چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت چهارم : محدودیتهای PPF، تغییرات فشرده سازی)

چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت چهارم : محدودیتهای PPF، تغییرات فشرده سازی)

دوشنبه 1395.11.11

محدودیتهای PPF دوربین مدار بسته

حتی پس از در نظر گرفتن محاسبات PPF، بازهم چند موضوع دیگر می تواند در عمل بر روی کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته تاثیر گذار باشد. این عوامل و موارد عبارتند از :

  • اثر نورهای نا متوازن / صحنه هایی با طیف گسترده نور متغیر
  • مناظر با نور کم / تصاویر شبانگاهی دوربین مداربسته
  • فشرده سازی / تنظیمات کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته
  • تفاوتهای کیفیت لنزهای دوربین مدار بسته
  • شرایط محیطی و امکانات تاثیرگذار بر روی کیفیت تصاویر دوربین مداربسته
  • معیارهای مکمل PPF

محدودیتهای WDR یا طیف گسترده نور متغیر تصویر

بر اساس مقیاس PPF، جایگاه و اولویت تمام پیکسلها با ارزشی مساوی در نظر گرفته می شود اما کیفیت پیسکسلها و تمایز آنها می تواند بسیار متفاوت باشد. توانایی مدیریت نور پس زمینه روشن یا نور خوردشید یک نمونه از این تمایزات است. در تصویر زیر هر دو دوربین مدار بسته رزولوشن یکسانی دارند و میدان دید یکسانی را هم پوشش می دهند و در یک زمان از روز تصاویر گرفته شده اند :

کیفیت WDR دوربین مدار بسته

البته تصویر سمت راستی بنظر از میزان PPF دو برابر تصویر سمت چپ برخوردار است (کیفیت و تمایز جزئیات بیشتر است). اما PPF هر دو تصویر به یک میزان است و دوربین مدار بسته سمت راستی از WDR قویتر و موثرتری بهره می برد.

این مسئله در تصاویری با شدت نورهای متوسط هم تمایز بالایی ایجاد می کند. در تصویر زیر بخش کادر A از چگالی تصویر(PPF) پایینتری نسبت به کادر B برخوردار است (فاصله دوربین مدار بسته از دو نقطه متفاوت است) اما تصویر بمراتب واضحتری ارائه داده است. علت این است که تصویر کادر B بدلیل قرار گرفتن در سایه، دوربین مدار بسته را با ایجاد رندر موثر درگیر کرده و تصویر بی کیفیت تری در خروجی ارائه می دهد.

رابطه PPF فشرده سازی دوربین مدار بسته

برای مطالعه مطالب مرتبط با WDR دوربین مدار بسته می توانید به بخش مقالات آموزشی دوربین مدار بسته در سی سی تی وی آنلاین مراجعه نمایید.

محدودیتهای صحنه هایی با نور کم

در شرایط نوری با میزان معمول (نه خیلی پایین) در حد 40 لوکس هم بدلیل افزایش میزان Gain دوربین مدار بسته بصورت خودکار، با ایجاد نویزهای دیجیتال، کیفیت تصاویر دوربین مداربسته کاهش می یابد. این موضوع می تواند در سری تصاویر نمونه زیر بخوبی مشاهده شود. در تمام تصاویر فردی را مشاهده می کنید که در محلی ثابت در ساعات مختلف روز  با شدت نورهای مختلف (از 7000 لوکس در اوج روز در تصاویر سمت چپ تا 1 لوکس در تصاویر سمت راست شب) تفاوت تصاویر را به نمایش می گذارد:

تفاوت PPF شدت نور دوربین مدار بسته

با اینکه بر اساس استانداردهای رایج، صحنه واقعا خیلی هم تاریک نیست اما بهترین دوربین مدار بسته هم جزئیات کمی را نشان می دهند و نویز بسیار بیشتری نسبت به طول روز در تصویر دیده می شود. بنابراین حتی بهترین دستورالعملها و راهکارهای شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته براساس PPF هایی که گفتیم نمی توانند در این محدودیتها هم تصاویر بسیار واضحی ارائه دهند.

ما نمونه هایی از حالات دنیای واقعی را معادل مقادیر نرم افزارهای محاسب PPF دوربین مدار بسته در صحنه هایی از نور روز و شب بررسی کردیم و نمونه تصاویری را برای درک تفاوتها در اختیارتان قرار می دهیم. در این تصاویر PPF دوربین مدار بسته در دنیای واقعی توسط کاربر تنظیم و تعیین شده است.

تفاوت PPF دوربین مدار بسته روز شب

تفاوت در کیفیت تصاویر بر اساس فشرده سازی دوربین مدار بسته

میزان فشرده سازی تصاویر دوربین مدار بسته قطعا مهم ترین عاملی است که غیر مستقیم روی PPF تاثیر می گذارد. حتی اگر در رزولوشنهایی یکسان از کدکهای یکسانی استفاده شود، میزان فشرده سازی می تواند بسیار متفاوت باشد. بر اساس تصویر نمونه زیر :

تاثیر فشرده سازی دوربین مدار بسته روی کیفیت تصویر

بنظر می آید تصویر B از PPF بسیار کمتری نسبت به تصویر A برخوردار باشد اما موضوع این نیست. هر دو تصویر توسط یک دوربین مدار بسته اما با تفاوتهایی در میزان فشرده سازی (براساس تنظیمات) بدست آمده است. یعنی در تصویر B میزان فشرده سازی دوربین مدار بسته افزایش یافته است.

بعلاوه بسیاری از شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته از تنظیمات پیش فرض متفاوتی برای فشرده سازی استفاده می کنند و همچنین عباراتی هم که برای میزان کیفیتهای مختلف استفاده می کنند متفاوت است. بنابراین باید به خوبی با اصطلاحات یا سطوح مختلف فشرده سازی و تنظیمات یاد شده آشنایی داشته باشید.

کاربران باید میزان فشرده سازی را بررسی کرده و برای جلوگیری از اشکالات بعدی میزان آن را محاسبه و تخمین بزنند.

تفاوت لنزها و تاثیر آن بر چگالی تصویر دوربین مدار بسته

بسیاری بر این باوردند که انتخاب لنز برای دوربین مدار بسته جدا از پیکسل دوربین مدار بسته می تواند تفاوتهای زیادی بر روی کیفیت تصاویر دوربین مداربسته بوجود آورد. در بررسیهای عملی که انجام داده ایم متوجه شدیم اگر چه تفاوتهای تصاویر خوب می تواند بخاطر استفاده از بعضی لنزها بوجود آمده باشد اما کیفیت لنز دوربین مدار بسته اصلا نگرانی مهمی نیست. از طرف دیگر عواملی مثل F-Stop یا سنسور تصویر برداری دوربین مدار بسته و قابلیتهای پردازشی بسیار بیشتر روی کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تاثیر خواهند گذاشت و موثرتر هستند.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.