انواع کابل های CCTV

    انواع کابل های CCTV

    جمعه 1394.06.06

    CCTV وظایف مختلفی در حوزه های متفاوتی را بر عهده دارد. گاهی وظیفه این دوربین ها چک کردن یک کودک در اتاقش است و گاهی رصد کردن فعالیت های مختلف را در یک بنگاه تجاری. بنابراین نوع کابلی که برای دوربین ها استفاده می شود با توجه به کاری که انجام می دهد متفاوت است. در حقیقت طراحی سیستمCCTV شما به نوع داده ای بستگی دارد که در کابل ها فرستاده شود.

    کابل کوکسیالBNC

    کابل کوکسیال از یک سیم فلزی قرارگرفته در یک غلاف غیر رسانا بنام دی الکتریک تشکیل شده است،که خود در یک بدنه مسی و یا آلمینیومی قرار دارد و در نهایت,دور این بدنه غلاف دی الکتریک دیگری قرار دارد.در دو طرف این کابل ها ,رابطBNC  قرار دارد، مقاومت این کابل ها باید در حدود 75 اهم باشد.این کابل ها در اندازه های مختلف موجود هستند که به آن شماره هدایت رادیویی گفته می شود.هر چقدر فاصله ارسال سیگنال بیشتر باشد, به هدایت رادیویی بالاتر نیاز است.

    کابل سیامی

    در صورتی که در سیستم های حفاظتی و یا نظارتی شما اتصالات دور وجود داشته باشد، باید کابلی در نظر گرفته شود که علاوه بر ارسال سیگنال تصویری قادر به برق رسانی هم باشد. این کابل ها که کابل سیامی نامیده می شود معمولا با RGشماره 59 استفاده می شوند که متشکل از یک کابل کوکسیال دارای دو رابطBNC در دو طرف خود و همچنین دو سیستم رشته ای برای برق رسانی می باشد.

    اگر دوربین به نمایشگر دارای RCA که دارای ورودی است متصل شود,باید از کابل های سه سیمه RCAاستفاده کنید که هر کدام نقش خاص خود را دارند یعنی سیم سفید برای ارسال صدا,سیم زرد برای ارسال تصویر و گاهی سیم قرمز برای ارسال برق dcاست که دو اتصال نر و مادگی در دو انتهای آن وجود دارد. نکته ای که باید خیلی به آن دقت کرد این است که چون این کابل های RCA مانند کابل های کوکسیال دارای غلاف نیستند نمی توان از آنها در محیط هایی دارای سطح بالای نویز رادیو فرکانسی استفاده کرد.

    کابل های DIN

    برای دریافت سیگنال از بعضی از دوربین هایی که خروجی شش پین دارند باید از کابل BIN استفاده کرد.

    در انتهای این کابل ها فیشی دارای شش پین یا چهار پین وجود دارد که بصورت دوار در سطح آن چیده شده اند.این پین هابرق ولتاژ DC, سیگنال صدا,تصویر و هشدار را می فرستند.از فواید این کابلها می توان به نصب آسان آن و اینکه می تواند در اتصالات صوتی دو طرفه استفاده شود؛ اشاره کرد.همچنین این کابل ها برا ی استفاده در سیستم های امنیتی دور بهترین گزینه محسوب می شود.

    کابل خرطومیVGA

    برای ارسال سیگنال ویدیویی به مانیتور کامپیوتر باید از کابل خرطومی VGAاستفاده کرد.در انتهای این کابل ها 15 پین وجود دارد که بصورت D ردیف شده اند و دارای اتصال نر و ماده هستند.در اثر موجود بودن پیچ های شستی در طرفین کابل ها,اتصالات محکم و مطمئنی در دو انتهای کابل فراهم شده است که دارای پردازنده هایی هستند که اختلالات الکترومغناطیس تولید می کنند.در واقع کابل های VGAبرای استفاده در اینگونه محیط ها طراحی شده اند.

    بدین ترتیب هرگونه تعرض و ورود غیر مجاز ممنوع بوده و سارقین، خلافکاران و یا حیوانات، در صورت تعرض به ورود دچار یک شوک الکتریکی شده و از ادامه نفوذ منصرف خواهند شد و یا در بین فنس اسیر می شوند.

    این سیستم میتواند هوشمندانه تر از این عمل کرده و به کابل حساسه حسگر ضربه و صدا و برش مجهز شود. در این صورت، 20 ردیف سیم را برق دار می نماید و آژیرهای گوش خراش همزمان شروع به کار می کنند.حتی در صورت در دست نبودن برق در آن ناحیه می توان از شارژ خورشیدی استفاده کرد. در صورت آنتن دهی موبایل، سیستم به صورت خودکار پیام SMS نفوذ به محدوده حفاظت شده را اعلام می نماید.فنس های الکتریکی نوعی حصار ترس است که برای جلوگیری از ورود حیوانات از یک محدوده خاص از شوک الکتریکی بی خطری استفاده میکند.ولتاژی که از این شوک های الکتریکی ساطع می شوند باید قدرت عبور از موها، چرم و سم حیوانات را داشته باشد.وقتی مقدار ولتاژ برای ایجاد شوک کافی باشد، الکتریسیته از سیم فلزی فنس عبور داده میشود. سپس الکتریسیته از طریق حیوانی که با سیم ها تماس پیدا کرده و از خاکی که روی آن ایستاده، جریان پیدا میکند.سپس این جریان از خاک نم به تیرک هایی که به زمین وصل شده بر می گردد. الکتریسیته از تیرک های زمین به سیم های زیرزمینی که به ترمینال کنترل کننده فنس متصل هستند، انتقال می یابد. بدین شکل مدار کامل شده و حیوان شوک مختصری را خیلی سریع احساس میکند.
    سیستم هایی که به صورت صحیح به زمین اتصال نداشته باشد، ممکن است باعث اختلال در خطوط تلفن، رادیویی و تلویزیونی گردند و امکان دارد وقتی فردی جعبه فلزی دستگاه کنترل کننده و یا تیرک های فلزی را لمس می کند، دچار شوک الکتریکی شود.در آب و هوای بسیار خشک (زمین ماسه ای خشک) و آب و هوای سرد (زمین یخ زده یا پوشیده شده از برف)بایستی از یک سیستم فنس گذاری جایگزین بهره گرفت. در این سیستم از یک سیم اتصال به زمین موازی با سیم داغ استفاده میشود. این مدل فنس گذاری دیگر به شرایط خاک بستگی ندارد و هر گاه دام و یا حیوانات دیگر همزمان با سیم اتصال به زمین و سیم داغ برخورد پیدا کنند، میتوانند الکتریسیته را به سیستم اتصال به زمین کنترل کننده فنس ارسال کنند.

     

    اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

    نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.