راهنمای خرید دوربین مداربسته مناسب برای ورودی پارکینگها

راهنمای خرید دوربین مداربسته مناسب برای ورودی پارکینگها

دوشنبه 1395.05.04

وقتی قرار باشد درباره سیستم نظارت تصویری پارکینگها چیزی بگوییم صحبت ناخودآگاه به سمت ثبت پلاک خودروها کشیده می شود. اما شناسایی و کسب اطلاعات مهم دیگری از قبیل شناخت راننده، سال ساخت و مدل خودرو و ... نیز به همان میزان مهم است. در این مقاله بصورت عملی به بیان نکاتی می پردازیم.

سه سناریو برای محیطی مانند ورودی پارکینگها می توان در نظر گرفت:

  • آیا می شود سال ساخت و مدل خودرو و ویژگی هایی ازین دست را بفهمیم؟
  • فرق بین میدان دید(FOV)  گسترده با محدود چیست؟
  • آیا می شود راننده را حتی از پشت شیشه خودرو و شیشه های کناری در تصویر ویدئویی شناسایی کرد؟

توصیه های کلیدی:

زمانی که برای پارکینگهای روباز یا فضاهای آزاد به فکر نصب دوربین مداربسته هستیم، مدیریت چالشهای نور مهمتر از رزولوشن خواهد بود. زیرا با تغییر شدت و زاویه تابش نور در روز و عمق نفوذ نور می تواند باعث شود تصاویر در خیلی از دوربین های مداربسته کمرنگ و رنگ و رو رفته دیده شوند. اغلب در ورودی های یک یا دو خطه نیاز به پوشش میدان دیدی 7.5 متری(25 فوت) خواهید داشت که از طریق دروبین مداربسته ای با رزولوشن 1080P می توان رزولوشن کافی برای تشخیص مدل و سال ساخت خودرو(و تشخیص پلاک خودرو) را داشته باشیم. ضمن اینکه جزئیات به شما امکان تشخیص چهره راننده در پشت شیشه های خودرو را در لحظه ورود می دهد.

فیلترهای پلاریزه می توانند تابش مستقیم و نامناسب نور را کاهش دهند و تصویر اجسام و افراد را در پشت شیشه خودرو بهبود ببخشند.

بدلیل تولید نور قوی در چراغهای جلو و عقب خودرو، ثبت اطلاعات سال تولید و مدل خودرو و پلاکش در شب بدون استفاده از نور کافی یا تنظیم Exposure برای مقادیر بالا بسیار سخت خواهد بود. اگر نیاز به ضبط تصاویر در شب دارید، پیشنهاد می کنیم بشکل ویژه از یک دوربین مداربسته مختص ضبط پلاک خودرو و یا از یک دوربین مداربسته بولت مجهز به نور IR استفاده کنید. زیرا دوربین مداربسته معمولی بخاطر تفاوت نور در شب به مشکل خواهد خورد و احتمالا نیاز شما را برآورده نمی کند.

مرور اجمالی

در یک آزمایش ما سه موضوع کلیدی را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • کسب اطلاعات خودرو از قبیل سال ساخت، مدل و هر ویژگی خاص مورد نیاز در اینباره
  • تفاوت بین میدان دید متمرکز و محدود(تقریبا 35 درجه) و میدان دید گسترده (تقریبا 90 درجه)
  • شناسایی راننده، از پشت شیشه های خودرو از جمله شیشه های کناری و همینطور مقابله با انعکاس نور روبرو

توجه : در این مقاله به ثبت پلاک خودرو یا تشخیص آن اشاره نمی کنیم. قابلیت تشخیص و ثبت پلاک خودرو را می توانید در مقاله های بعدی ما کاملتر مشاهده کنید.

انتخاب میدان دید(FOV)

انتخاب بین دو میدان دید گسترده و محدود بستگی به میزان اطلاعاتی دارد که می خواهید در تصویر داشته باشید. بسته به میزان تسلطی که قرار است بر روی محیط پیرامونی داشته باشید نیز باید در انتخاب میدان دید توجه داشت.

میدان دید گسترده :

با این میدان دید کاربران قادرند نمای کلی تر و بیشتری را ببینند و مثلا مسیر حرکت خودروها، عابرین و خیابانهای اطراف را نیز زیر نظر داشته باشند. به هرحال جزئیات خودرو در تصویر کاهش یافته و در بعضی مواقع نیز اصلا جزئیاتی درکار نخواهد بود و ممکن است دست شما بسته باشد(در تصاویر بعدی تفاوت را مشخص می کنیم).

میدان دید محدود(متمرکز):

محدود کردن میدان دید به عرض یک خط ورودی خودرو به شما جزئیات بیشتری را می دهد که می توانید بوسیله آن مدل و نوع خودرو را بسیار راحت تر تشخیص دهید. ضمن اینکه جزئیات در حدی است که براحتی نوع لاستیکها و صدمات بدنه خودرو و .. را نیز می توانید تشخیص دهید.

در تصویر زیر تفاوت این دو میدان دید را خواهید دید:

تفاوت میدان دید

تفاوت رزولوشن

برای آزمایش، از میدان دیدی در حدود 60 درجه استفاده کردیم و با آن به بررسی ضبط اطلاعات خودرو و همینطور تشخیص چهره راننده خواهیم پرداخت.

اطلاعات خودرو

دوربین های مداربسته 1080P و یا با کیفیت تر بخوبی می توانند جزئیات سال ساخت و مدل خودرو را در روز در این میدان دید ضبط نمایند. دوربین مداربسته 720P تقریبا لب مرز عمل می کند! بدین صورت که لوگوی خودرو قابل مشاهده است اما خیلی واضح نیست. رزولوشن SD هم قادر است تنها مدل و رنگ خودرو را شناسایی نماید.

دوربین مداربسته ورودی پارکینگ

شناسایی راننده

زمانیکه خودرو به دوربین مداربسته نزدیک می شود، برای تشخیص جزئیات چهره راننده از پشت شیشه های خودر(و شیشه های کناری) نیاز به دوربین مداربسته 1080P یا رزولوشن بالاتر خواهید داشت. البته دوربین مداربسته 5 مگاپیکسلی نسبت به دوربین مداربسته 1080P و دوربین مداربسته 4K تصاویر را کمی تاریکتر و تیره تر به شما خواهد داد که جزئیات را کمی مبهم می کند. دوربین مداربسته 720P جزئیات را خیلی بریده بریده و مجزا نشان می دهد ولی نسبت به دوربین مداربسته های رزولوشن بالاتر تصویر پیکسل پیکسل می شود. دوربین مداربسته SD نیز میزان پیکسل بر متر بسیار کمتری را برای مشاهده تصاویر ارائه می دهند که اصلا جالب نیست.

دوربین مداربسته ورودی پارکینگ

مقابله با انعکاس و نقاط براق

در بعضی از مواقع در موقعیتی فیلترهای پلاریزه می توانند برای حذف یا کاهش درخشش خورشید(انعکاس شدید) مورد استفاده قرار گیرند و قابلیت تشخیص چهره راننده را بهبود بخشد.

در تصویر زیر تفاوت کیفیت تصاویر دوربین مداربسته مجهز به فیلتر پلاریزه، دوربین مداربسته مجهز به لنز P-Iris و دوربین مداربسته عادی را مشاهده می نمایید. نتیجه این است که دوربین مداربسته با استفاده از فیلتر پلاریزه تصاویر بهتری ارائه می نماید.

دوربین مداربسته ورودی پارکینگ

توجه نمایید که کارایی فیلتر پلاریزه بستگی به زاویه نصب و زاویه تابش خورشید دارد و ممکن است نیاز به دستکاری مجدد پس از نصب برای کسب بهترین نتیجه داشته باشد.

مانیتورینگ(نظارت) در شب

اگر چه دو سناریوی قبلی در نور کافی روز قابل انجام خواهند بود، اما در شب با شکست روبرو می شوند. یعنی در تاریکی شب با توجه به نور قوی چراغهای جلو و عقب خودرو، ضبط اطلاعات خودرو و جزئیات شناسایی فرد بصورت عادی دچار مشکل خواهد شد. یادآوری کنیم که اگر نیاز به ضبط تصاویر در شب دارید توصیه می کنیم که از دوربین مداربسته اختصاصی برای ثبت پلاک یا دوربین مداربسته بولت مجهز به نور IR استفاده نمایید.

دوربین مداربسته ورودی پارکینگ شب

تفاوت تصویر با نور IR و بدون آن

با استفاده از یک دوربین مداربسته بولت 1080P ورودی پارکینگ را پوشش دادیم. در تصاویر تفاوت داشتن یا نداشتن نور IR قابل درک است. هنگامی که نور IR خاموش است نور چراغهای پشت خودرو اطلاعات خودرو از جمله پلاک آنرا کاملا مخدوش می کند. با استفاده از نور IR و تنظیم سرعت exposure بر روی عدد 1/250s برای بهبود وضعیت، صحنه بسیار تاریک می شود و جزئیات مشخصات خودرو و پلاک آن قابل دیدن باشد. اگر نیاز به ثبت اطلاعات خودرو در شب داشتید، نیاز به افزودن منابع نور مرئی در محیط خواهید داشت تا میزان کنتراست و تفاوت شدت نور چراغ عقب خودروها با محیط اطراف را کاهش دهید.

نور IR دوربین مداربسته در شب

با اینکه قادر به ضبط و شناسایی چهره راننده در روز هستیم، اما در شب نور چراغ جلوی خودرو می تواند تصویر را تبدیل به صفحه سیاهی همراه با دو نقطه نورانی کند! با استفاده از نور IR و استفاده از میزان exposure سریع نیز تنها  چراغهای جلوی خودرو قابل تشخیصند!

تفاوت تصویر دوربین مداربسته با IR

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
صابر

درود بر شما، بسیار سپاس از اطلاعاتی که در اختیار قرار دادید.


11:41 1396.04.31