Axis(اکسیز) هنوز هم توانایی تکنولوژی HD آنالوگ را انکار می کند!

Axis(اکسیز) هنوز هم توانایی تکنولوژی HD آنالوگ را انکار می کند!

چهارشنبه 1395.03.19

بیش از یک دهه است که Axis در ادامه انکار قابلیت های تکنولوژی آنالوگ در دوربین مدار بسته سعی دارد تکنولوژی HD در دوربین مداربسته آنالوگ را نیز انکار کند! البته شاید علت پافشاری Axis بر انکار آنالوگ، پرهیز از زیر سوال بردن دلایل بنیادین انتخاب عرصه کاری خود در شاخه IP (تحت شبکه) باشد.

البته این مشاجره به قوت خود باقی نماند و در سال 2013 با ورود اولین نمونه های HD آنالوگ در نمایشگاه ها تا حدودی شدت مواضع کاهش پیدا کرد. اما متاسفانه Axis بر روی مخالفت خود و فریب آنچه واقعیت بازار امروزی است، ادامه داد.

Axis مجددا در موضع تقابل کیفیت آنالوگ با کیفیت مگاپیکسلی

برای چندین سال، یکی از 10 دلیل اصلی که این شرکت دست به انتخاب زمینه کاری خود در شاخه دوربین مداربسته تحت شبکه زد، به موضوع بازاریابی Axis بر می گشت.

در سال 2003 این نظر از طرف Axis بیان شد که :
" دوربین مداربسته آنالوگ در مشخصات NTSC/PAL گیرافتاده است!"

البته این جمله در آن ایام کاملا درست بوده است. اما رزولوشن محدود درواقع سومین عامل رقابت در سال 2003 بوده است زیرا که حتی بعدها IP (تکنولوژی تحت شبکه) هم این محدودیت رزولوشن را بهمراه داشت.

با شروع سال 2005، کیفیت مگاپیکسلی به صدر رقابتها برگشت و سپس Axis در بیانیه ای اعلام کرد:

"دوربین مداربسته آنالوگ دارای حداکثر رزولوشنی تا 480*704 پیکسل (معادل 4CIF) می باشد."

مجددا باید بگوییم که این نظر هم در آن زمان درست بود و Axis همچنان به یکه تازی در صحنه مگاپیکسلی ادامه داد.

بازهم Axis به بحث آنالوگ برمیگردد

درواقع Axis فکر نمی کرد روزی در بخش Analog چنین تحولاتی رخ دهد و حتی روزی حرفی از HD آنالوگ به میان بیاید. 

حالا در سال 2016، با اینکه کیفیت مگاپیکسلی و رقابت آن بعنوان اولین علاقمندی Axis باقی مانده است اما در بیان خود تغییر ظریفی داده است:

"بیشتر محصولات دوربین مداربسته دارای رزولوشنی حداکثر تا 480*704 پیکسل(معادل 4CIF) هستند"

قرار دادن کلمه "بیشتر" فریبنده است! واقعیت آن است که امروزه اکثر محصولات دوربین مداربسته آنالوگ حتی مدل هایی که در سایتهای Alibaba،Amazon،Costco و ... هستند نیز دارای کیفیت HD هستند(720P/1080P)

وضعیت بد Axis همچنان ادامه می یابد:

"اما دوربین مداربسته تحت شبکه می تواند رزولوشن بالاتری مانند HDTV(720P/1080P) ارائه دهد"

این عبارت با درنظر گرفتن  در دسترس بودن طیف وسیعی از محصولات آنالوگ 1080P در بازار کاملا نادرست است.

در واقع Axis به تلاش خود در تغییر ادعاهایش ادامه داد:

در گذشته بیان می کرد : "دوربین مداربسته برمبنای تکنولوژی تحت شبکه محدود به رزولوشن پایین محصولات دوربین مداربسته آنالوگ نیست."
حالا بیان می کند: "دوربین مداربسته برمبنای تکنولوژی تحت شبکه محدود به رزولوشن های پایین تر در برخی دوربین های مداربسته آنالوگ نیست"
درگذشته اصلا نمی پذیرفت که دوربین مداربسته آنالوگ می تواند با رزولوشنی برابر با دوربین مداربسته تحت شبکه وجود داشته باشد اما پس از ورود دوربین های Analog HD با تغییر موضع بیان می کند که دوربین مداربسته تحت شبکه محدودیت رزولوشنی در حد دوربینهای مداربسته آنالوگ رده پایین با رزولوشن پایین ندارد!

مشکل اینجاست که با تغییر تکنولوژی آنالوگ رزولوشن تصویر از 480*704 پیکسل(درحالت SD) به یکباره به 6 برابر این میزان در کیفیت HD(1080P) رسید و زمین رقابت بکلی تغییر کرد.

رزولوشن دوربین مداربسته

 

مواجهه با واقعیت

بجای مواجهه با واقعیت های جدید پیش رو ، Axis  فکر می کند که با تغییر چند کلمه وانمود نماید هنوز همه چیز به همان روند قبلی است و همه چیز همانطور است که ادعا کرده بود. بی شک پیشتازی در تکنولوژی IP یک مزیت بزرگ محسوب میشد، چیزی که بیش از 5 سال قبل Axis در اوج از آن دفاع می کرد اما آن دوران گذشته است.

تکنولوژی آنالوگ HD 1080P در نقش تغییر دهنده بازی وارد عمل شد. تکنولوژی آنالوگ SD محدودیت های واضحی در بعضی ویژگی ها داشت اما تکنولوژی 1080P به این داستان بشکل چشمگیری خاتمه داد!

Axis هنوز هم می تواند بصورت تئوریک درباره ویژگی های دوربین مداربسته تحت شبکه با رزولوشن 3MP، 5MP و 4K در مقابل رزولوشن دوربین مداربسته آنالوگ 1080P موضع گیری نماید. بهرحال رزولوشن 1080P برای خیلی از کاربران بیش از نیازشان می تواند باشد و از طرفی نیز محصولات آنالوگ 3MP، 4MP، 5MPو 4K HD در سال جاری عرضه خواهند شد.

مفهوم IP صرفا مورد استفاده در بازاریابی Axis نیست اما تکنولوژی HD آنالوگ باعث ایجاد رقابت بیشتر در مقابل محصولات دوربین مداربسته تحت شبکه خواهد بود. این رقابت در بزرگترین عرصه یکه تازی محصولات IP در دهه پیش، درحال رخ دادن است و محصولات IP در حال از دست دادن پشتوانه گذشته خود در تجارت هستند.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.