مقایسه رزولوشن واقعی چشم انسان با دوربین مداربسته

مقایسه رزولوشن واقعی چشم انسان با دوربین مداربسته

دوشنبه 1395.03.17

در این ارزیابی ها، سعی کردیم یافته ها و آزمایشهای مختلف مقایسه رزولوشن دوربین مداربسته تحت شبکه در مقابل چشم انسان را با شما به اشتراک بگذاریم.

بدون اتلاف وقت شروع می کنیم. در اینجا جدولی که چکیده آزمایشات ما را نشان می دهد آورده ایم و در ادامه آن به توضیح مفصل تر پرداختیم:

رزولوشن چشم انسان
مقیاس ارزیابی:
ما از جدول معیار معروف Snellen بعنوان مقیاس مقایسات استفاده می کنیم. انسان بطور عادی اگر بتواند خط مبنای 8 را در چارت از 20 فوتی(تقریبا 6 متری) تشخیص دهد یعنی از دید 20/20 یا همان دید سالم و کامل بهره مند است.
جدول سنجش بینایی
هدف فهیدن این موضوع است که کدام دوربین،با چه رزولوشنی، می تواند همان خط را خوانا ببیند، یا حتی خطوط بیشتر و مراحل 9 به بعد را می تواند ببیند یا بخوبی چشم انسان کار می کند یا خیر.
ارزیابی:
ما دوربین مداربسته هایی از سریهایی رایج با رزولوشن 720P، 1080P،5MP و10MP آماده کردیم و سپس زاویه دید آنها را به 60 درجه تبدیل کردیم. در آزمایش ما 60درجه را مشابه دید اصلی و متمرکز انسان در نظر گرفتیم درحالی که چشم انسان در دید پیرامونی زاویه بازتری دارد.

دقیقا مثل یک انسان، دوربین ها را در فاصله 6متری از چارت چشمی Snellen قرار دادیم(در تصاویر میبینید)-فاصله ای که در آزمون دید چشم بعنوان معیار است- تا ببینیم که بینایی دوربین مداربسته چقدر است و آیا دوربین مداربسته میتواند همانند انسان الگوها را تشخیص دهد یا حتی فراتر باشد؟

دوربین مداربسته
نتایج :
ما با 4دوربین در اتاقی با نور مناسب در حدود 160لوکس شروع به کار کردیم. تصویر زیر نمای کاملی از میدان دید را نشان می دهد.
میدان دید
اول از همه دوربین مداربسته 720P که تنها قادر به نمایش خطوط تا سطر 4 جدول Snellen بودند را بررسی کردیم. این میزان حدودا برابر با دید 20/50 است.
دوربین مداربسته آنالوگ 720
 
دوربین مداربسته1080P نیز قادر به خواندن سطرها تا خط 5 بود که چیزی معادل دید 20/40 خواهد بود.
دوربین مداربسته آنالوگ 1080
 
نوبت به دوربین مداربسته 5MP رسید. یک خط بیشتر را نیز رد کرد و توانست تا خط 6 را نیز ببیند! یعنی دیدی در حدود 20/30 ، البته ممکن است کسی هم مدعی باشد که خط بعدی نیز که معادل دید 20/25 است قابل دیدن است.
دوربین مداربسته تحت شبکه
نوبتی هم که باشد نوبت به دوربین مداربسته 10MP می رسد. یک پرش دوپله ای جلوتر در میزان رزولوشن داشت که می تواند سطر 8 را نیز ببیند که معادل چشم انسان 20/20 حساب می شود.
دوربین مداربسته تحت شبکه
 
پس جواب را یافتیم. در حالت ایده عال با نور مناسب یک دوربین مداربسته تحت شبکه 10MP می تواند با چشم انسان برابری کند(حتی شاید کمی هم بهتر عمل کند).
نور محیطی 3لوکس:

نور اتاق را تا حدود 3 لوکس کاهش دادیم و مجددا به مقایسه پرداختیم. چشم انسانی که با آزمون چند باره دارای دیدی در حدود 20//20 می باشد در این میزان نور قادر به دیدن تنها تا سطر 6 بود یعنی چیزی در حدود 20/30(خط EDFCZP) و درواقع بخاطر نور 3لوکس اتاق توانایی دید انسان 2 سطر کاهش یافت.

دوربین مداربسته 720P تنها قادر به نمایش تا سطر 3 معادل دید 20/70 در اینجا بود که آنهم بخاطر افزایش نویز و تیرگی تصاویر بود.

دوربین مداربسته آنالوگ
دوربین مداربسته 1080P نیز وضعیت بهتری نداشت، با میزان نویز بیشتر و مصنوعی و مبهم تر شدن خطوط بعداز سطر 3، میزان تشخیص حروف حتی از دوربین مداربسته 720P نیز ناخوانا تر بود.
دوربین مداربسته آنالوگ
 

در دوربین مداربسته 5MP سطر 4 (دید 20/50) خوانا بود. توجه داشته باشید که بعضی حروف از سطر 5 نیز کاملا واضح دیده می شود اما نویز و مبهم شدن تصویر بخاطر نویز اجازه خوانده شدن آسان کل سطر را نمی دهد.

دوربین مداربسته
در آخر دوربین مداربسته 10MP توانایی خوانده شدن تا سطر 5 را معادل دید 20/40 دارا بود. مجددا بعضی از حروف در سطر 6 براحتی قابل خواندن بودند اما نمی شود بگوییم که کل حروف در این خط قابل خواندن است.
دوربین مداربسته
نور محیطی 1 لوکس
برای آزمایش نهایی بازهم نور محیط را کاهش دادیم و بر روی میزان 1 لوکس که اتاقی بسیار تاریک است به آزمون نهایی پرداختیم. در این مرحله، تنها دوربین مداربسته 720P و دوربین مداربسته 1080P تصاویر قابل استفاده داشتند. چشم انسان قادر به دیدن تا خط 5 از جدول Snellen می باشد که معادل دید 20/40 (PECFD) است.

دوربین مداربسته 720P قادر به تشخیص تا سطر 2 بود که با دید 20/100 برابری دارد و بقیه خطوط غیر قابل تشخیص بودند.

دوربین مداربسته آنالوگ
در دوربین مداربسته 1080P تا سطر3 معادل دید  20/70 خوانا بود.
دوربین مداربسته آنالوگ
دو دوربین مداربسته 5MP و دوربین مداربسته 10MP تصاویری تقریبا برابر با صفحه تمام مشکی به همراه نویز داشتند! پس از آنها بعنوان نابینا در نور کم نام می بریم.
دوربین مداربسته تحت شبکه
 
دوربین مداربسته تحت شبکه
 
در انتها باید بگوییم که این مقایسه تنها بر روی یکی از توانایی های چشم انسان در مقایسه با دوربین مداربسته آنهم تا حدودی محدود پرداخته است.
خلقت چشم بگونه است که توانایی دید کناری، پیرامونی، تشخیص طیف سفید تا سیاه در دید کناری و طیف تمام رنگی در دید روبرو را دارد.
یا برای مثال همانند نویز در دوربین، چشم افراد در هنگامی سردرد و خستگی و سرماخوردگی دچار افت قدرت تشخیص می شود 
امیدواریم این مقاله به آنچه فکر می کردید پاسخ درستی داده باشد.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مهمان

سلام

خوب بود استفاده کردم

17:37 1397.03.25