قسمت دوم راهنمای نصب مدار اعلام سرقت و هشدار (Alarm Circuits)

قسمت دوم راهنمای نصب مدار اعلام سرقت و هشدار (Alarm Circuits)

چهارشنبه 1396.03.03

نصب مدار هشدار سرقت حلقه ای به چه صورت است؟

تصویر زیر بخوبی نمونه ای از یک مدار حلقه ای ساده را نشان می دهد که بر روی دو پنجره اضافه و نصب شده اند. با باز کردن قاب پنجره از زیر یا بالا در دو طرف پنجره و ایجاد یک zone جدید یا مدار هشدار سرقت جدید در اطراف پنجره می توانیم مدار حلقه ای جدیدی به سیستم ضد سرقت قبلی اضافه کنیم. برای اینکار نصاب دزدگیر با عبور یک سیم از سنسورها به یکدیگر از پنجره ای به پنجره دیگر مدار را توسعه می دهد. در واقع نصاب با ایجاد حلقه های جدید برای هر پنجره مدار را از یک سمت به سمت سنسور بعدی یا بعدیها گسترش می دهد. همانطور که می بینید سیم حلقه که در تصویر زیر به رنگ مشکی است باید بصورت سری از پنجره ای به پنجره دیگر وصل شود و سیم های رنگی از سنسورها به پنل تشخیص سرقت وصل شوند.

راهنمای نصب مدار ضد سرقت و سیستم اعلام هشدار سرقت

زوج سیمی که از پنل برای اتصال به سنسورها خارج شده بصورت بالا تبدیل به مدار حلقه ای تشخیص سرقت می شود. یکی از سیمها به پنجره سمت چپی و دیگری به پنجره سمت راستی وصل می شود و سیم حلقه ای که برنگ مشکی نشان داده شده مدار را از بالای پنجره ها به یکدیگر وصل و مدار را می بندد. بمحض باز و بسته شدن پنجره درواقع ارتباط بین حلقه مشکی و سیم های آبی یا قرمز بر قرار شده و تا زمانی که پنجره ها بسته باشند مدار بسته باقی می ماند.

مدار بخشی شبکه ای (Field Splices)

مدار بخشی شبکه ای Splice (مدار کوتاه) برای سیستم هایی در انتهای سیم ها و در داخل درب و پنجره ها کاربرد دارد. یک نصاب حرفه ای و با تجربه در صورتی که شرایطش مهیا باشد می تواند براحتی یک مدار بخشی شبکه ای بسازد. مدار بخشی یا Splice باید بگونه ای اجرا شود که امکان دسترسی و عیب یابی و تعمیر در آینده میسر باشد و می تواند در گوشه ای از پنجره در قاب بصورت توکار نصب شود. برای مثال زمان عبور سیم ها در پنجره ، نصاب می تواند بخش اصلی سیم کشی را در داخل فریم پنجره یا زیرسازی های قاب پنجره انجام دهد. با اینکار اگرچه از دید پنهان است اما براحتی توسط یک نصاب حرفه ای و باتجربه سیستم ضد سرقت قابل تشخیص است. نصاب سیستم اعلام هشدار معمولا سعی می کند تمام سیم کشی بلندگوها و پخش کننده های آژیر و فلاشرها را در یک مدار و مسیر قرار دهد و مدارهای بخشی شبکه ای را هم در قاب بلندگو و سیستم آژیر قرار دهد.

راهنمای نصب مدار ضد سرقت و سیستم اعلام هشدار سرقت

در تصویر بالا به عنوان مثال، زوج سیم سبز از پنل هشدار دهنده می آید، سیم های قرمز برای ارتباط با سنسورهای تماسی مغناطیسی در بالا و پایین محل تماس قابها در پنجره راست استفاده شده و سیم های آبی هم برای سنسورهای تماسی مغناطیسی در بالا و پایین محل تماس قابها در پنجره سمت چپ استفاده می شوند. سیم قرمز بصورت مدارکوتاه به بخشی از سیم آبی وصل شده و یک بخش سیم آبی هم به صورت مدار کوتاه به سیم آبی وصل شده و نهایتا با اتصال به سیم سبز، مدار کامل می شود. بدین صورت تنها با باز شدن یک پنجره سیستم آژیر مرکزی اعلام خطر می کند. همانطور که در قسمت اول مقاله نصب مدار اعلام سرقت گفتیم مدار ITB بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه شرح می دهیم.

مدار اعلام هشدار بخشی ITB (مدار کوتاه ITB)

مدار ITB یا مدار کوتاه پکیجی، باید در داخل سیستم اعلام هشدار تعبیه شوند. یعنی برعکس مدارهای حلقه ای یا بخشی شبکه ای، باید در سمت مدار هشدار نصب شوند. سیم های مجزا به صورت اختصاصی و جداگانه به هریک از سنسورها متصل می شوند و مجددا با تکه سیمی بصورت مدار کوتاه به پنل متصل می شوند.

راهنمای نصب مدار ضد سرقت و سیستم اعلام هشدار سرقت

نصب مدار کوتاه ITB برای نصابهای کم تجربه و تازه کار بسیار راحت تر است و نصب و سیم کشی ساده تر و سریعتری دارد. برای نصب 10 مدار کوتاه بخشی شبکه ای، 10 دستگاه را در قالب 5 Zone یا محدوده به هم وصل می کنند که سریعتر از نصب مجزای هر کدام از 10 سنسور است. به این صورت باید بعد از نصب و سیم کشی، زوج سیمها را تست کنید تا بفهمید هر زوج سیم برای کدام سنسور است. عیب یابی این نوع سیم کشی اگر با لیبل زنی و اسم گذاری روی سیم ها همراه شود، بسیار ساده تر است. علتش این است که براحتی نصابی که عیب یابی انجام می دهد می تواند هر مدار را بصورت ایزوله یا منحصرا تست نماید و کل سیستم درگیر نمی شود. به این صورت براحتی ابتدا مداری که مشکل دارد را یافته و کار پیش می رود. البته کابل کشی و سیم کشی مجزا نیاز به برچسب گذاری ویژه تر و مصرف بالای کابل دارد که هزینه را کمی بالا می برد.

در روزهای آینده با مطالعه قسمت سوم این مقاله با سی سی تی وی آنلاین همراه شوید.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مصطفی ...

مبحث ساده ای بود ولی خیلی پیچیده کرده بودید
در هر صورت ممنون از کمک هاتون

20:33 1397.06.26