Exposure و سرعت شاتر دوربین مدار بسته (قسمت دوم : روشهای فریبنده شرکتها )

Exposure و سرعت شاتر دوربین مدار بسته (قسمت دوم : روشهای فریبنده شرکتها )

چهارشنبه 1395.10.29

روشهای فریبنده شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته

در سال 2017 اغلب شرکتهای سازنده دوربین مداربسته امکان تنظیم خوکار سرعت شاتر را در دوربینهای مدار بسته ممکن ساخته اند تا بتواند از سرعت بسیار پایین تا سرعت پیش فرض 30/1 ثانیه تصاویر بهتری ضبط نماید. کاربران باید بدانند که بسیاری از شرکتهای سازنده دوربین مداربسته هنوز هم سرعت پیش فرض شاتر دوربین مداربسته را روی کمترین حد قرار می دهند تا در شرایط نور کم قادر به تصویربرداری باشند اما اینکار موجب تولید تصاویری تار یا بلور شده در نور کم می شود.

با تغییر میزان سرعت شاتر در مقادیری مثل 1/4 ثانیه میزان دریافت نور تا بیش از 750 درصد نسبت به یک دوربین مدار بسته پیشرفته افزایش می یابد. این قابلیت تقریبا در اکثر دوربینهای مدار بسته با قابلیت کار در نور کم و ارزانقیمت بشکلی استفاده شده است.

در تصویر زیر فرق بین سرعتهای مختلف شاتر را مشاهده می کنید. وقتی سنسور دوربین مدار بسته زمان بسیار کوتاهی در معرض نور قرار می گیرد (تصویر سمت راست) حرکات سریع اجسام هم واضح تر دیده می شود و با افزایش این زمان حتی در نور کافی هم اجسام تار دیده می شوند.

سرعت شاتر Exposure دوربین مدار بسته

مثلا نمونه این تغییرات را در دوربین مداربسته Axis M3004 در تصویر زیر می بینید. در تصویر سمت چپ تصویر فرد ثابت، بسیار واضح است اما در حرکت آرام قدم زدن کاملا تار دیده می شود که علتش هم سرعت شاتر پیش فرض بسیار پایین 1/4 ثانیه ایست.

سرعت شاتر Exposure دوربین مدار بسته

مثلا در دوربین مدار بسته Samsung SNB-6004 با سرعت شاتر 1/5 ثانیه و رزولوشن 1080P تصویر تصنعی شبح شکل در حرکت فرد مشخص است در حالی که قابلیت کار در نور کم دوربین خیلی فرقی نکرده است.

سرعت شاتر Exposure دوربین مدار بسته

بعلاوه ممکن است شرکتهای سازنده از تکنیکهای دیگری که اساسا به میزان کندی شاتر در عمل ختم می شود، استفاده کنند. نمونه این تکنیکها محسوس کننده (Sens Up)، تشدید کننده(Intensifier) یا ادغام فریمها خواهند بود. کاربران باید درباره این عبارات اطلاعات داشته باشند و وقتی در شک بودند که این قابلیتها برایشان کاربرد دارد یا نه، تمام قابلیتهای دیگر را غیرفعال کنند و ببینند چقدر کارکرد دوربین مدار بسته تغییر خواهد کرد. آیا این قابلیتها با یکدیگر در تداخلند یا کیفیت تصویر را در ظاهر بالا می برند؟!

 

مشکلات دیگر تاری تصویر

کاربران باید در مورد دیگر ویژگیهای بکار رفته در دوربینهای مدار بسته تحت شبکه (IP) که باعث تاری تصویر می شود اطلاعاتی داشته باشند. سطح بالایی از DNR (کاهش نویز دیجیتال) که امروزه در دوربینهای مدار بسته کار در نور فوق العاده کم استفاده می شود می تواند باعث تاری تصویر شود. بعلاوه دوربینهای مداربسته WDR واقعی هم باعث ایجاد تاری در تصویر می شوند و علتش هم ترکیب exposure چندگانه برای ایجاد تصاویر WDR است که حتی در حرکات کوچک اجسام هم تصویر را تار می کنند. این مشکلات با آنکه عوامل و دلایل مختلفی دارند اما  بیشتر شبیه تاری تصویری است که بدلیل سرعت شاتر بوجود می آید.

بخاطر تمام این مشکلات متخصصان و تکنسینها باید برای رسیدن به بهترین نتایج، تنظیمات متعددی را برای حذف تاری تصویر تغییر می دهند تا به بهترین ترکیب یک شرکت دست پیدا کنند.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.