آموزش کامل کابل کشی شبکه دوربین مداربسته (قسمت سوم : تفاوتهای فیزیکی و کارکردی کابلهای STP و UTP)

آموزش کامل کابل کشی شبکه دوربین مداربسته (قسمت سوم : تفاوتهای فیزیکی و کارکردی کابلهای STP و UTP)

دوشنبه 1395.09.29

تفاوتهای ظاهری و فیزیکی کابلهای شبکه دوربینهای مدار بسته

لیست زیر خلاصه ای از تفاوتهای ظاهری اصلی بین کابلهای شبکه UTP و STP است.

  • محافظ فویلی فلزی : یک لایه نازک از فویل معمولا از جنس آلمینیوم بدور زوج سیمها کشیده شده است. این لایه معمولا به نام Drain (زه) شناخته می شود و باید حتما برای استفاده از کابل، قطع شود. اگر این فویل بخوبی به دور کابل کشیده نشده باشد خودش می تواند باعث افزایش اختلالاتی(القایی) شود که کابلهای STP سعی می کردند آنها را حذف کنند.
  • لایه پوششی زخیم تر : لایه اضافه شده بر روی فویل یاعث افزایش قطر کابل و افزایش وزن آن می شود. لایه پلاستیکی زخیمتر که برای پوشاندن فویل نیاز بود باعث می شود انعطاف پذیری کابل کاهش پیدا کند. در نتیجه کابل STP سنگینتر و زخیمتر از کابل UTP بوده و کار کردن با آن و نصب  دوربین مدار بسته با آن کمی سخت تر شود.
  • هسته های اصلی، بند کشش، سیم گراند : بسته به شرکت سازنده و برند کابلهای STP، تغییرات دیگری هم در این کابلها ممکن است ایجاد شده باشد که اصلا در کابل UTP خبری از آنها نیست. داشتن لایه پلاستیکی جدا کننده اصلی کابل  یا داشتن بندی برای راحت تر سواکردن پوشش کابل از آن و داشتن کابلهای گراند از این دست گزینه هاست.
کابل دوربین مدار بسته

تفاوتهای کارکردی کابلهای STP و UTP

ویژگیهای ظاهری و فیزیکی موجود در کابلهای STP با شاخصه هایی در عملکرد همراه است که کابلهای UTP از آنها بی بهره اند.

  • مقاومت EMI یا مقاومت در برابر القای الکترومغناطیسی : اصلی ترین ویژگی داشتن لایه شیلد (محافظ) مربوط به حفاظت محیطی در برابر جریانهای القایی الکترومغناطیسی است. از آنجایی که هر زوج سیم بصورت مجزا تابیده شده اند قابلیت تاثیرگیری از اختلالات مغناطیسی محیطی در آنها کاهش یافته و از طرفی تولید جریانهای القایی در آنها یا کاهش یافته یا حذف شده است.
  • نویز ایزوله شده : تداخلات می تواند شبیه یک خیابان دوطرفه عمل کند که کابلهای بدون محافظ خودشان می توانند به عنوان منبعی برای این نوع اختلالات بشمار آیند. در بعضی موارد مثل عکس برداریهای پزشکی یا در کارخانجات کابلهای عادی شبکه هم می توانند تبدیل به یک عامل غیرقابل کنترل ایجاد نویز شوند. همچنین ایجاد محافظ برای هر زوج سیم هم می تواند بشکلی دیگر به کاهش یا حذف این مشکلات بینجامد.
  • انتقال با سرعت بالاتر : در برخی از تحقیقات آمده است که کاهش نویز باعث افزایش پهنای باند کابلهای شیلد دار می شوند. این ادعا باید همراه با چند نکته مد نظر قرار گیرد. هر نوع افزایش و بهبود در میزان انتقال داده ها ریشه در تابیده شدن بهتر و یک دست تر بودن تاب زوج سیمها در کارخانه سازنده کابل شبکه دارد که بیشتر برای کاهش اثرات EMI صورت گرفته است. در بعضی موارد هر عاملی که باعث افزایش سرعت انتقال داده ها شود باید توسط اتصالات انتهایی هم پشتیبانی شود. سرعت انتقال داده ها در کابلهای Cat5E یا Cat 6 تنها در اتصالات اندازه گیری می شود که آنهم خود عدد کمتری از جریان اصلی داخل کابلها را نشان می دهد.
کابل دوربین مدار بسته

تفاوت قیمت کابلهای شبکه STP و UTP

استفاده از کابلهای STP برای هر دوربین مداربسته نسبت به کابل کشی UTP تقریبا بین 70 تا 150 هزار تومان هزینه بیشتر بدنبال دارد. این اعداد و ارقام برای کابل کشی در حد 45 متر بوسیله کابلهای STP می تواند بسته به شرایط نیروی کاری و محیط گسترده، 40 درصد گرانتر از کابل کشی UTP تمام شود که نتیجه هم کابلهای سنگین تر و قویتر STP در زیرساخت دوربین مداربسته خواهند بود.

قیمت کابلهای شبکه معقول! و موجه از نظر کیفیت در بازار برای کابلهای CAT 6a UTP از متری 1250 تا 1600 تومان و برای کابلهای Cat 6a STP نیز از متری 1700 تا 2400 تومان می باشد که اگر در پروژه ای با مشکلات اختلالی امواج روبر وهستید قطعا منطقی تر و بصرفه تر است که هزینه بیشتری کرده و از کابلهای STP استفاده نمایید یا حداقل در بین مسیر اتصالات اصلی را که بیشتر در معرض تداخلات امواج هستند با این نوع کابل در نظر بگیرید. البته بدلیل وزن بیشتر و انعطاف کمتر باید به فکر اتصالات و مهار کننده های بهتری برای کابلها باشید و کمی در کابل کشی ملاحظات بیشتری را در نظر بگیرید که در ادامه سری مقالات cctvonline.ir بیشتر توضیح خواهیم داد.

در همه حال از شنیدن نظرات شما درباره سی سی تی وی آنلاین استقبال می کنیم.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
Mehrdad sajedpour

درود بر شما ممنون از مطالب مفید سایت 

لطفا لینک قسمت چهارم آموزش کابل کشی شبکه رو در دسرس قرار دهید. 
با تشکر 

09:25 1398.02.15

کاربران سایت دوربین مداربسته
احمد

عالی بود.

09:45 1395.11.10

  • کابران سایت دوربین مداربسته
    در پاسخ به احمد
    CCTVonline

    سلام

    با سپاس از نظر شما
    وقت بخیر

    00:32 1395.11.11