دوربین مدار بسته 20 مگاپیکسلی Axis و Canon رقیب جدید Avigilon YK

دوربین مدار بسته 20 مگاپیکسلی Axis و Canon رقیب جدید Avigilon YK

چهارشنبه 1395.06.24

شرکت Axis(اکسیز) پس از وقایع اخیر مثل تعامل کاری تنگاتنگ با شرکت Canon پس از ادقام و مواضع متغیر دربرابر دوربین مداربسته آنالوگ حالا سعی کرده است با اعلام خبر تولید دوربین مداربسته 20 مگاپیکسلی به رقابت منطقه ای با رقیب آمریکاییش شرکت Avigilon برود. در واقع شاید این محصول که قرار است در نیمه اول سال 2017 ارائه شود، نقش کالایی استراتژیک، لوکس و نمایشی را بازی کند. فرض کنید دوربین مداربسته ای با قیمت 18 میلیون تومان بخواهد با برندهای دیگر رقابت خود را حفظ نماید! رقیب اصلی این دوربین مداربسته احتمالا دوربین مداربسته Avigilon H4PRO بوده باشد ولی اکسیز با کمک شرکت کانن سعی کرده است محصولی موفق تولید نماید تا تنها با اعداد به رقابت اویجیلون نرفته باشد. در ادامه با cctvonline.ir همراه شوید.

ویژگیهای برجسته:

  • رزولوشن 20 مگاپیکسلی
  • سنسور APS-C با ابعادی در حدود دو سوم اندازه یک سنسور 35 میلی متری
  • نرخ تصویربرداری ویدئویی 8 فریم در ثانیه / 25 فریم در ثانیه با رزولوشن 4K
  • بهره مندی از سنسور و لنزهای EF/EF-S شرکت Canon
  • استفاده از تکنولوژی DSLR برای هر یک از 7 مدل لنز EF/EF-S موجود
  • فرم لنز با قابلیت تعویض آسان EF مثل دوربین مداربسته H4PRO شرکت Avigilon
  • بهره مندی از سیستم نرم افزار مدیریتی AXIS با نام ADP
  • قابلیت استفاده از نرم افزار تحلیلگر ویدئویی از برندهای دیگر
  • بهره مندی از Zipstream، تکنولوژی کدک تصویری هوشمند جدید اکسیز با کاهش 50 درصدی مصرف پهنای باند
  • بهره مندی از اسلات SFP برای اتصال در شبکه هایی مسافت بالا

سال 2012 شرکت اکسیز سعی کرد در مسابقه تولید دوربین مداربسته های مگاپیکسلی از قافله عقب نیفتد و حالا نیز سعی می کند با این محصول کمی از خلاقیت و اعتبار و تکنولوژی شرکت کانن نیز بهره ببرد.

در تصویر زیر می توانید نمای روبرو و پشت دوربین مداربسته Axis Q1659 را مشاهده نمایید:

دوربین مداربسته 20 مگاپیکسلی

در این دوربین مداربسته نیز همانند رقیب تازه معرفی شده اش یعنی دوربین مداربسته 16 مگاپیکسلی Hikvision از درگاه SFP(فیبرنوری) برای برقراری ارتباط در شبکه های گسترده استفاده شده است.

این دوربین مداربسته 20 مگاپیکسلی از پلتفرم باز VAPIX و ONVIF پشتیبانی می نماید که نیاز به استفاده انحصاری از برند Axis برای دستگاه VMS نخواهد بود.

در مورد قیمت این دوربین مداربسته جالب است بدانید که 4999 دلار قیمت مدل پایه است و با خرید لنزهای دیگر یا با تنظیمات دیگر قیمت بالاتر می رود. این در حالیست که لنز EF-S با ابعداد 24 میلیمتر F/2.8 از مدلهایی با قیمت پایه بحساب می آید و بازهم قیمت دستگاه بالاست. قیمت این مدل لنز در آمریکای شمالی حداکثر 150 دلار است که یعنی دوربین مداربسته بدون لنز قیمتی در حدود 0485 دلار نزدیک به 18 میلیون تومان خواهد داشت. این دوربین مدار بسته قرار بود نیمه دوم سال 2016 وارد بازار شود که مجددا شرکت اکسیز اعلام کرد این تاریخ به نیمه اول سال 2017 موکول می شود.

مقایسه با دوربین مداربسته 4K و دوربین مداربسته 12 مگاپیکسلی

مدل Axis P1428-E که از سری مدلهای دوربین مداربسته 4K اکسیز بحساب می آید اصلا جالب نبود و کیفیت دوربینهای مداربسته 12 مگاپیکسلی موجود در بازار در مقایسه با Axis بهتر و ارزانتر است. این موضوع کمی موارد کاربرد و بازار این محصول در رده خاص را تحت الشعاع قرار می دهد.

مقایسه با رقیبی بنام Avigilon H4PRO

اکسیز Q1659 از نظر رزولوشن و میزان فریم در ثانیه برای ضبط تصاویر ویدئویی  تقریبا مدلی بین Avigilon 16L-H4PRO-B با قیمت 7500 دلار و 24L-H4PRO-B با قیمت 9000 دلار است. 

دوربین مداربسته 16 مگاپیکسلی اویجیلون(16L-H4PRO-B) با ضبط 10 فریم در ثانیه و داشتن تحلیلگر ویدئویی داخلی در این مقیاس می گنجد. دوربین مداربسته 24 مگاپیکسلی اویجیلون(24L-H4PRO-B) نیز با 7 فریم بر ثانیه می تواند به ضبط تصاویر بپردازد اما از تحلیلگر ویدئویی بی بهره است. مدل 24 مگاپیکسلی اویجیلون از سنسوری بزرگتر استفاده می نماید و نیاز به لنز EF گرانتر بجای مدل EF-S(ارزان) خواهد بود. البته دوربینهای مداربسته یاد شده Avigilon، فیلتر حذف IR ندارند و از تکنولوژی Avigilon Light Catcher در نور کم استفاده می کنند.

تفاوت عمده دیگر بین دو دوربین یاد شده به موضوع VMS بر می گردد بطوری که شرکت Avigilon تنها از ACC VMS پشتیبانی می نماید در حالی که Q1659 اکسیز چنین محدودیتی ندارد.

شرکای تجاری و توزیع کنندگان شرکت Avigilon تخفیف خوب (MSRP 40%) برای کاربران در نظر گرفته اند و در طرف مقابل تخفیف 25% اکسیز قرار می گیرد. البته با این تفاسیر هنوز هم دوربین مداربسته 20 مگاپیکسلی Axis تقریبا 1000 دلار ارزانقیمت تر از Avigilon H4PRO خواهد بود.

اگر بخواهیم عادلانه نگاه کنیم شرکت Avigilon با دوربین مداربسته 30 مگاپیکسلی YK 7K با داشتن تقریبا 50 درصد پیکسل بیشتر در تصویر پیروز میدان خواهد بود.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.