WDR در دوربین مدار بسته (قسمت سوم : رزولوشن، WDR غیر واقعی )

WDR در دوربین مدار بسته (قسمت سوم : رزولوشن، WDR غیر واقعی )

سه شنبه 1395.10.28

رابطه WDR با رزولوشن دوربین مداربسته

بطور معمول اگر تمام پارامترها یکسان در نظر گرفته شود، در رزولوشنهای بالاتر WDR خروجی بهتری دارد. البته این دیدگاه بهترین و موفقترین رویکرد نیست (تصویر زیر). اما با افزایش تعداد پیکسلهای تصویر می توان به داشتن جزئیات بیشتر در صحنه های تاریکتر یا روشنتر دست یافت که در تصویر زیر نمونه آنرا می بینید:

wdr دوربین مدار بسته

دوربینهای مداربسته SD سابق حتی هنگام استفاده از WDR هم خروجی بدی دارند. دوربین مدار بسته 5 مگاپیکسلی بدون WDR هم نتیجه بدی ندارد و علتش شاید داشتن جزئیات بیشتر در تصویر باشد. دوربین مداربسته HD که با WDR بهترین نتیجه را داشته است.

توجه داشته باشید که WDR هایی با Exposure چندگانه عموما برای صحنه هایی با طیف نور متنوع و گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، که با افزایش مقدار رزولوشن اصلا قابل مقایسه با WDR های رایج نیستند. اما اگر همه متغیرها و شرایط را یکسان در نظر بگیریم  دوربین مداربسته با رزولوشن بالاتر و بدون WDR معمولا این شرایط تصویری شبیه به دوربینهای مداربسته با رزولوشن پایین تر ارائه می دهد.

قابلیت WDR واقعی چه فرقی با مدل Fake یا غیر واقعی دارد؟

از آنجایی که چالش صحنه های WDR تنظیم میزان درست exposure برای داشتن محیطهای تاریک و روشن در کنار یکدیگر است، رایجترین راهکار پایدار استفاده از مقادیر مختلف exposure و ترکیب آنها در ایجاد تصویری با کیفیت بهتر است. میزان exposure بسیار کوتاه برای تصویربرداری محیطهای روشن و میزان exposure بلند مدت تر برای تصویربرداری فضاهای تاریک استفاده می شود که در تصویر زیر قابل مشاهده است :

wdr دوربین مدار بسته

براساس آزمایشهایی که کردیم متوجه شدیم این قابلیت اصلی و مهم دوربینهای مداربسته با WDR قویست که بهترین نتایج را دارند.

بنابراین به همین دلیل است که توصیه می کنیم دوربینهای مدار بسته WDR با exposure چندگانه را انتخاب کنید ولی این همه ماجرا نیست. تعداد سطوح exposure که استفاده می شوند و تکنیکهای عکس برداری دیگر بهمراه یکدیگر تمایز بیشتری ایجاد می کنند. اما هیچ کدام از این موارد قابل تشخیص نیستند و در هیچ برگه مشخصاتی هم خبری از این داده ها نیست.

داشتن سطوح مختلف Exposure باعث افت کارایی دوربین مدار بسته در نور کم

یک جنبه منفی استفاده از WDR با سطوح مختلف exposure به کارکرد منفی دوربین مدار بسته در نور کم بر می گردد. استفاده از exposure چندگانه اغلب دوربین مدار بسته را در استفاده از سرعت پایین شاتر محدود می کند. در صحنه تاریک شاتر برای جذب نور بیشتر باید سرعت شاتر را کاهش دهد و عکسی روشنتر ارائه دهد که با قابلیت WDR به مشکل می خورد.

زمانی که با دوربینهای مداربسته مجهز به WDR کار می کنید مطمئن باشید که در تاریکی و در شب WDR غیرفعال باشد تا دوربین مداربسته برای کار در نور کم به مشکل بر نخورد. بعضی از دوربینهای مدار بسته اینکار را بطور خودکار انجام می دهد و بقیه مدلها معمولا به کاربر امکان می دهند که بطور دستی بتوانند این قابلیت را تغییر دهند. این مورد در شرایطی که دوربین مداربسته در محیط تاریکی نصب شده باشد و نیاز به کارکرد دوربین مداربسته در نورکم در اولیت باشد، باید مدنظر قرار گیرد.

تکنیکهای Fake WDR یا WDR غیر واقعی

دو روش از تکنیکهای شبهه WDR وجود دارند که اغلب توسط شرکتهای سازنده بعنوان جایگزینی برای WDR چندگانه استفاده می شوند . در بررسیهای عملی متوجه شدیم که این تکنیکها در مقایسه با دوربینهای مداربسته حتی با کارکرد WDR ضعیف هم حرفی برای گفتن ندارند.

در مقالات بعدی تصاویر آزمایشها و بررسیهای عملی سی سی تی وی آنلاین درمورد WDR را مشاهده می نمایید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.