تفاوت کارکرد ال ای دی IR دوربین مداربسته با پروژکتور مجزا

تفاوت کارکرد ال ای دی IR دوربین مداربسته با پروژکتور مجزا

چهارشنبه 1395.05.20

نور پارامتر مهمی است که براحتی بر روی کیفیت تصویر ویدئویی یک دوربین مداربسته تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. برای انتخاب دوربین مداربسته با قابلیت دید در شب، جدا از اعداد و ارقام آورده شده در مشخصات، باید عوامل مهم دیگری را نیز مد نظر قرار داد. در ادامه با ما همراه شوید.

امروزه تولیدکنندگان سیستمهای نظارت تصویری قادر به تصویربرداری HD هستند. در مدلهای PTZ براحتی تحت شبکه شما می توانید دوربین را از راه دور کنترل نمایید. اما با تمام این پیشرفتها هنوز هم چالشهایی در مقابل راهکارهای نظارت تصویری وجود خواهند داشت که نور یکی از اصلی ترین آنها خواهد بود.

اهمیت نور در کارکرد دوربین مداربسته

وجود یا عدم وجود نور کافی یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در کیفیت تصویر دوربینهای مداربسته می باشد. مثلا بسیاری از چراغهای خیابانی نور مناسبی برای سیستمهای نظارت تصویری منتشر می کنند اما آیا کاربرد دارد؟! شاید اگر بهتر بخواهیم منظورمان را بگوییم این عبارت بهتر باشد: نور مناسب اما در جای نامناسب یا با فاصله نادرست می تواند نتیجه ای نامناسب بدهد!

برای رفع نیازهای نوری، شرکتهای سازنده، دوربینهای مداربسته ای با منبع نور IR ساخته اند که می تواند بشکلی این نیاز را تا حدودی بر طرف نماید. شکل رایج این نوع دوربینهای مداربسته امنیتی، دوربینهای مداربسته Day/Night یا دوربینهای مداربسته سیاه سفید هستند. اغلب این دوربینهای مداربسته از چندین ال ای دی (دیود انتشاردهنده نور) برای تامین این نیاز در طراحی دوربینها استفاده می کنند که اغلب بصورت نواری در اطراف لنز قرار داده شده اند. این دوربینهای مداربسته با قابلیت دید در شب (به اختصار دوربین مداربسته دید در شب نامیده می شوند) برای محیطهایی با دید محدود و برد کوتاه  مثلا تا 30 متر (100 فوت) مناسبند.

از آنجاییکه دوربینهای مداربسته IR برای نظارت در فواصل کوتاه مناسبند، در فواصل بیشتر یا مقاصد ویژه با چالش روبرو خواهند شد. یکی از اشکالاتی که معمولا در استفاده از این دوربینهای مداربسته بیشتر به چشم می آید ایجاد نقاط نورانی متمرکز در تصویر است. نقاط متمرکز نوری زمانی که زاویه لنز دوربین مداربسته گشوده تر از زاویه تابش چراغ ال ای دی دوربین باشد بیشتر به چشم می آید. یعنی زاویه متمرکز مثلا 45 درجه چراغهای ال ای دی برای دوربینی با زاویه دید 90 درجه باعث ایجاد محوطه ای پرنور در وسط میدان دید می شود. دقیقا مانند وقتی که شما از یک چراغ قوه متمرکز استفاده می کنید، بدلیل کنتراست بالای نور محل روشن و محل خارج از تمرکز چراغ قوه عملا تصویر نامناسب خواهد شد. دقیقا مثل این است که شما بر روی صورت شخصی با چراغ قوه نور بتابانید و عکس بگیرید. نتیجه تصویری بد خواهد بود که نقاط روشن و تیره شدیدی دارد و عملا رنگهای تصویر بیجان هستند.

زمانی که ال ای دی های نوری در داخل دوربین در کنار دیگر اجزای الکترونیکی قرار می گیرد، بدلیل کار قطعات در کنار یکدیگر حرارت بالا خواهد بود. این بالا رفتن حرارت باعث جذب بیشتر حشرات می شود که عملا قابلیت تشخیص حرکت در دوربین مداربسته را مختل می کنند و به اعلام هشدارهای اشتباه در دوربین مداربسته می انجامد. از طرف دیگر انکبوتها هم جذب نور می شوند و تارهایی را در اطراف دوربین و لنز دوربین خواهند طنید و نمای تصویر دوربین علاوه بر وجود این تارها، بخاطر بازتاب نور آنها نیز دچار مشکل می شود.

علاوه بر این، حرارت تولیدی باعث فرسایش ال ای دی ها می شوند و طول عمر آنها را کاهش می دهد. بمحض سوختن این ال ای دی ها مشکل اصلی شروع می شود، زیرا راه آسانی برای تعویض آنها وجود ندارد یا بهتر بگوییم کاربران کمی می توانند آنرا تعمیر کنند. اغلب کاربران بجای تعویض این ال ای دی ها ترجیح می دهند دوربین مداربسته را تعویض کنند! بهرحال بهترین گزینه استفاده از منبع نور جدا از دوربین مداربسته است.

حل مشکل نور متمرکز

منابع نور مجزا بهترین گرینه ها برای پوشش منطقه مورد نظارت خواهند بود. در حالیکه منابع نور تعبیه شده در دوربینها دارای زاویه تابش محدودتری بوده و بخشی از تصویر را پوشش می دهند، پروژکتورهای نور مجزا در شکلها، طرحها و زوایای مختلف تابش در بازار وجود دارند که می توانند بسته به نیاز شما مشکل را بر طرف نمایند.

پروژکتور دید در شب دوربین مداربسته

برای مثال زمانی که از دوربین مداربسته پانورامیک یا PTZ استفاده می کنید، براحتی می توان از پایه های سه گانه برای نصب سه پروژکتور IR با زاویه تابش مجزای 120 درجه استفاده نمود و براحتی فضای 360 درجه را پوشش داد. همینطور عکس قضیه هم می تواند بخوبی مورد استفاده باشد. فرض کنید قرار است از فضای یک در ورودی با فاصله 10 متری تصویری در شب داشته باشید که براحتی می توانید از پروژکتورهایی با زاویه بسته تر در حد 10 درجه برای پوشش نقطه ای استفاده نمایید.

البته با استفاده از یک منبع نور IR که زاویه و جهت تابشی یکسان با زاویه لنز دوربین مداربسته داشته باشد می توانید براحتی مشکل تمرکز نور در وسط تصویر را برطرف نمایید. براحتی می توانید پروژکتوری با زاویه تابش 10، 30، 60، 100 و 120 درجه از بازار خریداری نمایید.

افزایش عمر ال ای دی های IR

در پروژکتورهای نور IR مشکل افزایش حرارت دغدغه مهمی نیست. در دوربینهای مداربسته IR تمام حرارت متمرکز خواهد شد که مرکز این نقاط هم لنز دوربین مداربسته خواهد بود. منابع نور مجزا(پروژکتور IR) متفاوت از چراغهای داخلی دوربین مداربسته طراحی می شوند. لامپهای ال ای دی معمولا در ردیفهایی بگونه ای چیده شده اند که حرارت بتواند در تمام جهات بخوبی آزاد و کاهش یابد. به این صورت حشرات را جذب نمی کند ولی بازهم تاحدودی مشکل کاهش عمر ال ای دی ها پا برجاست.

افزایش برد روشنایی

یکی دیگر از مزایای منابع نور مجزا دید در شب افزایش محدوده تحت پوشش است. مثلا در گوشه ای از خیابان یک پروژکتور با زاویه تابش متمرکز 10 درجه ای بخوبی می تواند تا فاصله 30 متر را پوشش داده و هر جسمی تا این فاصله را بخوبی نشان دهد. از طرف دیگر پروژکتوری با زاویه تابش 10 درجه با طراحی ویژه حتی می تواند بر روی جسمی در فاصله حداکثر 270 متری متمرکز شود که یعنی 9 برابر بیشتر از توانایی منابع نور تعبیه شده بر روی دوربینهای مداربسته دید در شب در دسترس خواهد بود.

استفاده از یک منبع نور مجزا می تواند فضای استفاده شده بر روی دوربین مداربسته را کاهش دهد. امروزه که دوربینهای مداربسته داده های بیشتری را نسبت به قبل ثبت و ارسال می کنند، افزایش فضای ذخیره سازی دوربین مداربسته بسیار مهم خواهد بود. عدم استفاده از چراغهای ال ای دی در داخل دوربین فضا را برای تجهیز و بهبود طراحی دوربین در اینچنین مواردی مناسب می نماید.

منابع نور مجزا نسبت به منابع نور تعبیه شده در داخل دوربین، قدرتمند تر بوده و براحتی قابل تنظیم هستند. معمولا نیز در موقعیتهایی که نیاز به نظارت حرفه ای و افزایش امنیت بسیار مهم تلقی شود بحث نور بسیار جدی تر از کیفیت و مشخصات دوربین مداربسته خواهد بود.

با نظرات خود ما را در ارائه مطالب بهتر یاری دهید!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.


کاربران سایت دوربین مداربسته

خوب ومفید واقع شد

10:19 1396.04.17

کاربران سایت دوربین مداربسته
دریا

19:22 1396.01.27

کاربران سایت دوربین مداربسته
پویا خالدیان

سلام عالی بود خیلی کمکم کرد مرسی

22:22 1395.11.04

  • کابران سایت دوربین مداربسته
    در پاسخ به پویا خالدیان
    CCTVonline

    سلام پویای عزیز

    از اینکه مطلب ما مورد توجه شما بود خرسندیم.
    از ثبت نظراتتون برای سی سی تی وی آنلاین ممنونیم.

    02:07 1395.11.05