پهنای باند دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری (قسمت سوم : Gain،WDR، DNR )

پهنای باند دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری (قسمت سوم : Gain،WDR، DNR )

سه شنبه 1395.09.23

وضعیت پهنای باند دوربین مداربسته در نور کم

در مقایسه با وضعیت پهنای باند مصرفی دوربین مداربسته در روز، کاهش نور می تواند نرخ انتقال داده ها (bitrate) را در شرایطی تا 500 درصد بطور میانگین افزایش دهد(مطابق جدول زیر). این مشکل بیشتر بدلیل افزایش نویز دیجیتالی در میزان بالای Gain رخ می دهد. زمانی که شدت نور محیط کاهش می یابد و قابلیت Gain دوربین مداربسته سعی می کند خود را با شدت نور کم با عملیاتی مثل بازکردن بیشتر دیافراگم یا چندبرابر کردن شدت نور مجازی و ... تطبیق دهد و اینجاست که قدرت نویزها به کیفیت تصویر غلبه می کند.

پهنای باند دوربین مداربسته

در عوض دو راهکار برای بهبود این حالت معمولا توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد:

پهنای باند دوربین مداربسته

میدان دید دوربین مدار بسته

میدان دید دوربین مدار بسته  بسته به شرایط مختلف بر روی پهنای باند تاثیر می گذارد و هرچه عرض یا میدان دید عمودی دوربین مداربسته بیشتر باشد یعنی جزئیات پیچیده تری هم به همراه خواهد داشت. در صحنه هایی که محیط وسیعی متشکل از اجسام متحرک است، مثل درحتها یا گیاهان انبوه باعث می شوند گسترش میدان دید به افزایش احتمالی پهنای باند منتهی شود. در صحنه هایی با حرکات آرام و پشت صحنه ای تکراری مثل پارکینگها، پشت بامها یا دیوارها و کف ساختمانهای پوشیده از طرحی ساده و تکراری، محدود کردن میدان دید می تواند با توجه به داشتن جزئیات بهتر و مفیدتر قابل تشخیص با پهنای باند همراه شود.

برای مثال در تصویر پارک زیر افزایش میدان دید باعث افزایش تقریبی 60 درصدی پهنای باند شده است(با افزایش شاخ و برگ و سایه ها در صحنه)و نسبت به میدان دید محدودتر این موضوع بیشتر محسوس است.

پهنای باند دوربین مداربسته

اما در پارکینگ یا مسیر ارتباطی، پهنای باند بیش از 50 درصد در تصویر دوربین مداربسته زیر کاهش یافته است و این در حالیست که میدان دید حتی وسیعتر هم شده است. در میدان دید محدودتر جزئیات بیشتری از ساختمانها قابل مشاهده است و طرح تکراری آسفالت پارکینگ بسیار مشهود است که باعث می شود انکدینگ تصاویر کمی پیچیده شود.

پهنای باند دوربین مداربسته

Sharpness یا وضوح

Sharpness تاثیر شدیدی بر روی مصرف پهنای باند شبکه توسط دوربین مداربسته خواهد گذاشت. این قابلیت در اغلب دوربینهای مداربسته جزء تنظیمات قابل تغییر است و اغلب کارآمد هستند. استفاده شدید از این قابلیت باعث می شود تصویر بسیار واضحتری مشاهده کنید و جزئیات تصویر مثل طرح فرش و دیوار یا برگها و چمن ها بهتر دیده شوند. بنابراین این افزایش جزئیات منجر به مصرف بیشتر پهنای باند می شود!

برای مثال در میدان دید زیر میزان bitrate از حداقل تا حداکثر ترین حالت Sharpness در دوربین مدار بسته داهوا تقریبا 600 درصد افزایش میابد و با دوربین مداربسته Axis Q1604 این میزان 300 درصد است.

پهنای باند دوربین مداربسته

WDR دوربین مداربسته و پهنای باند

قابلیت WDR بر روی نرخ bitrate دوربین مداربسته بسته به شرایط تاثیر می گذارد. زمانی که بر روی دوربین مداربسته Axisقابلیت WDR را در فضای آزاد در صحنه زیر روشن کردیم پهنای باند افزایش یافت و این درحالی است که جزئیات بیشتری قابل مشاهده بود (در کنار ساختمان در خط کاشت درختها).

پهنای باند دوربین مداربسته

با نگاهی به موانع در میدان دید عکس پایین در زمین ورزشی، مشاهده می کنید که فعال شدن WDR، مصرف پهنای باند را کاهش می دهد. در این مورد دوربین مداربسته Q1604 کنتراست تصویر بعضی از بخشهای تصویر مثل درختها و ستونهای سفید را در مرکز و سمت چپ میدان دید افزایش داده است. به همین دلیل این بخشها رنگهای مشابهتری داشته و براحتی قابل فشرده سازی و کاهش نرخ bitrate خواهند بود.

پهنای باند دوربین مداربسته

توجه داشته باشید که دیگر دوربینهای مداربسته ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشند که بستگی به مدیریت نور و محیطهای تاریک صحنه داشته و اینکه چطور از پس کنتراست تصویر در زمان فعال یا غیرفعال بودن WDR و .. بر می آید.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.