین بیسیم دارم که مشکل تصویر دارم وقتی کنار مودم با dvr میزارمش تصویر هیچ مشکلی نداره ولی 20 متر دورتر میزارم تصویر تو هر 10 ثانیه قطع میشه مشکلش چیه ادابتور کنار دوربینه کابل 1/5 برای برق که به ادابتور وصله دو متر بیشتر فاصله نداره به نظر شما مشکلش چیه بعد جوری رفته تو مخDVR 

16:44 1397.08.14

کاربران سایت دوربین مداربسته
مصطفی

عالی

08:01 1397.08.04

کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

18:04 1397.07.14

کاربران سایت دوربین مداربسته
امیر

سلام بعضی وقت ها چراغ recive که روی دستگاه هست خاموش میشه و نه ضبط میکنه نه میشه موارد ضبطی قبلی رو دید علت چی میتونه باشه ؟؟؟

18:00 1397.07.14

کاربران سایت دوربین مداربسته
حسین

بسیار عالی .

تشکر از اطلاعاتتون.

14:47 1397.06.29

کاربران سایت دوربین مداربسته
عبدالوهاب

تشکر از نظرهای قشنگتان

09:27 1397.06.29

کاربران سایت دوربین مداربسته
امید

سلام خسته نباشین

برای دوربینهایی که در فاصله ۲۰۰متری یا ۳۰۰متری از دستگاه هستن باید چکار کنیم که کیفیت تصویر پایین نیاد؟
ممنون میشم جواب بدین

23:34 1397.06.28

کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

13:56 1397.06.21

کاربران سایت دوربین مداربسته
ناصر نصریان

حالتی مثل گرما جلوی دوربین دیده میشودممنون جالب بود

08:12 1397.06.04

کاربران سایت دوربین مداربسته
احمد

مرسی.توضیحاتت ۲۰

06:29 1397.05.10

کاربران سایت دوربین مداربسته
طبسی

سلام. خوب بود. ممنون

19:25 1397.03.29

کاربران سایت دوربین مداربسته
هدی عمرایی

عای بود ممنون

18:55 1397.03.23

کاربران سایت دوربین مداربسته
ف ص

مقاتلون عاليه ولي ننوشتين چهارمحل كنيم كه بشه راحت پلاك رو خوند

17:02 1397.03.20

کاربران سایت دوربین مداربسته
ف ص

مقاتلون عاليه ولي ننوشتين چهارمحل كنيم كه بشه راحت پلاك رو خوند

17:02 1397.03.20

کاربران سایت دوربین مداربسته
رضا

ممنون از راهنماییهای خوبتون.یه سوالی داشتم اونم اینکه برای محیطهایی که مجبور هستیم دوربینهامونو روبه روی درب ورودی با تابش نور مستقیم به دوربین نصب کنیم چه دوربینی پیشنهاد میکنین.با تشکر

13:00 1396.11.04

کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

سلام توضیحات رسا وعالی بود 

10:42 1396.11.03

کاربران سایت دوربین مداربسته
احمدرضا

بسیار عالی میشد امروز مورد خرابی دوربینها توضیحات بیشتری داده میشد6

00:23 1396.09.07

کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

عالی بود ممنون 

08:21 1396.06.14