همه چیز درباره استاندارد ONVIF در دستگاههای نظارت تصویری (قسمت اول)

همه چیز درباره استاندارد ONVIF در دستگاههای نظارت تصویری (قسمت اول)

چهارشنبه 1395.07.14

عبارت ONVIF یکی از مشهورترین عبارات در صنعت  نظارت تصویری بحساب می آید. این عبارت برای دسته محصولات تحت شبکه و دستگاههای VMS معنا پیدا می کند. در این مقاله قرار است به سوالات زیر جواب دهیم :

  • آیا ONVIF یک استاندارد بحساب می آید؟
  • تفاوت بین ONVIF و PSIA چیست؟
  • چرا ONVIF؟
  • ONVIF چیست و چه کاری می کند؟
  • چه شرکت یا سازمانی از ONVIF پشتیبانی می کند؟
  • ONVIF چه انواعی دارد؟
  • کارایی ONVIF چطور است؟
  • ویژگیهای پیش بینی شده برای آینده ONVIF چه خواهد بود؟

در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد. البته بهتر است با API ها نیز بعنوان اطلاعات پیش زمینه ای و مرتبط با ONVIF آشنایی داشته باشید.

ONVIF بعنوان یک استاندارد

ONVIF یک سازمان تجاریست که توسط شرکتهای Axis، Bosch و Sony در سال 2008 با بیش از 500 عضو تاسیس شد و قابلیتهای API را برای یکپارچگی محصولات امنیتی توسعه داده است.

تعریفی کوتاه از API : این عبارت مخفف " رابط برنامه نویسی نرم افزار" است که شامل مجموعه ای خاص از قوانین(بعبارت بهتر کد) می باشد که برنامه های نرم افزاری بوسیله آنها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در واقع یک سری کدها و دستورالعملهای شناخته شده و مشترک و قابل فهم برای مجموعه ای از نرم افزارها خواهد بود تا با برقراری ارتباط از ویژگیهای یکدیگر بهره مند شود.

مشخصات گفته شده بصورت گسترده توسط صدها شرکت سازنده محصولات نظارت تصویری با بیش از 5000 محصول، مورد استفاده قرار می گیرند.

ONVIF با توجه به این پشتیبانی و سازگاری گسترده، بصورت یک استاندارد در نظر گرفته شده است. در سال 2013 هم ONVIF و هم PSIA بعنوان یک استاندارد اروپایی در نظر گرفته شدند که هنوز تاثیر این موضوع را نفهمیدیم.

تفاوت ONVIF با PSIA

در سال 2008 دو سازمان تجاری ONVIF و PSIA با ا هدفی یکسان به عرصه استانداردهای یکپارچه امنیت فیزیکی وارد شدند. در ابتدا PSIA متولد شد و بعد از آن ONVIF با پشتیبانی قویتری وارد بازار شد و پرچمدار پروسه تجمیع شرکتهای تولید کننده سیستمهای نظارت تصویری و دوربینهای مداربسته تحت شبکه شد. در بین این شرکتها Axis که خودش یکی از موسسین ONVIF به حساب می آمد در نقش پیشرو با محصولات خودش سازگاری اولیه را رواج داد. در همین حال PSIA همچنان بدون اینکه به تبیین استانداردها بپردازد به حیات خود ادامه داد تا اینکه ONVIF توانست پیروز میدان مبارزه شود و پروژه یکپارچه سازی و تجمیع دوربینهای مدار بسته تحت شبکه و VMS ها را بدست بگیرد.

چرا  ONVIF؟

پروسه تجمیع بین سیستم دوربینهای مداربسته تحت شبکه و VMS ها زمانبر و هزینه بر خواهد بود. در بخشی از بازار جزیره ای، مثل بازار سیستمهای نظارت تصویری با وجود صدها شرکت مشغول به کار، تمرکز منطقه ای برای کسب یک اشتراک اشتباه بنظر می آید. برای بسیاری از شرکتهای بزرگ تولید کننده VMS، بروز ماندن بر اساس قوانین ONVIF و حفظ مداوم یکپارچگی سخت خواهد بود. از طرفی هم عدم پذیرش سازندگان نوپای دوربین مداربسته هم می تواند مشکل دیگری باشد.

ONVIF سعی کرد تنها بر روی استاندارد عملیاتی متمرکز شود و بسمت تجمیع برندهای کوچک نرود و از طرفی استانداردی انحصاری نشود و محدودیتی برای برندهای مختلف بوجود نیاورد در صورتی که PSIA از ابتدا هم کمی گرایش به سمت انحصار برندها داشت و در واقع هنوز شهرت ویژه ای ندارد.

ONVIF چیست و چه کاری می کند؟

ONVIF به برقراری ارتباط و انتقال تصاویر تحت شبکه (مثلا از هر دوربین مدار بسته و یا هر انکدر)  به دیگر کاربران متصل به شبکه از جمله نرم افزار VMS و NVR ها خواهد پرداخت. از آنجایی که ONVIF نقش زبان مشترک همه این دستگاهها را به عهده خواهد داشت، جزئیات و داده های انتقالی را به روش خودش بخوبی برای حفظ یکپارچگی در بستر شبکه جابجا و تعریف می نماید. در واقع ONVIF یک API یا رابط کاربری مشترک خواهد بود که بر اساس یک سری سرویسهای بنیادی و هزاران روش مشترک به برقراری ارتباط می پردازد. تواناییهای ONVIF شبیه به API هایی است که شرکتهای سازنده دوربین مداربسته بصورت اختصاصی برای برند خودشان طراحی کرده اند، با این تفاوت که نوع شناسایی کاربران و تغییر آدرس IP، Pan، tilt، زوم، event ها و ... را در بین همه برندها تحت پروتکل و استانداردی واحد بصورت یکپارچه اجرا می نماید.

 تفاوتهای ONVIF با API های اختصاصی

سیستم دوربینهای مدار بسته و VMS ها می توانند همزمان از API های اختصاصی برند خودشان در کنار ONVIF استفاده کنند. زیرا همانطور که گفتیم ONVIF قابلیت تقریبا جدیدی است و بیشتر شرکتهای سازنده تجهیزات نظارت تصویری از API های خودشان استفاده می کنند.  برای مثال هر شرکتی از روش و تکنیک مسطح سازی تصاویر پانورامیک اختصاصی خودش استفاده می نماید که در دوربینهای مداربسته Fisheye یا 360 درجه این قابلیت کارایی ملموس تری خواهد داشت. اما بسیاری از دوربینهای مداربسته پانورامیک می توانند توسط ONVIF هم این قابلیت را داشته باشند. تنها تفاوت در آن است که بسیاری از API ها دارای ویژگیهای اختصاصی و بروزی هستند که در ONVIF یا وجود ندارد و یا به همان قدرت نیست.

ویژگیهای کلی ONVIF

همانطور که گفتیم ONVIF از طیف وسیعی از قابلیتها پشتیبانی می کند. ویژگیهای مختلفی تحت استاندارد ONVIF می توانند اجرا شوند که نمونه آنها در دستگاههای ورودی و خروجی هشدار، کنترل PTZ، ضبط، تحلیلگر ویدئویی و .. قابل مشاهده است. دو کار اصلی که ONVIF میسر می نماید به تصویر برداری و ارتباط بر می گردد و اجازه تنظیم هزاران ویژگی در ویدئوها و دوربینهای مدار بسته را بدون توجه به برند تولیدی به کاربران خواهد داد.

در قسمتهای بعدی به جزئیات خواهیم پرداخت. با cctvonline همراه شوید.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته
مینا فتحی

عالی...

20:34 1396.06.20