محاسبه و تخمین حافظه و پهنای باند مورد نیاز دوربین مداربسته (قسمت دوم)

محاسبه و تخمین حافظه و پهنای باند مورد نیاز دوربین مداربسته (قسمت دوم)

چهارشنبه 1395.12.04

پارامترهای پیشرفته تر دخیل در محاسبه حافظه و پهنای باند دوربین مداربسته

در قدم بعدی محاسبه و تخمین ، عوامل بسیاری وجود دارند که می توانند بصورت مستقیم بر روی نرخ انتقال بیتها تاثیر گذار باشند.

تفاوت مدلهای مختلف دوربین مداربسته

تصورنکنید که چون میزان پهنای باند یک دوربین مداربسته را در وضعیت مورد نظر تست کرده اید می توانید نتیجه را با توجه به ثابت نگه داشتن میزان فریم و رزولوشن به بقیه مدلهای دوربین مداربسته هم تسری دهید. حتی در خط تولید شرکت سازنده دوربین مداربسته دو دوربین مداربسته با مدلهای مختلف داستانی متفاوت دارند. تفاوت در مدل دوربینهای مداربسته حتی در یک برند هم می تواند باعث شود با بیت ریتهای مختلفی روبرو باشید.

برای مثال در تصویر زیر که از دو دوربین مداربسته Axis Q1604 و Axis M3004 گرفته شده است، هر دو با 720P رزولوشن، سرعت ضبط 30 فریم در ثانیه، میدان دید افقی تقریبا 6 متری، با میزان فشرده سازی Q28 تنظیم شده اند. با اینکه همه پارامترها استاندارد و یکسان در نظر گرفته شده باز هم در صحنه داخلی میزان bitrate دوربین مداربسته اکسیز Q1604 برابر 488Kb/s است و دوربین مداربسته اکسیز M3004 در حال استفاده از شبکه با bitrate تقریبی 1.33Mb/s است که یعنی نزدیک به 3 برابر پهنای باند بیشتری مصرف می کند.

نمونه تصویر دوربین مداربسته اکسیز

توصیه سی سی تی وی آنلاین این است که در بررسیهای اولیه سعی کنید وضعیت را با دوربینهای مداربسته متفاوت هم برآورد نمایید.

تفاوتها از شرکتی به شرکتی دیگر بسیار شدیدتر از مثالی است که در بالا گفتیم. بهمین علت باید یادبگیریم بتوانیم مصرف هر مدل از دوربینهای مداربسته مورد استفاده در پروژه را تخمین بزنیم.

فشرده سازی / Quantization

حتی اگر دو دوربین مداربسته از یک مدل با استفاده از کدک H.264 و رزولوشن یکسان،مورد استفاده شماست، میزان متفاوت فشرده سازی می تواند بر روی مصرف پهنای باند دوربین مداربسته (Bandwidth) تفاوتهای بسیاری بوجود آورد.

بنابراین شرکتهای سازنده دوربین مداربسته از سطوح مختلفی از فشرده سازی در تنظیمات پیش فرض استفاده می کنند که شاید استاندارد همگانی نداشته و تخمین میزان مصرف حافظه/پهنای باند تنها بر اساس یک دوربین مداربسته بی معنا باشد.

توصیه سی سی تی وی آنلاین این خواهد بود که از فشرده سازی رایج و استاندارد استفاده کنید.

بر اساس بررسیهای انجام شده دریافته ایم  که میزان فشرده سازی با Quantization 28-30 می تواند تقریبا نقطه طلایی برای ایجاد بالانس بین کیفیت تصاویر و مصرف بهینه پهنای باند به حساب آید. سطوح فشرده سازی بالاتر تاثیر منفی بیشتری روی کیفیت تصاویر خواهد داشت و از طرفی هم کاهش میزان فشرده سازی باعث افزایش مصرف پهنای باندی بدون افزایش کیفیت خاص بر روی تصاویر خواهد شد. تنظیم درست دوربینهای مداربسته روی این میزان فشرده سازی نتایج بهتری نسبت به میزان فشرده سازی پیشفرض شرکتها خواهد داشت.

کدکهای هوشمند

در گذشته دوربینهای مداربسته معمولا تنظیمات فشرده سازی ثابتی داشتند و امکان تغییر فاصله بین فریمهای I، سرعت فریم ثابت وجود نداشت وهمین موضوع محاسبه حافظه و پهنای باند مورد نیاز دوربین مداربسته را راحت تر می کرد. اما با ورود کدکهای هوشمند به عرصه در سالهای اخیر، بصورت دینامیکی و خودکار دوربینهای مداربسته این تنظیمات را مدیریت و تغییر می دهند و  عملا تغییرات بسیار بیشتر می شود. سه تکنیک اصلی که توسط کدکهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد در زیر لیست شده اند :

  • فشرده سازی دینامیک : بجای بهره گیری از فشرده سازی یکسان در تمام لحظات و زمینه های تصویر، کدکهای هوشمند با افزایش سطح فشرده سازی روی اجسام و اهداف ثابت پشت زمینه و کاهش میزان آن روی اهداف متحرک ، باعث کاهش پهنای باند مصرفی می شوند.
  • تغییر فاصله فریمهای I بصوت دینامیک : در کدک H.264 بصورت ثابت فواصل فریمهای I در نظر گرفته شده بود (مثلا هر 30 فریم یا 1 ثانیه 1 بار)، اما در کدکهای هوشمند با افزایش فواصل در هنگام ثبات تصاویر یا عدم وجود حرکت و افزایش آن در زمان شلوغی تصویر تغییرات بهینه ای به مصرف پهنای باند اعمال می شود. این تکنیک میزان انتقال بیتها را بخاطر سایز کمتر فریمهای P بشدت کاهش می دهد.
  • دینامیک یا دینامیک شدن سرعت ضبط فریمها : بعضی از کدکهای هوشمند با کاهش میزان ضبط فریمها در ثانیه در زمانهای ساکن بودن تصاویر می توانند میزان ضبط فریمها در ثانیه را به 1 یا حتی چند ثانیه یکبار تقلیل دهند.

استفاده از یک یا همه این تکنیکها مصرف حافظه و پهنای باند را گاهی تا 95 درصد هم کاهش داده است. مثلا تنها تکنیک فشرده سازی دینامیک گاهی در بدترین حالت و شلوغترین تصاویر باعث کاهش 10 تا 15 درصدی میزان مصرف حافظه و پهنای باند دوربین مدار بسته شده است.

در ادامه این سری مقالات آموزشی با سی سی تی وی آنلاین همراه شوید.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
یوسف

خیلی ممنون از مطالب مفید و آموزندتون!

10:17 1396.06.26