شرکت Axis کار بر روی نسخه جدید فشرده سازی تصاویر ویدئویی Zipstream را آغاز کرد

شرکت Axis کار بر روی نسخه جدید فشرده سازی تصاویر ویدئویی Zipstream را آغاز کرد

سه شنبه 1395.04.08

کد های هوشمند یکی از مهمترین گرایشات تکنولوژی در صنعت سیستم نظارت تصویری روز دنیا هستند. حالا شرکت Axis هم با نسخه جدید Zipstream در بین رقبا خودنمایی می کند. شرکت Axis برای اولین بار در بهار سال گذشته پروژه فشرده سازی تحت عنوان Zipstream را راه اندازی کرد اما بسرعت راهکارهایی همچون Hikvision H264+ و Panasonic Smart Coding و خیلی دیگر ازین دست وارد بازار شدند.

حالا شرکت Axis در حال توسعه نسل بعدی از کدهای فشرده سازی هوشمندی است که پتانسیل کاهش پهنای باندی تا 50درصد را داراست.

در این گزارش به واکاوی پروژه Axis خواهیم پرداخت. درباره تاثیرات این حرکت و چگونگی رقابت با رقبا همانند Hikvision و Avigilon را شرح خواهیم داد.

مزیت نسخه جدید Zipstream : نرخ ضبط تصویر پویا یا DFPS

شرکت Axis به روش فشرده سازی جدید قابلیت DFPS  (نرخ ضبط تصاویر بصورت پویا) را افزوده است. این قابلیت امکان می دهد که نرخ ضبط تصاویر براساس تشخیص حرکت در تصویر افزایش یا کاهش یابد. اگرچه این موضوع به تنهایی تازگی ندارد اما با ترکیب آن با روش فشرده سازی پویای صحنه ها و ایجاد تمایز در فواصل I-Frame ها، می شود به صرفه جویی بالایی در پهنای باند دست یافت.

حالا Zipstream می تواند بصورت دینامیک نرخ ضبط تصاویر را براساس مطابق با کاهش تغییرات در صحنه کاهش دهد. تغییرات نرخ ضبط تصویر براساس میزان تغییرات لحظه ای در صحنه تعیین می شود. اگر در صحنه میزان کمی تحرک وجود داشته باشد ممکن است نرخ ضبط تصاویر از 30فریم در ثانیه به 15 فریم تقلیل پیدا کند. همچنین در صحنه های کم تحرک تر مثل راهروها می تواند این میزان تا 1 فریم در ثانیه کاهش پیدا کند.

در تصویر زیر شرکت Axis نشان داده است که چطور نرخ ضبط تصویر پویا(برنگ مشکی) می تواند نرح ضبط تصاویر را در مقایسه با ضبط استاندارد ثابت(برنگ سبز) کاهش دهد.

FPS-پویا

تبلیغات ویدئویی شرکت Axis نیز جالب است:

DFPS می تواند بصورت یک ویژگی مجزا در کنار استاندار پایه یا تنظیمات I-Frame فعال یا غیر فعال شود. در اولین نسخه Zipstream هیچ تنظیماتی برای حالت پایه یا تعیین حداقل میزان نرخ ضبط تصاویر وجود نداشت و fps کاملا دینامیک بود. بگفته شرکت Axis نرم افزار Firmware در آینده ازطرف این شرکت ارائه خواهد شد که این ویژگی را نیز داشته باشد.

دسترسی

روش جدید Zipstream با DFPS می تواند ماه های آینده با نرم افزار Firmware نسخه 6.30 در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد.

صرفه جویی قابل توجه حتی در حالت پایه Zipstream

بررسی ها بر روی نسخه اصلی Axis Zipstream نشان می دهد که به صرفه جویی بیش از 50 درصدی نسبت به روشهای معغمول خواهیم رسید. یعنی تنها با داشتن دو قابلیت پایه فشرده سازی و فواصل I-Frame پویا به این نتایج خواهید رسید.

در تصویر زیر مقایسه نرخ تصویر این نوع فشرده سازی را در روز و شب بر روی دوربین Axis M3044-V خواهید دید.

مقایسه فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته

صرفه جویی برنامه ریزی شده برای DPS

در صحنه ای با ضریب تغییرات کم (همانند راه روها، راه پله هاو ...) با داشتن قابلیت DFPS میزان پهنای باند بیش از 50 درصد کاهش می یابد.

در صحنه هایی از این دست، ما به نقطه ای می رسیم که پهنای باند حتی در تصاویر HD به معنای واقعی کاهش می یابند.

جایگزینی برای ضبط تصاویر براساس تشخیص حرکت

DFPS به کاربران اجازه می دهد که حالت ضبط مداوم را بجای حالت ضبط تصاویر براساس تشخیص حرکت انتخاب کنند. یعنی این کاربدون نیاز به افزایش بودجه کلی برای ذخیره سازی قابل پیاده سازی است.

ضبط بر اساس تشخیص تحرک در تصویر می تواند ریسکی برای کاربرانی همچون فروشگاه های خرده فروشی باشد. اگر مشتری ادعا نماید که در فروشگاهی صدمه دیده ممکن است هیچ مدرک تصویری درکار نباشد! یک ضبط تصویر 1 فریم در ثانیه می تواند به عنوان یک مدرک در مقابل ادعای رخداد حادثه دروغین کارساز باشد.

از سویی دیگر بعضی کاربران ممکن است اصلا هدفشان کاهش نرخ ضبط تصاویر به هر شکل ممکن باشد. برای این افراد قابلیت DFPS مناسب نیست. زیرا در خیلی موارد ممکن است نرخ ضبط تصاویر بالا باشد.

مقایسه با حالت ضبط تصاویر Idle در شرکت Avigilon

در اینجا شرکت Axis یک ویژگی برجسته نسبت به شرکت Avigilon دارد. درواقع شرکت Axis یک ویژگی جدید به راهکارش اضافه کرده است که با راه حل Avigilon شباهت دارد(DFPS کاملا شبیه به وضعیت حالت تصویر Idle در Avigilon است) اما Axis از کدهای هوشمند فشرده سازی بصورت کامل پشتیبانی می نماید درحالی که Avigilon اینگونه عمل نکرده است.

مقایسه با کد فشرده سازی H.264+ شرکت Hikvision

درحالی که فشرده سازی H.264+ کمک کرد تا Hikvision خلاء وجود Zipstream را به نفع خود پرکند اما Axis مجددا این خلا را با افزودن قابلیت DFPS در مرحله جدید به رقابت جدید تبدیل نمود. البته Hikvision نیز بخوبی و بسرعت وقایع را دنبال می کند و جالب تر وقتی است که ببینیم کی و چطور Hikvision بازی را مجددا از آن خود می کند.

تاثیر کلی بر بازار

در سال گذشته، زمانی که شرکت Axis درحال آزمایش بر روی نسخه اصلی Zipstream بود، اعتقاد داشتیم که کدهای هوشمند یک گرایش مهم در بازار هستند. علاوه بر این DFPS یک پیشرفت تدریجی است هرچند با نسخه اصلی Zipstream از نظر ارزش برابری ندارد اما هنوز هم قدمی به سوی کاهش و صرفه جویی پهنای باند مصرفی است.

در هرصورت این تکنیک جدید میتواند بازار را مجبور به پذیرش نماید و عده ای را نیز از رده به در نماید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.