چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت پنجم : کیفیت تصویر هدف، پارامترهای وابسته)

چگالی پیکسلی دوربین مداربسته (قسمت پنجم : کیفیت تصویر هدف، پارامترهای وابسته)

سه شنبه 1395.11.19

کیفیت تصویر هدف در میدان دید دوربین مداربسته

قطعا مهمترین عنصر نادیده گرفته شده در بحث چگالی پیکسل تصویر دوربین مداربسته، دیده شدن جزئیات صحیح از هدف موردنظر در دید دوربین مدار بسته است. تنها بسنده کردن به تصویری زیبا در چشم بیننده دلیلی بر این نخواهد بود که فکر کنیم کیفیت تصویر دوربین مداربسته به حد کافی و مورد نیاز مثل تشخیص افراد رسیده است. ممکن است کسی به تصویری با پیکسلهای بیشتر بر روی هدف نیاز داشته باشد و به آن حجم چگالی پیکسلی، کیفیت مناسب اتلاق نماید.

برای مثال : یک مشتری می خواهد فرد مورد نظر در تصویر را تشخیص دهد. کدام یک از تصاویر زیر سطح PPF مورد نظر را انتفاع می کند و به کیفیت مورد نظر نزدیک است؟!

تشخیص چهره فرد با دوربین مدار بسته

هیچیک از تصاویر بالا جزئیات چهره فرد مورد نظر را پوشش نمی دهد و همه آنها تنها حاله ای از فرد را نشان می دهد. بعضی کاربران تصویری با سطح 18 تا 25 PPF را ترجیح می دهند و همین که شیئی در حد حاله در تصویر جابجا شود و تشخیص کلی بدست آید می تواند مناسب باشد.

این وضعیت وقتی گریبانگیر کاربر می شود که بخواهد تصمیم بگیرد چه تعداد پیکسل برای تشخیص شخص مورد نظر در تصویر نیاز است. تصاویر زیر را مقایسه کنید :

تشخیص چهره فرد با دوربین مدار بسته

بعضی افراد میزان حدودی 40 PPF (تصویر سمت چپ) را تصویری تار می بینید و  نیاز به تصویری واضح تر و شفاف تر دارند. عدده ای دیگر هم آنرا کافی و مناسب می دانند؛ مخصوصا اگر شخص مورد نظر را بشناسند و او یکی از کارمندان یا مشتریان به حساب آید.

جدا از اینکه نظر متخصصان در این زمینه چیست، باید ببینید نظر کاربر یا کارفرمای شما چیست و در تصاویر مشابه چه کیفیتی را مناسب می داند.

پارامترهای مهم / مرتبط PPF دوربین مداربسته

هنگام ارائه مشخصات دوربین مداربسته، ذکر PPF بتنهایی اطلاعات کافی درباره انتخاب دوربین مداربسته به ما نمی دهد و کار به حدس و گمان می افتد. زمانی که درباره PPF صحبت می کنیم باید از پارامترهای مرتبط هم نکاتی گفته شود :

  • عرض میدان دید دوربین مداربسته : معمولا تنها ارائه مشخصات دوربین مداربسته در تعیین میزان میدان دید دوربین مدار بسته کفایت نمی کند، بلکه تنها میزان PPF هدف را مشخص می کند. این باعث می شود برخی در استفاده از میدان دیدهای باریکتر یا گسترده تر به مشکل بخورند. در عوض باید میزان عرض میدان دید مورد نیاز را در کنار فاصله دوربین مدار بسته تا هدف عنوان کنیم. مثلا داشتن 50 PPF در فاصله 12 متری هدف.
  • فاصله تا هدف : مهم است که تشخیص دهید برای رفع نیاز نظارتی باید چقدر دوربین مدار بسته تا هدف فاصله داشته باشد و با چه لنزی می توان عرض میدان دید(FoV) را بخوبی پوشش داد. بخاطر آورید که هرچه هدف از دوربین مداربسته یا دوربین مداربسته از هدف فاصله بیشتری داشته باشد میزان PPF کاهش می یابد.
  • زاویه دید دوربین مدار بسته : در آخر، جدا از میزان پیکسلهای تصویر دوربین مداربسته، اگر زاویه دوربین مدار بسته خیلی افقی یا خیلی عمودی باشد در هرکدام ممکن است جزئیات کلیدی مثل مشخصات چهره یا نوشته های روی پلاک خودرو غیر قابل تشخیص شوند. در بررسیهای عملی به این نتیجه می رسیم که نصب دوربین مدار بسته با زاویه نسبی 15 درجه یا کمتر  نسبت به خط افق بهترین تصاویر را ارائه می دهد و مشکلات کمتری خواهد داشت.

دستورالعمل اندازه میدان دید(FoV) دوربین مداربسته

با روند رشد دوربینهای مدار بسته مگاپیکسلی عملا انتخاب PPF مورد نظر در محیطهای کوچک بسیار راحت تر است. برای مثال در محیطی به وسعت 6 متر یا کمتر یک دوربین مداربسته 1080P می تواند تصویری با 100PPF ارائه دهد که خیلی بیشتر از نیاز تصاویر با کیفیت در نور روز است. اما برعکس فرض کنید از دوربین مداربسته SD برای داشتن PPF یکسانی استفاده کنیم که باید عرض میدان دید را به 2 متر محدود کنید که یعنی بیش از 70 درصد FoV کاهش یافته است.

در PPF هایی با میزان بالا تنها مشکل ممکن تصمیم گیری درباره کارکرد دوربینهای مداربسته در نور کم و کارایی WDR بر میگردد. بخاطر آورید که کیفیت تصویر هنوز هم در نور شدید روز و شرایط محیطی کم نور با چالش روبروست اما افزایش میزان پیکسلهای تصویر می تواند کمی وضع را بهبود بخشد.

نظارت سختتر بر میدان دیدهای وسیع

برای میدان دیدهایی عریض تر از 6 تا 12 متر وضعیت پیچیده تر و ریسکی می شود. با گذشتن از دوربین مداربسته 1080P به دوربین مداربسته 5 مگاپیکسلی تنها تعداد پیکسلهای افقی تصویر را افزایش می دهد(افزایش تقریبا 35 درصدی). بازهم مهم است بدانیم که عموما کارکرد در نور کم و WDRدوربینهای مداربسته 5 مگاپیکسلی ضعیفتر از دوربینهای مداربسته 1080P است.

برای تعیین PPF در محیطهای وسیع باید خیلی دقت کنید چون می تواند عامل مشکلات بعدی باشد. برای مثال، وقتی می گوییم به 40 PPF در محیطی به عرض 30 متر نیاز است باید حداقل 4000 پیکسل افقی در تصویر داشته باشید. یک دوربین مدار بسته 14 مگاپیکسلی به صورت تئوریک این نیاز را برطرف می کند (چون تعداد پیکسلهای افقی آن حدودا 4500 عدد است) و یا می توانید بجای آن از 2 دوربین مداربسته 5 مگاپیکسلی استفاده نمایید. بهترین راهکار هنوز هم می تواند در شرایطی خاص ، استفاده از دو دوربین مداربسته 1080P باشد. با اینکه PPF هر دو دوربین مداربسته مجموعا کمتر است(3840)، ولی دوربینهای مداربسته 1080P با قابلیت WDR بهتر و کارایی بالاتر در نور کم، میزان نرخ ضبط فریمهای بیشتر، انتخابهای بیشتر بین محصولات و .. می توانند نتیجه بهتری داشته باشند.

در قسمت آخر به جمع بندی و قوانین اصلی اشاره می کنیم.

اولین نفری باشید که به این مقاله نظر می دهد!

نام و ایمیل اختیاری است در صورتی که ایمیل را پرکنید ، در سایت عضو شده و میتوانید با نام کاربری (ایمیل) و کلمه عبوری که برایتان ارسال خواهد شد وارد سایت شده و نظرات را با نام خود ثبت کنید و به بقیه نظرات امتیاز دهید.